Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Firefox kraschar ideligen


redtop2
 Share

Rekommendera Poster

"Jag tror jag testar först med en ominstallation av snurrdisken i MacMini"

 

Det gick naturligtvis inte, eftersom "det redan finns ett nyare operativsystem".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, redtop2 säger:

"Jag tror jag testar först med en ominstallation av snurrdisken i MacMini"

 

Det gick naturligtvis inte, eftersom "det redan finns ett nyare operativsystem".

Det går om du formaterar om hela disken, men då försvinner alla dina dokument och andra filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra ominstallationen på din SSD skiva? Risken är att den interna skivan inte mår bra. Har du kört någon smart-check på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Telly82 säger:

Det går om du formaterar om hela disken, men då försvinner alla dina dokument och andra filer.

Ja tack Telly, så är det. Får väl skyffla över allt innehåll i både snurrdisken och SSD-disken till en extern 8 TB-disk. Lika bra att göra även om jag skall följa Alix råd att skaffa ny SSD till Minin. Tack för det Alix.

Men det kommer nog att ta 1-2 dagar.

 

@RonnieL Vill inte trixa med SSD-disken förrän jag fört över alla filer till en extern USB-disk.

SSD-n var min arbetsdisk och innehåller allt det aktuella. Det mesta finns i backup, men ett mycket stort mycket viktigt jobb saknar backup tyvärr.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, redtop2 säger:

Vill inte trixa med SSD-disken förrän jag fört över alla filer till en extern USB-disk.

Självklart. 👍🏻

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, redtop2 säger:

Vill inte trixa med SSD-disken förrän jag fört över alla filer till en extern USB-disk.

Gärna två, där du förvarar den ena på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det mesta finns redan på 3 ställen. Det är det sista som saknas ≈ 600 viktiga mail vars innehåll till dels är sammanställt i pages. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var detta jag berättade om i mitt inlägg, att ominstallera operativsystemet som också löste problemet. Problemet var som minst 3-4 andra också klagat på Monterey. Men det tyckte forumets ynkliga spamgrupp  var utanför ämnet som därför raderades. Varför raderar ni inte denna nya trås om samma sak. Blää.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Petter82 säger:

Varför raderar ni inte denna nya tråd om samma sak.

Därför att denna tråd ligger i rätt forumdel. Ditt inlägg om Monterey postade du i avdelningen för iPhone i en tråd om iPhone. Dessutom var du spydig där också, så tagga ner. OK?

 

/Telly82, Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte ligga i fel ämneskategori eftersom jag äntrade  en befintlig tråd om ämnet.

Riktigt att man nämnde iPhone och Macdatorer som jag också gjorde, men orsaken var problem med Monterey. Håll dig till sanningen, som jag. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Petter82 säger:

Jag kunde inte ligga i fel ämneskategori

Jodå. Du raljerade över Monterey i forumdelen iPhone och i tråden som handlar om problem med iPhone1753026717_Skrmavbild2022-03-31kl_17_38_16.thumb.png.09ac101cc0d9ad21581ac0b0215c61e8.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Telly82 säger:

Jodå. Du raljerade över Monterey i forumdelen iPhone och i tråden som handlar om problem med iPhone1753026717_Skrmavbild2022-03-31kl_17_38_16.thumb.png.09ac101cc0d9ad21581ac0b0215c61e8.png

 

Självklart pratar både dom och jag om iPhone och Macdatorer, för utan den hårdvaran kan  Mjukvaran  Monterey inte fungera. Om det är någon som försöker rajlera bort sanningarna för att själv försöka höja dig till skyarna. Sluta med det. Det tillhör spamfasoner och det hyar vi fått mer än nog av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petter82 är bannad. 
Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-03-31 12:57, Alix säger:

Jag tror att problemet är korrupta operativsystem, kanske i kombination med hårdvarufel, åtminstone vad gäller den interna disken (om det är en ursprunglig snurrhårddisk). Sätt i en SSD i minin i stället och använd denna som startdisk. Guide:

Har stora problem med en byggare, och har inte kunnat följa med vad som händer på it-fronten (Mac).

