Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Typ av Minne till min dator?


Arvid Kriklund
 Share

Rekommendera Poster

Arvid Kriklund

Min iMac börjar få några år på nacken och segar liksom.
Jag funderar på att köpa en ny dator.
Då jag håller på mycket i Creative Cloud med Photoshop och Lightroom så verkar det ta mycket minna och gör datorn långsam.
Nu vet jag inte vad det är för prestanda jag ska leta efter.
Vad är det för slags minne som är viktigt när det gäller att kunna hålla igång många program samtidigt utan att datorn ska hänga sig?
Nu har jag en Model No: A1418, och den är ju rätt så bra men jag antar att det hänt en del sedan jag köpte den.

//Tacksam för svar

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade och det finns flera iMacar med beteckningen A1418. Ta en skärmdump på Om den här datorn under äpplet i Findermenyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Arvid Kriklund säger:

Min iMac börjar få några år på nacken och segar liksom.
Jag funderar på att köpa en ny dator.
Då jag håller på mycket i Creative Cloud med Photoshop och Lightroom så verkar det ta mycket minna och gör datorn långsam.
Nu vet jag inte vad det är för prestanda jag ska leta efter.
Vad är det för slags minne som är viktigt när det gäller att kunna hålla igång många program samtidigt utan att datorn ska hänga sig?
Nu har jag en Model No: A1418, och den är ju rätt så bra men jag antar att det hänt en del sedan jag köpte den.

//Tacksam för svar

RAM-minnet är din "arbetsbänk" och som avgör hur mycket du kan ha igång samtidigt. Hårddisken är "lagret" där du hämtar och lämnar prylar. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar….. I praktiken är 50 GB ytterst önskvärt för att inte låta datorn sega i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att avgöra om du har för lite RAM-minne gå till Aktivitetskontroll och bläddra upp samma bild som jag postar nedan. Titta på VÄXELFIL. Den anger om du har brist på arbetsminne/RAM-minne. Som jag har 1 GB efter några dagar så är det inget problem. Jag är på gränsen men inget allvarligt.

...

4 GB efter en halv dag sedan du startade datorn visar att du behöver minst 4 GB till för att göra det du behöver göra. Växelfilen nollställs när du stänger av datorn så det duger inte att bara kasta ett getöga på den....

 

Skärmavbild 2022-04-17 kl. 17.58.02.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Pocahontas changed the title to Typ av Minne till min dator?

Du kan ju också testa:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

 

1. Håll ner Shift och starta om eller upp datorn tills du ser förloppsindikatorn.

2. Låt datorn jobba klart.

3. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerat rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund
4 timmar sedan, Axelman säger:

Kollade och det finns flera iMacar med beteckningen A1418. Ta en skärmdump på Om den här datorn under äpplet i Findermenyn.

480207138_Skrmavbild2022-04-17kl_21_59_40.png.a74e5c40eb6d6d639f29bf9a0589ebe6.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du medveten om proceduren som krävs för att byta ut/utöka RAM-minnet i datorn?

Det är minst sagt väldigt omständigt att utföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund
14 minuter sedan, SirKnasen säger:

Är du medveten om proceduren som krävs för att byta ut/utöka RAM-minnet i datorn?

Det är minst sagt väldigt omständigt att utföra.

Ja du behöver inte vara orolig. 
Jag tänker näppeligen plocka isär min Mac. 😶
Jag funderar på att byta ut den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund
5 timmar sedan, Axelman säger:

För att avgöra om du har för lite RAM-minne gå till Aktivitetskontroll och bläddra upp samma bild som jag postar nedan. Titta på VÄXELFIL. Den anger om du har brist på arbetsminne/RAM-minne. Som jag har 1 GB efter några dagar så är det inget problem. Jag är på gränsen men inget allvarligt.

...

4 GB efter en halv dag sedan du startade datorn visar att du behöver minst 4 GB till för att göra det du behöver göra. Växelfilen nollställs när du stänger av datorn så det duger inte att bara kasta ett getöga på den....

 

Skärmavbild 2022-04-17 kl. 17.58.02.png

Jag hittade inte riktigt fram till din bild, men däremot denna.
249104792_Skrmavbild2022-04-17kl_23_30_26.png.b48b4544b102373850e21fca1b9f106b.png
Och där ser jag ju ut att ha hur mycket minne som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hittar vyn i Aktivitetskontroll

Du kan söka efter Aktivitetskontroll i Spotlight om du lyckas navigera och hitta det i Verktygsmappen under dina Appar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Arvid Kriklund säger:

480207138_Skrmavbild2022-04-17kl_21_59_40.png.a74e5c40eb6d6d639f29bf9a0589ebe6.png

Din begränsning sitter faktiskt inte i processorn (!) som är fyrkärnig och riktigt bra fortfarande. MEN 8 GB RAM är en så liten arbetsbänk att det inte fungerar. Du behöver 16-32 GB RAM vilket en 27" låter dig enkelt nå via en lucka på baksidan. 21,5" måste du riva ned allt inuti för att nå minneskortplatserna. Dumma Apple!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Arvid Kriklund säger:

Jag hittade inte riktigt fram till din bild, men däremot denna.
249104792_Skrmavbild2022-04-17kl_23_30_26.png.b48b4544b102373850e21fca1b9f106b.png
Och där ser jag ju ut att ha hur mycket minne som helst.

