Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med bakgrundsbild


bjoernowitsch
 Share

Rekommendera Poster

bjoernowitsch

Hej!

Varför är det så krångligt att välja bakgrundsbild i Mac OS? Jag vill helst ha någon av mina egna foton i stället för de medföljande bilderna. För att det ska fungera, måste jag lägga mappen med mina bilder på den interna hårddisken. Så har det fungerat ända sedan Mac OS X 10.4 Tiger, eller möjligen 10.5 Leopard. Sedan Catalina kom, har det blivit ännu svårare att först göra en mapp med bilderna och sedan lägga den på den interna hårddisken. I går kväll råkade jag dessutom ut för ett nytt mysterium - av sig självt byttes min bakgrundsbild ut från en till en annan av mina egna bilder. Hur det gick till, kan jag inte förklara. Jag vill själv kunna välja vilken bild jag vill, och den ska kunna ligga på vilken disk jag själv vill, vare sig extern eller intern. Vet någon hur det kommer sig? Jag vore tacksam om jag får en förklaring till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så här ser det ut hos mig

+ tecknet är nog till för att lägga till externa diskar

Skärmavbild 2022-03-27 kl. 10.32.35.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem här. Att det funkar si och så med externa diskar beror på att bakgrundsbilden läses in under uppstart från den interna startdisken. De externa är inte tillgängliga då. Vilken OS-version är det? Jag har Big Sur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch
3 timmar sedan, ronny säger:

så här ser det ut hos mig

+ tecknet är nog till för att lägga till externa diskar

Skärmavbild 2022-03-27 kl. 10.32.35.png

Det stora felet med att visa mapparna på det här sättet är att man inte kan se var i systemet de befinner sig, så om jag vill lägga till bilder i just mappen Skrivbordsbilder, måste jag först leta efter den innan jag kan kopiera över bilderna till den. Måste det vara så krångligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...