Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fönsterbläddring i Safari 15?


puggehatt
 Share

Rekommendera Poster

Efter uppgradering (från High Sierra) till Monterey upptäckte jag att kortkommandot för att bläddra mellan fönste (kommando-<) inte längre fungerar i Safari. Apples egen information säger att det ska gå, men kommandot finns inte med i "Fönster"-menyn och kan då heller inte läggas till  som kortkommando i "Tangentbord". det fungerar vad jag kan se i alla andra appar, inkl Finder. Använder kommandot frekvent så tacksam om någon har en lösning. OBS! Byte av webbläasare är ingen "lösning" för min del, bara besvär!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de påstår det, som jag skrev, men det fungerar inte och kommandot saknas i menyn, som jag också skrev!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa en säker start, starta om datorn med skift nedtryckt, logga in, och starta sedan om som vanligt. Pröva om det funkar.

Safari är djupt inbäddat med Mac OS, så närmast därefter står en ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju också flikar och flikgrupper i Safari som man kan använda i stället för nya fönster. Ger bättre överblick tycker jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flikar har sin användning, fönster sin och sällan mötas de två, eller ersätter varandra, vad det beträffar. I alla fall för min del.

 

Omstart etc: Jobbdator, alldeles nyinstallerad, centralt managerad, så det är inte vare sig nödvändigt eller aktuellt. Apple som dummat sig, IMHO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, puggehatt säger:

Flikar har sin användning, fönster sin och sällan mötas de två, eller ersätter varandra, vad det beträffar. 

De möts i flikgrupper. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, puggehatt säger:

inte vare sig nödvändigt eller aktuellt

Då får du stå ditt kast.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, puggehatt säger:

Omstart etc: Jobbdator, alldeles nyinstallerad, centralt managerad, så det är inte vare sig nödvändigt eller aktuellt. Apple som dummat sig, IMHO.

Ja, du får väl hellre sura och gnälla om du känner för det, men ska du komma till rätta med problemet behöver du göra någonting åt saken. Installationer går ibland snett, inte mycket att göra åt att man har otur ibland. Fast om datorn är ”centralt managerad” kan du ju med varm hand överantvarda datorn till ansvarig person som fixar problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat på flera Monterey-installationer, managerade och icke, och kommandot saknas i Safari, trots att Apple påstår motsatsen i sitt support-dokument. Jag klagar vidare direkt till Apple. Hoppades någon hade en möjlig lösning på problemet, förutom att byta webbläsare. Klart, slut från mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoho! Jag hittade lösningen, med god hjälp av en annan gammal macanvändare. Under "Tangentbord" > "Kortkommandon" går det att ändra detta. BAra dåligt av Apple att inte nämna supportdokumentet att det går att ändra  där, speciellt som just det har varit förvalet tidigare. Så nu avslutar jag den här diskussionen och tackar för mig! :) 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...