Fråga 1. Om jag skall ha en intern SSD, är det då fortfarande Samsung EVO 850 (ev. senare version) som gäller?

Fråga 2. Vad gäller om jag väljer en SSD som extern USB-disk. Är det Samsung T5 resp T7 som gäller?

Bägge frågorna avser hårddiskar till MacMini Late 2012 (i7 och ev. i5)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, redtop2 säger:

Har stora problem med en byggare, och har inte kunnat följa med vad som händer på it-fronten (Mac).

Fråga 1. Om jag skall ha en intern SSD, är det då fortfarande Samsung EVO 850 (ev. senare version) som gäller?

Fråga 2. Vad gäller om jag väljer en SSD som extern USB-disk. Är det Samsung T5 resp T7 som gäller?

Bägge frågorna avser hårddiskar till MacMini Late 2012 (i7 och ev. i5)

1. Ja. Samsung 870 Evo är senaste.

2. Ja. Men jag rekommenderar det inte. Internt är bättre.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

1. Ja. Samsung 870 Evo är senaste.

2. Ja. Men jag rekommenderar det inte. Internt är bättre.

Tack Alix !

men varför rekommenderar inte USB-alternativet? Något speciellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, redtop2 säger:

Tack Alix !

men varför rekommenderar inte USB-alternativet? Något speciellt?

Finns flera anledningar. Främst att det är långsammare och att SMART inte stöds (diagnostiskt system för lagringsenheter). Risken är också större för att överföringen i sig störs, externa portar och kablar utgör en större risk för det. Fördelen är att man slipper skruva, men det är nog det enda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Alix säger:

Finns flera anledningar. Främst att det är långsammare och att SMART inte stöds (diagnostiskt system för lagringsenheter). Risken är också större för att överföringen i sig störs, externa portar och kablar utgör en större risk för det. Fördelen är att man slipper skruva, men det är nog det enda.

Ja-jag håller faktiskt med dig i allt du skriver. 

Långsammare: Ja "något"-men det kunde jag stå ut med.

SMART: Ja, det är ju en klar nackdel.

Överföringsproblem: Ja, jag upptäckte igår att det var fel på SSDn´s chassikabeln (utöver de andra problemen. Det problemet visste jag inte om.

Skruva: Har jag stått ut med - men USB-varianten gjorde, att jag kunde flytta SSDn mellan mina olika datorer. Det var en klar fördel. Skall kanske nämna att jag inte jobbar med iCloud - men det lär jag nog bli tvungen till tids nog. Har inte haft tid/vågat pga "annat".

Tack alla för ert engagemang!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, redtop2 säger:

jag kunde flytta SSDn mellan mina olika datorer. Det var en klar fördel.

Det tänkte jag inte på, en klar fördel i specifika fall, ja.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det var inte lätt att få tag på en 2 TB Samsung EVO 870. Anländer inte förrän omkring 20 april.

Under tiden har försökt installera om El Capitan på snurrdisken. Har sedan länge installationsfiler för bl a El Capitan dels i programmappen och dels på USB-stickor, men inga av dem funkade.

Raderade och laddade ner El Capitan igen på USB-stickan, med icke: "Kontroll-summan stämde ej" eller något liknande tror jag orsaken var.

 

Har nu lyckats komma över en 1 TB Samsung 870, så nu vill jag testa att installera Kaptenen på denna, så det är väl lika bra att "hojta till" som Alix skrev.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Av diverse skäl kommer jag tyvärr att använda min nya SSD-HD i kabinett även i fortsättningen. Åtminstone i en övergångstid.

Nu är min fråga: Kan jag köra "Trim enable" då disken ligger i kabinett, utan att huvuddisken=snurrdisk i MacMinin påverkas negativt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, redtop2 säger:

Kan jag köra "Trim enable" då disken ligger i kabinett, utan att huvuddisken=snurrdisk i MacMinin påverkas negativt ?

Gäller endast intern SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

Gäller endast intern SSD.

Tack för svaret Alix. Men det är ju diskriminering! Undrar vad JO säger om det.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...