Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Firefox kraschar ideligen


redtop2
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Firefox kraschar ideligen med början nu i kväll. Fungerar ett slag men ej länge - kanske 1-2 minuter.

Efter 7-8 kraschar försökte jag med Chrome men den kraschade också, men genast.

Hade många flikar öppna i Firefox. Började stänga och fick stängt en hel del. Stängde fönster med flikarna och öppnade nytt fönster med en flik, men Firefox kraschade genast.

Har kört Malware gratisversionen. Hittar inget.

Safari har ännu ej kraschat.

Någon annan som har samma problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt nu verkar det som att Firefox funkar igen, men Google Chrome kraschar direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ja, jag testade med säker start utan positivt resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer ibland med Safari på min IPad 7. Företrädesvis när jag har många flikar öppna och eller går in på en bildtung sida. Kör just nu IOS 15.2, men har hänt även på tidigare operativversioner. Ibland hjälper att minska antalet flikar och eller starta om paddan. Men inte alltid. Sen funkar plötsligt allt som vanligt långa perioder. Vad beror det på? Misstänker fullt cacheminne eller liknade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Google Chrome kraschade så var det 1 flik och innan jag ens hunnit ange en URL-adress.

Misstänkte starkt i natt, att det var när ExpressVPN var aktiverad, som det trilskades.

Firefox och Safari fungerar ännu. Skall testa Chrome igen lite senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Tompa01 säger:

Händer ibland med Safari på min IPad 7. Företrädesvis när jag har många flikar öppna och eller går in på en bildtung sida. Kör just nu IOS 15.2, men har hänt även på tidigare operativversioner. Ibland hjälper att minska antalet flikar och eller starta om paddan. Men inte alltid. Sen funkar plötsligt allt som vanligt långa perioder. Vad beror det på? Misstänker fullt cacheminne eller liknade?

Det är en dator med El Capitan. Hur som helst. Massor av historiken försvunnit.

Så det kan mycket väl vara fullt cacheminne. Borde själv ha kommit på det. Men det är väl åldern.

Tack för tipset!

Återkommer om det händer igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny krasch. Det varade inte länge. Söker vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, redtop2 säger:

Ny krasch. Det varade inte länge. Söker vidare.

Har du rensat bort gamla cookies!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte svara dig boevil, men blev utslängd från forumet sedan jag raderat även kakorna.

Nytt lösenord och tillbaka igen. Det blir väl till att skapa nya lösenord överallt misstänker jag.

Har nu rensat rubbet. Hade 1,1 GB i cacheminnet!! och ett 20 Mb kakor, så nu hoppas jag kunna jobba vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen kraschar Firefox. Även datorn kraschar, dock inte alltid, men startar upp själv igen.

Ibland endast en flik, och då får jag beskedet från "Sorry osv" men kan följas av att hela Firefox kraschar. Kan stoppa där, men ibland kraschar hela datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men inte alltid. Ibland är det bara flikar inom Firefox. Men annars=JA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade ner CleanMyMac och försökte öppna, men den svarade ≈"går inte. appen är skadad"

Laddade ner igen och då gick det.

Scannar: Unneeded junk 6,06 GB varav user cache files=4,48 GB (där Google Earth=2,11GB) resten fördelat på många olika program men ytterst lite på Firefox

+ No threats found

+ Speed: 4 tasks to run

Är det bara till att rensa/slänga Unneeded Junk och köra "4 task to run" utan livlina eller livboj?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller köra DiskWarrior. Den har jag använt i många år och känner mig hemmastadd i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vad händer detta? Din dator? Vad för dator? Vad för operativsystem?

Du nämner en iPad7, är det på den detta händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Info som jag inte lämnat tidigare är: Den hårddisk det handlar om är en Samsung SSD 2 TB och den sitter i externt chassi och kopplad via USB, och används som startdisk sedan flera år.

 

Enligt DiskWarrior så är/var allt normalt.

 

När jag kört/skannat CleanMyMac (se resultat ovan) och startat rensning så ville de ha betalt nästan omedelbart.

Det blev nu inte så tyvärr, var inte beredd på detta, ty jag trodde att jag redan hade betalversionen.

 

Istället försökte jag att installera om El Capitan - MEN El Capitan "kunde inte installeras på den här datorn"

Dessutom: "Det finns inga giltiga paket för installation. Kontakta programtillverkaren och be om assistans. Avbryt installationsprogrammet så startar datorn om. Försök sedan igen."

Detta ledde till kernel panic. För sökte starta upp igen med samma SSD-disk som startdisk, dvs "alt" intryckt vid start.

När jag "valde" SSD-disken så blev "poff" och disken försvann från "valmöjligheten" om ni förstår vad jag menar.

 

Jag kan koppla in SSD-disken via USB efter att ha startat upp från huvuddisken i min MacMini 2012. Kan då komma åt och läsa filerna på SSD-disken.

