Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac-problem


imac21.5
 Share

Go to solution Solved by imac21.5,

Rekommendera Poster

  • Solution

Hej, 

Jag håller på med ett litet annorlunda projekt. Har en imac G3 som ska få ett nytt liv med en ny hårdvara från en imac 21.5 sent 2012. 2012:an har fel på antingen moderkortet, kablar eller lcd, är helt svart men den fungerar med en extern skärm. Mitt problem är att fläkten rusar hela tiden, går det att koppla om på något sätt? Givaren sitter ju kopplad på själva skärmen och går ju inte att flytta över till moderkortet. Eller är det något annat som gör att den fläkten rusar? Nödlösningen är ju macs fankontroll men vill först veta varför fläkten rusar!

 

Skulle bli väldigt tacksam om någon har en ide hur jag ska lösa mitt lilla problem! Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns en tempsensor på äldre macars orignaldisk med separat kabel till moderkortet. Har du bytt disk till en som inte har sensorn eller kopplat ur kabeln tror datorn att disken är överhettad och kör fläkten på fullt. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du tror att det kan vara disken, ja den är inte original. Jag har fått för mig att det inte gäller 2012:an men jag kan ju ha fel. Jag tror jag har en kabel som ska kopplas mellan hårddisk och HD-kabeln med en givare på som jag använt till en 2011, ska kolla detta. Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kanske var tidigare modeller. Vet inte när apple slutade med den. Men värt att kolla upp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat med en sensor till disken men samma problem kvarstår.

Kan nog ha med lcd lcd-kabel eller moderkortet att göra?? Jag har tyvärr inga andra delar att kolla med och har inte kunskapen att mäta upp vad felet är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Telly82 säger:

Testa detta:

http://www.hddfancontrol.com/

 

 

Den åtgärdar inte orsaken, bara konsekvensen. Ibland kan man visserligen nöja sig med det. 
En enhet är överhettad av en anledning så en hysterisk fläkt kan vara en hint om att något håller på att rasera.
 

Eller så är tempsensorn eller logiken till den fallerad. 
 

Risken med fläktstyrningsprogram är att man låter fläkten gå tyst men inte tillräckligt effektivt för att kyla enheten och den riskerar därför att gå sönder. 

Edit: hade lite bråttom, borde läst din länk innan. Kan ju vara en bra lösning. 
Jobbigt för en besserwisser som jag.

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, polken säger:

Jobbigt för en besserwisser som jag.

Broder! :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack!

Fungerar hhdfancontrol som macsfancontrol? Är inte så pigg på att använda programmen eftersom jag inte vet vad orsaken är till att fläkten rusar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, imac21.5 säger:

eftersom jag inte vet vad orsaken är till att fläkten rusar. 

Kolla här om du har höga temperaturer någonstans:

https://www.macworld.com/article/351897/how-to-check-your-macs-temperature-and-keep-it-cool.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, imac21.5 säger:

Fungerar hhdfancontrol som macsfancontrol?

Båda har förmåga att anpassa fläktttalet efter sensorernas värden. Gratisversionen av Macs Fan Control har dock bara möjligheten att sätta ett bestämt rpm-värde. Ett tredje alternativ, helt gratis, är detta:

 

http://exirion.net/ssdfanctrl/

 

Det läser också av sensorerna och anpassar varvtalet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt att om lcd, någon av kablarna till lcd eller moderkortet inte kan kommunicera med varandra så rusar fläkten!? Fjärde lysdiodern på moderkortet som ska visa att något är fel med lcd, som jag har fattat det, lyser inte. Den ska inte lysa eftersom jag inte har någon bild.

Det som stör mig mest är att jag inte vet vad som är trasigt, som sagt har inga delar att kolla med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, imac21.5 säger:

Kan det vara så enkelt att om lcd, någon av kablarna till lcd eller moderkortet inte kan kommunicera med varandra så rusar fläkten!?

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Få se vad jag gör med den, kan ju använda den som extern skärm om det visar sig att felet inte ligger i själva skärmen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick tips om ett testprogram, HWmonitor som ger info om sensorer bla. Nu såg jag att LCD har en temperatur på 130 grader. Eftersom lcd inte är kopplad så tutar och kör fläkten på högvarv.

Detta bekräftar ju bara det att felet är LCD, kablar eller moderkortet. Intressant att se det i siffror :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...