Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kontoåterställningen för Gmail startar inte. Får inga säkerhetsfrågor.


Majbrasa
 Share

Rekommendera Poster

Jag minns mailadress och lösenord. Så där det inga problem. Men jag har inte loggat in på länge. Brukar bara logga in någo gång per år för att kolla läget och ändra lösenord. Och när jag gör det möts jag numera genast i webbläsaren på iPaden av tvåvägsverifiering. Oturligt nog har jag valt att verifiera kontot med koder och det var nästan 2 år sen, dvs jag minns inte alls var jag kan ha dem eller om jag ens laddade ner dem. Ja, jag vet. Otroligt klantigt. Jag har inte heller Google Authenticator. 


Den enda enheten jag loggat in på sen dess är min iPad som inte är byggd för simkort och därför inte har det. Och den har jag varit tvungen att fabriksåterställa efter den senaste lyckade inloggningen pga ett stort fel i säkerhetskopian som jag släpat med sen 2016.  Det har strulat till synkroniseringen mot mina iPhones. Så Apple sa att enda sättet var en fabriksåterställning där jag inte utgick från säkerhetskopian. Och då gjorde jag det. 


Jag har inte loggat in på kontot på mina iPhones och därför hittar inte det automatiska systemet någon annan enhet via Bluetooth. Då återstår återställning av kontot. Och i den processen skiter sig allt fullständigt. 
 

När jag klickar på att återställa kontot så får jag inga frågor. Istället dyker det inom en sekund upp ett meddelande om att Google inte kan verifiera mitt konto. Jag får alltså inte svara på säkerhetsfrågorna. Se bilderna. 
 

1) Jag har kontot länkat till ett annat gmail-konto. Så mail från det här kontot går in i det andra kontots inkorg. Har haft så sedan 2011-2012. 
 

2) Det kontot är återställningsadress för det här kontot. 

 

3) Jag loggade vid kontoåterställningen in på samma ip-adress som kontot skapades på och där jag bott hela tiden medan jag haft det. Det är där jag loggat in flest gånger. 

4) Jag vet exakt det datum när kontot startades, vilken enhet jag använde när jag gjorde det och vilken ip-adress det handlade om. 
 

5) Jag har mail från Google där man klickar för att komma till kontot. Men jag kan som ni förstår inte komma in i kontot på det viset. 
 

Jag har alltså tillgång till alla mail som kommer till kontot genom det andra mailkontots inkorg, så där är inte problemet.  Jag kan läsa och svara på mailen. Men jag har haft det här kontot i många, många år och vill inte förlora det pga av noll aktivitet från min sida. Att det ryker eftersom jag inte loggar in trots att det dagligen kommer mail till det. 
 

Jag kontaktande Google support och det gick som det oftast går - de orkade inte läsa hela mitt mail. De såg bara att det gällde återställning. Inte att det handlade om att återställningen vägrade gå igång. Så jag fick bara en kopia av det som står på Googles sajt om att återställa kontot. Allt det där har jag läst sedan tidigare. Det står inget om hur man gör när den funktionen inte vill starta. Inget om hur man gör när man inte får säkerhetsfrågorna. 

 

Återställningsadressen fungerar. Om jag påstår att jag inte minns mailadressen får jag en kod till återställningsadressen. En kod som jag fyller i. Och sen dyker tvåvägsverifieringen upp så klart. Så systemet ser ändå det andra kontot som en återställningsadress. och kontona har varit ihoplänkade i ca 11 år. Så det är ju uppenbart att jag är innehavaren till båda. 

 

Någon som förstår varför återställningen inte kickar igång och varför jag inte får frågorna? Och varför får jag direkt besked om att kontor inte kan verifieras?
 

Hittar inget på Googles sidor om vad man gör i min situation. Är det något steg jag är för trög för att fatta att jag ska göra?  Gör jag något fel? 

 

D80C5369-97C7-4CC9-A216-9ADA0096A77D.jpeg

0C7EE533-8E34-4D5F-8062-129E19A32D3F.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Majbrasa säger:

När jag klickar på att återställa kontot så får jag inga frågor. Istället dyker det inom en sekund upp ett meddelande om att Google inte kan verifiera mitt konto. Jag får alltså inte svara på säkerhetsfrågorna. Se bilderna.

Har du testat en annan webbläsare, Chrome till exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Har du testat en annan webbläsare, Chrome till exempel?

Tack för snabbt svar!

