Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur hittar jag snabbt en folder/sökväg?


tutAnkAmmon
 Share

Rekommendera Poster

tutAnkAmmon

Problem:

Jag sitter med en powerpoint och editerar.

Jag vill av ngn anledning gå till foldern där filen finns.

Kanske vill jag kopiera filen, eller skicka den i ett mail , eller så minns jag att jag lagt en excel fil i samma folder och vill titta på den.

Hur gör jag detta snabbt?

 

Jag är ny mac användare och i windows så var det enkelt. kopiera sökvägen från powerpoint. klistra in i explorern-klart.

Nu vet jag inte ens hur jag hittar sökvägen till filen.?

 

Till saken hör att jag jobbar in en struktur med 100-tals foldrar och sökvägar som kan vara 5,6 steg djup. Det är inget alternativ att kika på namnet på foldern (vilket är lätt) och sen "komma ihåg" hur jag klickar mej dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I många program kan man Kommando-klicka på filnamnet i fönsterlisten längst upp och där gå till mappen där dokumentet ligger.

 

Om det går just i PowerPoint vet jag inte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Telly82 säger:

I många program kan man Kommando-klicka på filnamnet i fönsterlisten längst upp och där gå till mappen där dokumentet ligger.

 

Om det går just i PowerPoint vet jag inte.

Det fungerar i PowerPoint. (Jag provade nyss.) Man får en liten pop-up med möjlighet att gå till mappen där filen ligger eller till överordnade mappar. 

 

En annan liten detalj som gör livet enklare är att be finder visa sökvägen till den mapp den visar. 

 

1999445886_Skrmavbild2022-03-29kl_16_29_31.thumb.png.734c332e5886b28c598b16c4add6c3e2.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara handlar om att dela/skicka öppet dokument kan du drag-and-droppa ikonen i dokumentfönstrets överkant. Peka och dra den till mail. Du kan också använda drop down-menyns alternativ "dela".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
tutAnkAmmon
On 3/29/2022 at 4:31 PM, TB-000 said:

Det fungerar i PowerPoint. (Jag provade nyss.) Man får en liten pop-up med möjlighet att gå till mappen där filen ligger eller till överordnade mappar. 

 

En annan liten detalj som gör livet enklare är att be finder visa sökvägen till den mapp den visar. 

 

1999445886_Skrmavbild2022-03-29kl_16_29_31.thumb.png.734c332e5886b28c598b16c4add6c3e2.png

 

Jag bifogar en bild denna gång för att förklara mitt problem.

image.thumb.png.4bea8b890dfb1b55f659852e41eba479.png

Jag har sparat exempelfilen tre nivårer ned på min hårddisk.

Jag skulle vilja komma till findern och ställa mig i denna folder på ett enkelt sätt.

Alternativt, kopiera sökvägen till clipboard, för at kunna spara en annan fil i samma folder på ett enkelt sätt.

 

Så ja, det går att få fram namnet på foldern som föreslaget.

Men jag kan inte kopiera hela sökvägen till clipboard.

Alternativet att läsa säkvägen genom att kommandoklicka är inget alternativt om sökvägen är 10 foldrar lång.

 

Den enda metod jag hittat är att kollai file/properties. Där står sökvägen .
den kan kopieras för att sedan användas i "go to folder" kommandot i findern.
*MEN* det funkar bara för lokala filer. inte om de ligger på en sharepoint. Då får man en https: länk som inte funkar i Go to folder.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs inga sökvägar men kan visas i Finder-fönstret i menyn Innehåll: Visa sökväg eller tryck CMD-OPT-P.

Annars tycker jag att det är smidigt så det räcker och blir över med det man kan göra från toppen av fönsterlisten. Man kan till och med kopiera filen genom att dra ikonen i fönsterlisten dit man vill ha den.

Annars är det Dela som numera används i Apple-miljön.

 

laotze.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...