HD = hårddisk inte RAM-minne som hittas under nästa flik som heter Minne! Men jag kan redan säga att du behöver minst det dubbla vilket jag nyss skrivit.

...

Men du har en mekanisk hårddisk som är väldigt långsam även som ny. En liten förbättring blir det om du skaffar en modern SSD-hårddisk. Men största problemet är bristen på RAM-minne.

...

Summa summarum: köp en modernare iMac 27" med skapligt med RAM eller så stoppar du i mer RAM.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

Åh, tack så mycket för alla svar. 
Då blir det förmodligen till att köpa en ny dator då, men jag ska inte klaga denna har hållit länge.
Hur bär jag mig smidigast åt vid ett byte?
Jag menar så att jag inte tappar bort något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att överföra datan direkt från den gamla datorn till den nya mha flyttassistenten men jag föreslår att du genast på momangen senast igår skaffar dig en extern USB-hårddisk och ansluter till den gamla datorn och aktiverar TimeMachine backup.

Du kan sen ansluta denna hårddisk till den nya datorn och återläsa backupen från den.

Den nya datorn kan överta backuphistoriken och fortsätta säkerhetskopierandet till hårddisken.

 

Det finns såklart andra backuplösningar. Vilken du väljer har kanske inte högsta betydelse bara du har någon form av backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

Nu har jag varit inne och tittat både på Elgiganten & Mediamarkt och det är ju väldigt få iMac, om ens någon som har har mer en 8 GB Ram.
Menar ni att jag bör köpa en 27" som jag genast ska modifiera? 😶
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Arvid Kriklund säger:

Nu har jag varit inne och tittat både på Elgiganten & Mediamarkt och det är ju väldigt få iMac, om ens någon som har har mer en 8 GB Ram.
Menar ni att jag bör köpa en 27" som jag genast ska modifiera? 😶
 

Sitter M1 processorer i de nya. Allt integrerat. Vet inte om de går att uppgradera i framtiden. Dock är de kompatibla med de programmen du nämner. De är ruskigt snabba. Men själv skulle jag aldrig köpa en ny Mac som jag inte kan uppgradera själv eller är svindyr att få uppgraderad i framtiden. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Arvid Kriklund säger:

Nu har jag varit inne och tittat både på Elgiganten & Mediamarkt och det är ju väldigt få iMac, om ens någon som har har mer en 8 GB Ram.
Menar ni att jag bör köpa en 27" som jag genast ska modifiera? 😶
 

Nej Apple är snålt på RAM. MEN: om du tittar på en ny iMac M1 har den helt andra resurser. M1 är 350% krafrfullare än motsvarande Intel. Den nya chipdesignen gör att 8 GB RAM motsvarar 16 GB i Intel. Hårddisken hanterar data 30 gånger snabbare än en vanlig mekanisk hårddisk. Allt detta sammantaget räcker och blir över.

...

Min stilla tanke innan var att du skulle köpa en begagnad 27" av nyare modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund
3 timmar sedan, Axelman säger:

Nej Apple är snålt på RAM. MEN: om du tittar på en ny iMac M1 har den helt andra resurser. M1 är 350% krafrfullare än motsvarande Intel. Den nya chipdesignen gör att 8 GB RAM motsvarar 16 GB i Intel. Hårddisken hanterar data 30 gånger snabbare än en vanlig mekanisk hårddisk. Allt detta sammantaget räcker och blir över.

...

Min stilla tanke innan var att du skulle köpa en begagnad 27" av nyare modell.

Jaha...M1där kom en ny sak att titta efter. 😃
Har det med processorn att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Arvid Kriklund säger:

Jaha...M1där kom en ny sak att titta efter. 😃
Har det med processorn att göra?

En helt ny design på hela inkråmet som gör Apple helt överlägset just nu och sänker priset på äldre Intelbaserade Macar då de blev föråldrade över natten. Men en 27" från säg 2018-19 är mycket bra fortfarande till det du ska göra. Kommer bara an på priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

När jag söker på iMac M1 så kommer det bara upp "Mac mini" som är något helt nytt för mig.
Går dom möjligen att koppla ihop med befintlig iMac, eller vad är iden? 😶

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Arvid Kriklund säger:

När jag söker på iMac M1 så kommer det bara upp "Mac mini" som är något helt nytt för mig.
Går dom möjligen att koppla ihop med befintlig iMac, eller vad är iden? 😶

 

Mac Mini är för dem som har skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...