 

Jag har testat Safari, Chrome, Opera på iPaden. Samma sak på mina iPhones. 
 

Firefox och Chrome har jag testat på min PC som legat undanstaoppad i kanske 7-8 år. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Majbrasa säger:

Tack för snabbt svar!

 

Jag har testat Safari, Chrome, Opera på iPaden. Samma sak på mina iPhones. 
 

Firefox och Chrome har jag testat på min PC som legat undanstaoppad i kanske 7-8 år. 

Möjligen skulle du kunna nå framgång via en Androidtelefon. Den är mer integrerad med Googlekontot när det gäller att konfigurera telefonen. Ungefär som Icloud är med Iphone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Alix säger:

Möjligen skulle du kunna nå framgång via en Androidtelefon. Den är mer integrerad med Googlekontot när det gäller att konfigurera telefonen. Ungefär som Icloud är med Iphone.

Ska absolut testa det när jag kommer i närheten av en. 🙂

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så gott som varenda tråd handlar om samma sak. Problem med webbläsarna. Exakt det jag hade. Utan fungerande nätverk, inga webbläsare. Eftersom ett och samma nätverk används till både iMac och iPhone i alla år utan problem med någonting. 

Efter att duktige supportern  från Tele:2 framför sin dator såg allt som hände med mitt nätverk som visade att jag hade ett fullt fungerande nätverk ut från min router, likaså in till min iMac, men inga webbläsare (Fast jag testade med både Brave, Google Chrome och Safari.

På min iPhone 12 Pro Max där fungerade Safari med samtliga bokmärken jag öppnade.

Då ramlade tioöringen ner hos duktiger supportern från Tele:2 som säger.

Du har alltså ett fungerande nätverk från din router som även fungerar på din iMac men som vägrar att hämta webbläsare. På din andra enhet iPhone som delar nätverket med datorn där fungerar Safari och bokmärkena öppnas utan strul. Alltså ligger problemet inne i din iMac, antingen i hårdvaran eller mjukvaran. och därför hänvisar jag dig till Applesupportern som efter en timmes problemsökningar kom fram till att radera och ominstallera operativsystemet. Eftersom ingen haft dessa problem som alla klagat på de senaste 4-5 månaderna, är det mer eller mindre säkert att problemet har med  Monterey att göra som fick en bugg för att betatestarna slarvade när dom skickade ut skarp version.

När så duktige Senioradvisern hos Applesupportern beordrade mig att radera och ominstallera operativsystemet  försvann problemet. Så till er andra i tråden med liknande problem ominstallera Mac-OS.

 

Till dig TS Majbrasa. Radera dina gamla konton hos allt som har med Google att göra  och registrera nytt så kommer det att funka för dig. Det går inte att vara borta i 100 år från registrerade kontouppgifter för då kastar Google ut dig från systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att ladda ner Google authenticator till en mobil och använda den för tvåstegsauthentisering? Sedan kan jag undra varför mailen är så viktig om du loggar en någon gång om året för arr ”kolla läget”🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, jan.s säger:

Det är väl bara att ladda ner Google authenticator till en mobil och använda den för tvåstegsauthentisering?

Det alternativet är inte aktiverat för kontot, se första bilden i startinlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Det alternativet är inte aktiverat för kontot, se första bilden i startinlägget.

Exakt. Och det går ju inte att göra i efterhand. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, jan.s säger:

Det är väl bara att ladda ner Google authenticator till en mobil och använda den för tvåstegsauthentisering? Sedan kan jag undra varför mailen är så viktig om du loggar en någon gång om året för arr ”kolla läget”🤔

Jag trodde inte man behövde berätta allt för att få hjälp. Men okej, här kommer det: 🙂

 

Jag startade ett företag för många år sen. Trodde inte det skulle gå bra. Det gjorde det otroligt nog. Jag brydde mig därför inte om att skaffa nåt ”finare” mailkonto. Jag kunde Gmail, så jag körde på det. Det är bara jag som jobbar i firman, så jag tyckte det funkade. 
 

Jag gjorde alltså ett gmail-konto vars mailadress är företagets namn. Jag använder den mailadressen i mina annonser och på hemsidan. 
 

Nån gång i början av företagets historia strulade mailkontot. Jag minns inte riktigt vad det var. Så jag länkade mailen till ett annat konto. Sen av gammal vana fortsatte jag använde det kontot till att läsa och svara på mail. Men kunderna kontaktade mig via företagsmailen som sedan länkades vidare. Så jag loggade bara in där ibland för att byta lösenord och kolla läget. 
 

