Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Äldre Mac OS fick inte viktig säkerhetsuppdatering


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

11 minuter sedan, Svolder säger:

Uppgraderingarna är väl gratis och alla Macar som (officiellt) kan köra Catalina och Big Sur kan väl också uppgraderas till Monterey?

Ja, respektive jag tror det. Men då uppstår frågan varför Apple annars brukar säkerhetsuppdatera ett par Mac OS-versioner bakåt i tiden. Är inte det konstigt, i så fall? Eller är det alltid naturligt vad Apple än gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, noterat, men här undrar jag varför Apple inte säkerhetsuppdaterar när de annars brukar göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade gärna uppgraderat från Catalina om jag visste att jag slipper en jäkla massa krångel, för det verkar Apple har blivet duktiga på att göra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte uppdatera till något efter Mojave eftersom Apple då släppt 32-bitars-stödet. :ThumbsDown:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple uppdaterar gamla operativsystem. Det upptäckte jag för en stund sedan. Jag kopplade in min nya iPhone i en bärbar dator med High Sierra, och då laddades programvara ner från Apple som stöder mobilen i det operativsystemet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetsuppdatering för Catalina är på väg (och därmed antagligen också Big Sur):

 

”I have a 2012 Mac Mini that is on the beta track for Catalina and just got notified of an update

"macOS Catalina Security Update Developer Beta 2022-004 10.15.7"

So I suspect it's in the pipe for a GM release.”

 

https://forums.macrumors.com/threads/apple-fixed-two-actively-exploited-vulnerabilities-in-macos-12-3-1-monterey-but-hasnt-released-updates-for-big-sur-or-catalina.2340889/post-31003754

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Svolder säger:

Uppgraderingarna är väl gratis och alla Macar som (officiellt) kan köra Catalina och Big Sur kan väl också uppgraderas till Monterey?

Nej, det är fel. Min iMac från december 2012 kan officiellt köra Catalina, men inte Big Sur eller Monterey.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt länken till Intego ( https://www.intego.com/mac-security-blog/apple-neglects-to-patch-zero-day-wild-vulnerabilities-for-macos-big-sur-catalina/ ) har Apple även sedan tidigare en historik av att inte fullpatcha annat än den senaste versionen av MacOS. Det känns lite si och så eftersom vi kör Catalina, Mojave och El Capitan här...men med brandvägg och inga installationer av konstiga program så kanske man klarar sig ett tag till. När jag väl släpper 32-bit helt kommer jag väl att köra på det senaste som Intel-macar klarar. 

Jag tycker Apple är otydliga med när supporten avslutas för en viss MacOS-version (man får inget meddelande) och också (som artikeln är inne på) är otydliga med vilka säkerhetshål som säkerhetsuppdateringarna struntar i att åtgärda. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Alix säger:

Säkerhetsuppdatering för Catalina är på väg (och därmed antagligen också Big Sur):

 

”I have a 2012 Mac Mini that is on the beta track for Catalina and just got notified of an update

"macOS Catalina Security Update Developer Beta 2022-004 10.15.7"

So I suspect it's in the pipe for a GM release.”

 

https://forums.macrumors.com/threads/apple-fixed-two-actively-exploited-vulnerabilities-in-macos-12-3-1-monterey-but-hasnt-released-updates-for-big-sur-or-catalina.2340889/post-31003754

https://www.macworld.com/article/630407/macos-big-sur-11-6-6-security-updates.html

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stannar på Catalina med min iMac 2013. Planerar uppköp till nyare/ny iMac inom ett år. Finns iMac M1 på Blocket redan till överkomliga priser.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-08 06:48, ronny säger:
2022-04-08 09:56, Alix säger:

Den har inte dykt upp ännu på min moddade mini. Kanske den aldrig gör, vi får se. :) 

MacWorld klantade till det:

 

Update April 8: This article has been updated to reflect that Big Sur 11.6.6 is still in beta. We regret the confusion.”

 

Den har alltså inte släppts än.

 

Jag har sökt ett flertal gånger, helt i onödan. Startat om datorn. Säkert läge. :evilmad:

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Svolder säger:

Jag börjar så smått fundera på att skaffa en M1 MB Air som ersättning för min gamla 13" late 2011 MB Pro.

Eller också väntar jag tills den slutgiltigt blir omöjlig att använda. Prestanda är OK, men inom kort lär väl webbläsarna att sluta uppdateras...

Datorer har varit snabba nog i många år, kanske 10. Det är när den senaste mjukvaran inte längre går att  installera… 

Jag går ändå mycket på känsla och vet när det blir dags igen för en ny Mac. 
iPhone däremot kan bytas ut oftare, kanske redan efter 3-4 år helt beroende på det där batteriet med begränsad livslängd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Svolder säger:

När inte BankID fungerar längre är det dags att byta.

Bank ID funkar till IOS 12 och högre. Skulle tro att det hänger med länge än till din 6s. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2022-04-06 14:48, Telly82 säger:

Kan inte uppdatera till något efter Mojave eftersom Apple då släppt 32-bitars-stödet. :ThumbsDown:

Inte jag heller. Dock har jag en mini med Monterey och gillar inte detta OS alls. High Sierra och Mojave gillar jag skarpt. Men sett till gränssnitt och användarglädje slår Tiger samtliga av ovanstående mes hästlängder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-11 10:01, Svolder säger:

Inte alls. Det var andra batteribytet i luren nu och jag kan nog byta ett par gånger till - luren är i nyskick. Så länge apparna jag använder funkar finns det ingen anledning att byta telefon.

Jag har märkt att 6S har rätt dålig batteritid, hälsan har sjunkit 1% på en månad. Då har jag iofs uppdaterat till senaste OS, filmat och fotat mycket samt använt ficklampan mycket, men ändå. Stänger jag av alla notiser på låsskärm, de flesta så de inte körs i bakgrunden och använder inte de appar som drar mest ström. Safari drar extremt mycket på batteriet har jag märkt. Funderar på om en strömsnålare bra webbläsare finns. 
 

Jämförelse, häromdagen tog jag med 13 Pro och gick 1 mil i terräng, kartprogram Topo Gps låg i bakgrunden och gjorde rutt-inspelning. Likaså hade jag två kamera appar i bakgrunden samt meddelanden. Jag var ute i totalt 6 timmar och filmade 7min i ProRes (11GB stor fil), tog 50 bilder i ProRaw format och använde även en del andra appar som Safari och Facebook. Batteriprocenten hade av denna tur gått ned med 50%. Hade jag tagit min 6S hade nog jag kört slut på batteriet helt bara genom att fotografera och ha någon enstaka app i bakgrunden på hälften av tiden. 
Att det skiljer så otroligt mycket är märkligt. Skulle vara bra (om det finns) ett tredjepartsbatteri med typ 3ggr längre batteritid för att slippa powerbank. Går inte att komma ifrån att det är mycket smidigare med en mindre och lättare telefon som får plats i de flesta utrymmen i synnerhet när man ägnar sig åt aktivt friluftsliv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...