OBS När jag använder Firefox och Chrome på huvuddisken på MacMinin så uppför sig inte dessa program som de skall, så något är fundamentalt fel är det-men frågan är VAR.

 

DETTA ÄR SKRIVET I GOOGLE CHROME FRÅN HUVUDDISKEN UTAN ATT HITINTILLS FÅTT PROBLEM!!!

 

Tänker köra CleanMyMac betalversionen på huvuddisken-om inte ni föreslår annat. Avvaktar någons input med spänning.

Fick pling om nytt svar i ämnet innan detta var färdig skrivet. Skickar först innan jag läser det nya inlägget.

 

PS Jag har backup i form av dels TimeMachine och dels Carbon Copy Clone lite längre bak i tiden (innan dessa problem uppstod)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, SirKnasen säger:

På vad händer detta? Din dator? Vad för dator? Vad för operativsystem?

Du nämner en iPad7, är det på den detta händer?

Blandar ihop. TS har en Mac, jag nämnde att det ibland kunde hända samma på min padda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@SirKnasen

Du har nog blandat ihop infon från Tompa01 med infon från mig

Nu plingar det igen Jag får läsa innan jag svarar färdigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tompa hann före😃

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså:

Huvuddisk:  MacMini late 2012 Mod-ID 6,2  2,3 GHz Intel Corei7

USB-disken är en Samsung 850 SSD 2TB (vill inte koppla in den just nu för att läsa all info)

Operativsystem: El Capitan 11.6 i bägge diskarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppnade Safari i MacMini huvuddisken och loggade in på MacWorld. Men det gick inte. Godkände inte mitt splitternya lösenord, som jag använde här i Google Chrome + lite andra strul i Safari. Vad är det som händer??

Skall väl inte behöva begära nytt lösenord varje gång man använder en annan webbläsare?

 

CleanMyMac sade ju angående SSD-disken: No threats found

Kan det ligga Routern??

 

Har inte kört betalversionen av CleanMyMac på någon av HD-diskarna ännu.

Virus finns ju normalt inte, men ??? Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testa nästan "allt" + jag citerar mig själv:

"DETTA ÄR SKRIVET I GOOGLE CHROME FRÅN HUVUDDISKEN UTAN ATT HITINTILLS FÅTT PROBLEM!!!" Det gäller inte längre. Även den disken är drabbad.

Har kört CleanMyMac flera gånger och bl a avinstallerat Firefox med det programmet, men nu tror jag inte att det var Firefox som orsakade problemen. Även CleanMyMac stängdes av sig själv vid ett tillfälle.

Så: Hårdvarufel eller "virus"?

Har testat hårddisken med verktygsprogrammet "skivverktyg" 2 gånger, men "enheten verkar vara felfri".

1. Jag tror mig ha läst någonstans att Skivverktyg inte kan hitta alla hårdvarufel. Är det så?

2. Finns det något program typ Norton, som även finner äkta virus på Mac? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att problemet är korrupta operativsystem, kanske i kombination med hårdvarufel, åtminstone vad gäller den interna disken (om det är en ursprunglig snurrhårddisk). Sätt i en SSD i minin i stället och använd denna som startdisk. Guide:
 

Installera sedan om. Om guide behövs där också, hojta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan några år kört med en USB SSD (Samsung T5) som startskiva, det har fungerat utmärkt för mig. Att din interna skiva från 2012 beter sig konstigt är kanske inte speciellt märkligt, men den externa SSD skivan borde ju fungera bättre.Kanske har  – som Alix påpekar – operativsystemet blivit korrupt. Själv skulle jag, innan utbyte av den interna startskivan, prova att göra en total ominstallation av din befintliga SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är en snurrdisk i MacMinin. SSD-n jag har, satt i ett USB-kabinett och agerade som "startdisk". Jag har bytt hårdiskar några  gånger, men det har varit i några Macbook Pro och då använt just iFixit.

Om jag byter till ny SSD-HD i MacMinin och installerar om, så hamnar jag i OS X 10:8 (Mountain Lion), och får sedan "stega" mig upp till OS X 11.6, som behövs för att köra Aperture med 1.5 TB bilder (vilket är "ett måste" i mitt fall , innan jag hunnit skifta över till Capture One eller Bilder + Affinity).

 

Eftersom jag har problem även med MacMinin då SSD-kabinettet är frånkopplat, så bör det vara snurrdisken som orsakar felet. Eller tänker jag fel?

Jag tror jag testar först med en ominstallation av snurrdisken i MacMini. Om övriga program inte strular med Mountain Lion, så stegar jag mig upp via Yosemite eller direkt till El Capitan.

Har ni någon synpunkt på denna variant?

 

(Jag har 4 MacMini till + 1 gammal MacBook Pro till om det skulle gå käpp rätt åt h-e)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...