Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Startproblem Macbook Pro retina mid 2015


Ursa Minor
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ny på forumet, även om jag tidigare ofta har hittat svar här när jag sökt info på nätet om mac och iphone mm.

 

 

När jag försöker starta upp min macbook så kommer jag till inloggningssidan som vanligt. Det går bra att skriva in lösenordet och "startlisten" börjar fyllas i men när den kommer ungefär tre fjärdedelar så stannar uppstarten av och skärmen blir svart.

 

Jag har haft problem med ett svullet batteri under en längre tid. Har beställt ett nytt och bytte nyss ut det gamla batteriet mot det nya men problemet kvarstår.

 

Jag har sedan ett par veckor tillbaka  dessutom fått varning om att det är för dålig plats på hårddisken och funderar om det kan vara det som spelar in? Kan det verkligen vara så fullt att datorn inte fixar uppstarten?

 

På Apples supportsida finns det info om flera olika tangentkombinationer att använda vid uppstart, återställning av NVRAM och PRAM och allt möjligt? Jag är tyvärr extremt okunnig om datorer och känner att jag skulle behöva råd av er experter här på forumet innan jag ger mig på att försöka återställa nåt jag inte ens vet vad det betyder...

 

Så min fråga är helt enkelt:  Finns det någon ordning när jag ska försöka återstarta/återställa datorn? Vad skall jag testa först?

 

Mvh Björn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Ursa Minor säger:

Kan det verkligen vara så fullt att datorn inte fixar uppstarten?

Ja! Testa att starta om datorn i säkert läge. Håller ner skifttangenten vid omstart. Logga in och se vad som tar plats som du kan lägga över på ett USB-minne i stället så länge. Testa att starta om igen på vanligt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Tyvärr blir det samma resultat. "Startlisten" fylls rätt snabbt till 50% sen saktar den in och laddar långsamt. Vid ca 3/4-delar ifyllt så svartnar skärmen och det blir ingen fortsättning på uppstarten. Jag har prövat vänta en längre tid men inget händer...

 

Uppenbarligen hänger den sig nånstans i processen. Kan man komma runt det på nåt annat sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Installera startsystem på USB - starta upp med detta och plocka över filer till extern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Stereotypen säger:

Installera startsystem på USB - starta upp med detta och plocka över filer till extern hårddisk.

Ok tack för tipset. Får testa  det. Måste bara läsa på först hur jag ska gå till väga med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Finns guide här på forumet hur du går till väga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

Finns guide här på forumet hur du går till väga.

https://forum.macworld.se/topic/162101-hur-du-skapar-en-usb-sticka-för-mac-os-x/#comments

 

Jag gissar att det är den här tråden eller är det en annan du tänker på?

 

Har försökt komma ihåg vilken mac os-version jag har men minns inte riktigt. Skulle kunna vara Mojave? Jag antar att man bör ha samma version på usb-stickan som i datorn eller kan man ha en äldre eller nyare version?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller är den guiden till för att installera om operativsystemet på datorn? Det vill jag ju såklart inte göra.

 

Om någon kan länka direkt till en guide så vore jag mycket tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Ursa Minor säger:

https://forum.macworld.se/topic/162101-hur-du-skapar-en-usb-sticka-för-mac-os-x/#comments

 

Jag gissar att det är den här tråden eller är det en annan du tänker på?

 

Har försökt komma ihåg vilken mac os-version jag har men minns inte riktigt. Skulle kunna vara Mojave? Jag antar att man bör ha samma version på usb-stickan som i datorn eller kan man ha en äldre eller nyare version?

 

Den tråden är tio år gammal, så den gäller i princip inte längre.

 

11 timmar sedan, Ursa Minor säger:

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

 

Antar att det är så här jag bör göra?

 

Det är steg 1.

Steg 2 är att installera systemet på en annan USB-sticka och sedan starta från den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Telly82 säger:

Den tråden är tio år gammal, så den gäller i princip inte längre.

 

Det är steg 1.

Steg 2 är att installera systemet på en annan USB-sticka och sedan starta från den.

Ok. Nu har jag lyckats med både steg 1 och steg 2. Jag gjorde en usb-sticka med High Sierra och höll ner alt-tangenten när jag startade min macbook. Då kunde jag välja att starta från usb:n, vilket jag gjorde. När den startade upp så fick jag skriva in mitt lösenord till min huvudanvändare och tänkte förstås att jag skulle kunna komma åt hårddisken då men det verkar jag inte kunna göra. Så nu kan jag använda datorn men det är bara via usb-stickan. Hur gör jag nu för att komma åt själva hårddisken i datorn så jag kan börja flytta bort filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Alix säger:

Säkrast att avlasta en mac på lagringsutrymme är att ansluta den till en annan mac i hårddiskläge och dels överföra filer, dels radera dem på den krånglande macen. Läs mer:

 

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchlp1443/mac

Tack för tipset. Jag har tyvärr ingen kabel att koppla min macbook pro med min mors macbook air (som jag skriver på just nu). Bor på en för liten ort så utbudet på datorkablar är inte bra. Hittade bara usb-3 hane till hona när jag behövde hane-hane. Thunderbolt 2-kabel finns inte heller att få tag på tyvärr. Min bror kommer hit på måndag och ska ta med en thunderbolt 2-kabel till mig då så då får jag pröva ditt förslag om problemet inte är löst innan det.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Ursa Minor säger:

Hur gör jag nu för att komma åt själva hårddisken i datorn så jag kan börja flytta bort filer?

Är allt ikryssat? I så fall borde du se disken på skrivbordet.

1150730511_Skrmavbild2022-04-08kl_22_28_37.png.0dc2f6d317fa21b05ecf9e8ae24d14f7.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Är allt ikryssat? I så fall borde du se disken på skrivbordet.

