Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljud in i nya MBP M1


malen
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

I gamla MBP kunde man enkelt ansluta en gitarr till 3,5 mm ingången och köra GarageBand.

Vad behövs det idag med de nya 14" MBP M1 att få samma funktion?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar.

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varken gitarr eller 14" MBP M1, och har ingen erfarenhet av GarageBand, så jag kanske missar något...

 

Jag kan inte förstå att det skulle vara någon skillnad. 3,5 mm porten på 14" MBP M1 bör väl vara Apples normala kontakt för hörlurar med mikrofon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst det du beskriver är ljud ut och det finns ingång i MBP M1 men det finns ingen ingång såsom det var på de gamla modellerna. Så jag undrar vad för adapter man kan använda till de nuvarande USBC portar för att få in ljud in i Macen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag läser spelen rätt så har burken

Citat

SDXC-kortplats

HDMI-port

3,5 mm hörlursuttag

MagSafe 3-port

Tre Thunderbolt 4-portar (usb‑c)

så det som behövs torde vara ett ganska primitivt ljudkort som klarar usb-c.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men dator har väl redan ett ljudkort för den hanterar redan musik med ljud ut och även ljud in via den inbyggda mikrofonen. Det är nog fråga om någon form av adapter typ usb-c/3,5 mm jack eller något i den stilen och fråga är då om det kommer att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, malen säger:

Visst det du beskriver är ljud ut och det finns ingång i MBP M1 men det finns ingen ingång såsom det var på de gamla modellerna. Så jag undrar vad för adapter man kan använda till de nuvarande USBC portar för att få in ljud in i Macen.

 

3,5mm porten stöder samtal med headsets och earpods. Se kompatibilitet på EarPods med 3,5 mm minitele

I alla fall på MacBook Air M1 2020 kan man använda mikrofon i 3,5 mm. Se screenshot med headset med mikrofon inkopplad i 3,5mm-kontakten på MacBook Air M1.

1210962681_Skrmavbild2022-03-24kl_21_51_56.thumb.png.198d1f2340092fa585a5612385e61184.png

 

Kan man koppla in ett headset med mikrofon så kan man ju koppla in andra mikrofoner (vilket också borde gälla mikrofoner på gitarrer). Beroende på vilken kontakt du har på sladden kan du behöva en 3,5mm tvåpolig till 3,5mm fyrpolig konverter, men dom kostar ju inte mycket. 

https://cdon.se/hemelektronik/deltaco-adapter-2x3-5mm-ho-till-3-5mm-ha-4-pin-0-1m-svart-p45487410

 

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo det fungerar med EarPods men inte med gitarren inkopplat till hörlurs porten.

 

1.png

2.png

Redigerad av malen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, malen säger:

Jo det fungerar med EarPods men inte med gitarren inkopplat till hörlurs porten.

Har gitarren 4-polig 3,5mm-kontakt?

Om gitarren har 2-polig så behöver du en adapter till 4-polig, t.ex. https://cdon.se/hemelektronik/deltaco-adapter-2x3-5mm-ho-till-3-5mm-ha-4-pin-0-1m-svart-p45487410

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack TB-000 för tipset om 4 polig kontakt. Måste bara hitta en lösning att kombinera det med en 6,35mm jack från gitarren.

Hälsningar

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde just en sådan 

1.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller en kabel eller usb mick eller en liten mixer med usb ut, det beror ju på vad man vill kunna göra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era tips. Den viktigaste ledtråden var om 4-polig 3,5mm jack. Så nu är det avklarat med allt jag redan hade hemma (sladdar, adaptrar) och en lödkolv. Nu funkar det smärtfritt. Nu är det pickuper i gitarren som är de externa mikrofoner.

Tack än en gång!

Hälsningar

/M

connect_9686.jpg

Skärmavbild 2022-03-27 kl. 17.19.17.png

Skärmavbild 2022-03-27 kl. 17.20.49.png

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...