Om jag inte helt missförstått det kommer Google ta bort konton där man inte loggat in på länge. Och då ryker mitt väl inarbetade konto. 
 

Det är därför jag har lite ångest. Det andra kontot har jag koderna till och allt är under kontroll där. Men det konto som alla känner till kommer att försvinna med alla vad det kan innebära. 
 

Det är därför jag känner oro inför att jag inte får återställningen att fungera. Jag kan ju svara på alla frågor. Men jag får ju inga frågor. 
 

Hoppas det framgår nu varför jag vill kunna logga in. 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Petter82 säger:

Så gott som varenda tråd handlar om samma sak. Problem med webbläsarna. Exakt det jag hade. Utan fungerande nätverk, inga webbläsare. Eftersom ett och samma nätverk används till både iMac och iPhone i alla år utan problem med någonting. 

Efter att duktige supportern  från Tele:2 framför sin dator såg allt som hände med mitt nätverk som visade att jag hade ett fullt fungerande nätverk ut från min router, likaså in till min iMac, men inga webbläsare (Fast jag testade med både Brave, Google Chrome och Safari.

På min iPhone 12 Pro Max där fungerade Safari med samtliga bokmärken jag öppnade.

Då ramlade tioöringen ner hos duktiger supportern från Tele:2 som säger.

Du har alltså ett fungerande nätverk från din router som även fungerar på din iMac men som vägrar att hämta webbläsare. På din andra enhet iPhone som delar nätverket med datorn där fungerar Safari och bokmärkena öppnas utan strul. Alltså ligger problemet inne i din iMac, antingen i hårdvaran eller mjukvaran. och därför hänvisar jag dig till Applesupportern som efter en timmes problemsökningar kom fram till att radera och ominstallera operativsystemet. Eftersom ingen haft dessa problem som alla klagat på de senaste 4-5 månaderna, är det mer eller mindre säkert att problemet har med  Monterey att göra som fick en bugg för att betatestarna slarvade när dom skickade ut skarp version.

När så duktige Senioradvisern hos Applesupportern beordrade mig att radera och ominstallera operativsystemet  försvann problemet. Så till er andra i tråden med liknande problem ominstallera Mac-OS.

 

Till dig TS Majbrasa. Radera dina gamla konton hos allt som har med Google att göra  och registrera nytt så kommer det att funka för dig. Det går inte att vara borta i 100 år från registrerade kontouppgifter för då kastar Google ut dig från systemet.

Jag behöver tillgång till den där mailadressen. Så enkelt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applesupporten har hört av sig. Men ingen lösning verkas finns på problemet. Jag tror det är en bugg i deras system som gör att återstställningsprocessen inte går igång. Att buggen gör att jag inom en millisekund efter att jag klickat för återställning möts av att kontot inte kan verifieras. Ingen återställningsprocess med säkerhetsfrågor hinner alltså startas. 
 

Jag har fått ta scereenshots på vad som händer när jag loggar in och när jag försöker återställa kontot, men än så länge har man inte sagt att jag gjort något fel när jag försöker logga in eller att jag gjort något fel när jag klickat på länken för återställning. 
 

Man har också haft funderingar på att en annan person tagit över kontot, men så kan det inte vara: 

 

1) Lösenordet har inte ändrats. 

2) Mailadressen för återställning har inte ändrats. Jag har testat att säga att jag inte minns mailadressen. Då får jag en kod skickad till återställningsadressen. Koden hjälper mig tyvärr inte att komma in i kontot pga tvåvägsverifieringen. Och kontoåterställningsprocessen fungerar som vanligt inte. Inga mail kommer när jag klickar på att återställa kontot. 


3) Mobilnumret för återställning har inte ändrats. När jag säger att jag inte minns mailadressen, så får jag ett sms  med en kod. Den koden får mig inte att komma in i kontot. Återigen stoppa jag av tvåvägsverifiering. Samma som ovan när det gäller återställningspeocessen. Inga sms kommer när jag klickar på att återställa kontot. 
 

Så mitt lösenord gäller, lika så den återställningsadress jag valt och mobilnumret kopplat till kontot. En eller alla av de sakerna borde ha bytts ut om nån tagit över kontot. I synnerhet lösenordet. 
 