1150730511_Skrmavbild2022-04-08kl_22_28_37.png.0dc2f6d317fa21b05ecf9e8ae24d14f7.png

TS dator är i recoveryläge, kan man säga. Jag vet inget annat sätt än att jobba via Terminalen, och det är rätt krångligt. Skrivbord och monterade diskar saknas. Via Skivverktyg kan man förstås göra skivavbilder, men att flytta och radera selektivt blir knepigt. Om det alls går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för hjälpen till er bägge. Jag har nog större problem än jag trott. Jag loggade ut från USB-stickan och slog av datorn. Prövade sen att starta igen som vanligt, bara för att testa. Nu hängde den sig efter 3/4-delar av uppstarten som vanligt men sen blev skärmen svart och "parkeringsförbudssymbolen" (cirkel med streck igenom) kom upp på skärmen.

 

Googlade på vad det betydde och prövade sen starta upp med kringla-R (återställning i macOS). Nu vill datorn inte starta alls. Jag får startljudet men inget mer.

 

Det var nog korkat att testa detta innan jag frågat om råd här...

 

Är det helt kört nu eller vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Ursa Minor säger:

Hej!

 

Tack för hjälpen till er bägge. Jag har nog större problem än jag trott. Jag loggade ut från USB-stickan och slog av datorn. Prövade sen att starta igen som vanligt, bara för att testa. Nu hängde den sig efter 3/4-delar av uppstarten som vanligt men sen blev skärmen svart och "parkeringsförbudssymbolen" (cirkel med streck igenom) kom upp på skärmen.

 

Googlade på vad det betydde och prövade sen starta upp med kringla-R (återställning i macOS). Nu vill datorn inte starta alls. Jag får startljudet men inget mer.

 

Det var nog korkat att testa detta innan jag frågat om råd här...

 

Är det helt kört nu eller vad tror ni?

Testa om den startar i hårddiskläge. Håll nere T vid start. Du ska då få upp en TB-symbol på skärmen om det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Testa om den startar i hårddiskläge. Håll nere T vid start. Du ska då få upp en TB-symbol på skärmen om det funkar.

Skulle det här gå att använda om jag hade haft en kabel mellan min mac och min mors?

 

Alltså om min macbook pro skulle dyka upp på min mors airs skärm ifall de var sammankopplade. Thunderboltsymbolen dyker ju upp iaf nu fast jag kommer inte vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Ursa Minor säger:

Japp symbolen kom upp men den verkar inte komma vidare.

 

37 minuter sedan, Ursa Minor säger:

Skulle det här gå att använda om jag hade haft en kabel mellan min mac och min mors?

 

Alltså om min macbook pro skulle dyka upp på min mors airs skärm ifall de var sammankopplade. Thunderboltsymbolen dyker ju upp iaf nu fast jag kommer inte vidare.

Det är bra att du ser symbolen och du kommer inte vidare förrän du ansluter din mac till en annan mac med rätt kabel. Då dyker din mac upp som en hårddisk på den andra macen. På så vis kan du rensa den där. Men behöver du spara filerna får du förstås lagra dem på den andra macen eller ytterligare ansluten lagringsenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

Det är bra att du ser symbolen och du kommer inte vidare förrän du ansluter din mac till en annan mac med rätt kabel. Då dyker din mac upp som en hårddisk på den andra macen. På så vis kan du rensa den där. Men behöver du spara filerna får du förstås lagra dem på den andra macen eller ytterligare ansluten lagringsenhet.

 

Ok. Det låter hoppfullt. Jag får vänta på att min bror kommer med en thunderboltkabel då.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu prövat att starta med T-tangenten intryckt och TB-symbolen kom upp och började röra sig diagonalt över skärmen i en långsam, ryckig takt. Tyvärr fick jag ej upp någon hårddisk på den andra skärmen. Jag startade om den (min mors macbook air) och testade igen. Det blev samma resultat men det dök upp en dialogruta där jag uppmanades att fylla i lösenordet på min egen macbook (för att komma åt hårddisken). Jag gjorde så men tyvärr så blev det ingen förändring, det dök alltså inte upp någon hårddisk på airens skärm...

 

Gissar att hårddisken på pro:n är trasig eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Ursa Minor säger:

Jag har nu prövat att starta med T-tangenten intryckt och TB-symbolen kom upp och började röra sig diagonalt över skärmen i en långsam, ryckig takt. Tyvärr fick jag ej upp någon hårddisk på den andra skärmen. Jag startade om den (min mors macbook air) och testade igen. Det blev samma resultat men det dök upp en dialogruta där jag uppmanades att fylla i lösenordet på min egen macbook (för att komma åt hårddisken). Jag gjorde så men tyvärr så blev det ingen förändring, det dök alltså inte upp någon hårddisk på airens skärm...

 

Gissar att hårddisken på pro:n är trasig eller?

Inte nödvändigtvis. Men det är inte nödvändigtvis nödvändigt att utreda om det är så att du kan klara dig utan filerna på macen och återställa den som ny. Kan du det? Vilken modell är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en macbook pro retina mid 2015 15-tummare.

 

Vet inte hur jag ska återställa den när jag inte alls verkar kunna komma åt hårddisken. Har du någon ide?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Ursa Minor säger:

Det är en macbook pro retina mid 2015 15-tummare.

 

Vet inte hur jag ska återställa den när jag inte alls verkar kunna komma åt hårddisken. Har du någon ide?

Ja, skapa en starbar installerare, starta din mac med denna, radera startskivan, installera Mac OS. Men det innebär att datorn blir som den var när den kom i kartongen. Alla lokalt lagrade filer går förlorade!

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

https://support.apple.com/sv-se/HT204904 (hoppa över stycket om ”Starta från macOS Återställning”)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...