Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone 13 mini helt död. Mjukvarufel?


linuc
 Share

Rekommendera Poster

Läst MacWorld online länge nu men detta blir mitt första foruminlägg. Den 15 mars 2022 fick jag från jobbet en sprillans ny iPhone 13 mini 256 gb. Då var jag ägare av en iPhone 12 pro inköpt i augusti 2021. När jag startade 13 minin så valde jag valde jag senaste iCloud-kopian från min 12 pro; allt gick bra och telefonen gick att använda medans apparna drogs ned. Då hände första avstängningen. Den blev svart, ingen apple logga eller dylikt. Startade inte av sig själv utan det fick jag göra manuellt. Senare samma dag hände samma sak igen. Och två ggr dagen efter. Det fanns inget samband med vad jag gjorde med telefonen vid omstarterna; helt olika. Testade att tvångsomstarta om det nu skulle hjälpa. Inte. Avstängningarna skedde ungefär vid ett-två tillfällen per dag. På lördagen kontaktade jag Apple och de skickade ett bud under måndagen de 21 mars som jag lämnade telefon till. Via Apple support såg jag att den gick ned till Ostrava i Tjeckien. Under fredagen hade Apple supporten inte hittat några fel och de skickade tillbaka telefonen. Fick den budad igår måndag den 28 mars. Återigen så startade jag den, valde iCloud-kopia och telefonen drog igång återskapandet. Alla appar laddades ned och telefonen verkade funka fint i ungefär en timma. Då blev det svart. Och därefter är den helt död. Försökt alla omstartssätt man kan tänka sig; inget. Ingen reaktion på något. Testade ladda den under några timmar för att prova igen. Ingenting. Inte en dfu mot min dator funkar.

 

Det blev längre än vad jag tänkte mig men, är jag körd nu? Inget mer jag kan göra? Kan det vara en korrupt iCloud-kopia som gjort detta?

 

(TL:DR; ny iPhone 13 mini helt död efter iCloud-återskapande från tidigare iPhone)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har väldigt svårt att tänka mig ett mjukvarufel som gör att telefonen inte ens försöker starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag har väldigt svårt att tänka mig ett mjukvarufel som gör att telefonen inte ens försöker starta.

Hårdvarufel då. Säkert inget som Apples tekniker upptäckte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, linuc säger:

Hårdvarufel då. Säkert inget som Apples tekniker upptäckte.

Precis. Det händer ju efter en timme eller två. Inget som Apples tekniker ser efter två minuters test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara ett mjukvarufel som slutanvändaren inte kan påverka. Applereparatörer har tillgång till annan programvara och diagnostik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Det kan vara ett mjukvarufel som slutanvändaren inte kan påverka. Applereparatörer har tillgång till annan programvara och diagnostik.

Javisst kan det vara ett fel i Apples mjukvara. Men då tycker jag att Apple borde veta om det eller åtminstone kunna diagnostisera felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Telly82 säger:

Javisst kan det vara ett fel i Apples mjukvara. Men då tycker jag att Apple borde veta om det eller åtminstone kunna diagnostisera felet.

Det sitter människor där som kan göra fel, så man får väl testa igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den är helt död nu lär ju teknikerna se felet denna gången. Bara att skicka iväg den igen!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en jobb-telefon så är väl bara att säga till din chef att du fick en trasig telefon så får din arbetsgivare ta bollen med att reklamera telefonen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Det sitter människor där som kan göra fel, så man får väl testa igen.

Stör mig lite att när den ändå inkommer på apple supporten så gör de inte fulltest. Visst har de säkert massa att göra men ändå.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, pajj säger:

Om den är helt död nu lär ju teknikerna se felet denna gången. Bara att skicka iväg den igen!

Yep. Det är det jag gjort nu. Lyckligtvis får jag en helt ny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Yellowman säger:

Eftersom det är en jobb-telefon så är väl bara att säga till din chef att du fick en trasig telefon så får din arbetsgivare ta bollen med att reklamera telefonen.

Givetvis! Dock ville jag bara kolla forumet ifall någon haft liknande händelse tidigare. Eller om det ändå fanns nåt kul knep att testa…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dolt några inlägg som inte hörde till ämnet.

 

/Telly82, Moderator

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För info så är telefonen inlämnad på service igen. Denna gången hoppas jag på att få en ny enhet. Återkommer när telefonen åter är i min ägo. 
 

Kanske kan admin låsa tråden tills dess?!

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Vi låser inte och stänger som normala åtgärder. Trådarna förblir öppna och sjunker bara djupare och djupare in i servern. image.png.65fb61665ceaebf071a520fa89e1e80a.png

Axelman moderator

  • Gilla 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...