Så där i ligger inte problemet. Problemet som jag ser det är att jag inte kommer in i återställningsprocessen. Dvs innan jag hinner verifiera mitt konto så möts jag direkt av att kontot inte går att verifiera. Och då torde det vara något med deras system. 
 

De säger att de inte kommer åt mina uppgifter. Jag förmodar att det kan vara orsaken till att processen inte startar. Men jag har ju ingen kontroll över de uppgifterna. Säkerhetsfrågor etc. De ligger ju sparade i deras system. Så felet ligger inte hos mig. Därför borde det enligt mig vara en bugg i deras system som hindrar åtkomsten och gör att de inte kan ställa säkerhetsfrågor till mig.
 

Men frågan är om de kan hitta buggen och är beredda att hjälpa mig. 😵💫

 


 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-03-31 21:17, Petter82 säger:

Så gott som varenda tråd handlar om samma sak. Problem med webbläsarna. Exakt det jag hade. Utan fungerande nätverk, inga webbläsare. Eftersom ett och samma nätverk används till både iMac och iPhone i alla år utan problem med någonting. 

Efter att duktige supportern  från Tele:2 framför sin dator såg allt som hände med mitt nätverk som visade att jag hade ett fullt fungerande nätverk ut från min router, likaså in till min iMac, men inga webbläsare (Fast jag testade med både Brave, Google Chrome och Safari.

På min iPhone 12 Pro Max där fungerade Safari med samtliga bokmärken jag öppnade.

Då ramlade tioöringen ner hos duktiger supportern från Tele:2 som säger.

Du har alltså ett fungerande nätverk från din router som även fungerar på din iMac men som vägrar att hämta webbläsare. På din andra enhet iPhone som delar nätverket med datorn där fungerar Safari och bokmärkena öppnas utan strul. Alltså ligger problemet inne i din iMac, antingen i hårdvaran eller mjukvaran. och därför hänvisar jag dig till Applesupportern som efter en timmes problemsökningar kom fram till att radera och ominstallera operativsystemet. Eftersom ingen haft dessa problem som alla klagat på de senaste 4-5 månaderna, är det mer eller mindre säkert att problemet har med  Monterey att göra som fick en bugg för att betatestarna slarvade när dom skickade ut skarp version.

När så duktige Senioradvisern hos Applesupportern beordrade mig att radera och ominstallera operativsystemet  försvann problemet. Så till er andra i tråden med liknande problem ominstallera Mac-OS.

 

Till dig TS Majbrasa. Radera dina gamla konton hos allt som har med Google att göra  och registrera nytt så kommer det att funka för dig. Det går inte att vara borta i 100 år från registrerade kontouppgifter för då kastar Google ut dig från systemet.

Glömde säga att det står i min trådstart att jag tidigare (i år) fabriksåterställt min iPad, dvs ominstallerat operativsystemet och alla appar från grunden utan säkerhetskopia. Det var också på iPaden jag försökt logga in via 3 olika webbläsare. Samma resultat tyvärr. 
 

Så ditt knep fungerar tyvärr tyvärr inte för mig. Hade varit helt fantastiskt om det gjort det. 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hjälpa dig, men kan säga att jag har ett liknande problem med ett gammalt gmail-konto. Tror jag reggade det för bortemot 15 år sedan, och jag får fortfarande mail vidarebefordrat från det. Loggade in senast 2016 ser jag, så då gick det åtminstone. Däremot kan jag inte längre logga in på det trots korrekt lösen. Har försökt flera gånger med något års mellanrum kanske, eller halvårs. Har tänkt att prova en nollställd android-mobil och logga in den vägen, men är inte säker på att det går heller. 
--
Så, inspirerad av din tråd provade jag idag igen. Loggade in, vilket ju inte gick, skrev in återställningsadressen (men fick inget skickat dit), och fick därefter valet att bekräfta min inloggning via telefonnummer. Valet med telefonnummer fick jag garanterat inte förra året när jag sist provade. Vet inte om telefonnumret tidigare varit reggat på kontot, men det är väl inte osannolikt. Dock dök det alternativet inte upp sist jag provade som sagt. Och jag fick valet efter lyckad inloggning att lägga till ett telefonnummer för återställning (min uppfattning). 

Hur som helst är det krångligt med konton tycker jag. Har både google- och apple-konton och försöker ha mer än 1 sätt att återställa, samt ha vidarebefordring. Litar inte på Google Drive eller Icloud som enda backup, pga risk för utestängning av ogrundade skäl. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...