Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MS Teams och inbjudning/länk "känner inte längre av varandra"


TommyS
 Share

Rekommendera Poster

Klick på Teams-länk i kallelse (lagrad i Kalendern) ger websida med tre alternativ. Ett av dem syftar till att man skall använda Teams-appen för mötet och man skall klicka på det alternativet, när man säkrat att man har startat appen.

 

Hos mig funkar inte detta numera (jag vill bestämt minnas att det har funkat bra förut). Jag fick nyss ge upp när jag skulle in i ett möte, det hände ingenting när jag klickade på det alternativet. 😕
(Det slutade med att jag fick välja browser-alternativet, vilket betyder No Camera.)
Samma sak vid senaste försöket, i förra veckan, minns jag. 

 

En googling gav mig inget svar på hur detta åtgärdas, vad jag kunde se.
Bekant problem för någon annan här i forumet...? 🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, det blir lite av chansningar här men jag misstänker att du ställt in säkerhetsinställningarna i din browser så att den inte får öppna extern programvara eller använda kamera. Första gången man försöker göra någon av de aktiviteterna så brukar man få en fråga om webbläsaren får öppna ett program eller använda en kamera. Lätt hänt att man snabbt klickar nej i en pop-up ruta. Men jag måste gräva lite för att hitta var inställningarna ligger. Kameran ligger nog bland Macens integritets inställningar. Att öppna externa program från browsern ligger kanske i browsern. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
2022-03-26 16:57, Mr Walker säger:

Mja, det blir lite av chansningar här men jag misstänker att du ställt in säkerhetsinställningarna i din browser så att den inte får öppna extern programvara eller använda kamera. Första gången man försöker göra någon av de aktiviteterna så brukar man få en fråga om webbläsaren får öppna ett program eller använda en kamera. Lätt hänt att man snabbt klickar nej i en pop-up ruta. Men jag måste gräva lite för att hitta var inställningarna ligger. Kameran ligger nog bland Macens integritets inställningar. Att öppna externa program från browsern ligger kanske i browsern. 

Tack! För att du vill försöka hjälpa mig framåt. 🙏


Den här typen av mjukvarubrist kan göra mig 🥵.
Jag har lagt mängder med tid för att försöka hitta en lösning nu och det skulle ta timmar att begripligt och med skärmdumpar beskriva allt här.

Safari (min defaultbrowser), Chrome, Firefox, Gmail Kalender, Skype, Zoom... har alla varit med på en hörna. Men icke.

Primära lösningen är ju att få detta att funka i Teamsappen och där lyckas jag alltså inte "få in" ett möte som jag blir kallad till. Kameran i sig funkar fint där. Men det händer alltså INGENTING när jag klickar Öppna din Teams-app på den webbsida som kallelselänk leder till.

 

Öppnar jag Teams så är det Möte nu respektive Möte senare som möter mig - men de alternativen löser ju inte det jag har behov av, att ansluta till möte där någon annan skapat mötet, skickat en kallelse.

Workarounden är som sagt via browser men vid mötesdeltagande så blir det då Utan kamera - samt att gränssnittet/funktioner inte är helt hundra.

Jag har kikat i iMacens Systeminställningar, Integritet. Till synes såg det rätt ut där (MS Teams tillgång till kameran, yes), samtidigt som det (workarounden) inte går att addera Safari eller för den delen Chrome där - men Firefox är där redan.

Det ter sig märkligt om det inte är fler som jag som inte får detta att funka. Teamskallelser till privatpersoner med Mac måste ju förekomma i mängder. 
Det som kan göra mig "orolig på riktigt" är om jag hamnar i situation där motparten inte har någon annan möjlighet/mjukvara än Teams. Typ digital anställningsintervju. 😳

Skärmavbild 2022-04-06 kl. 12.11.10.png

Skärmavbild 2022-04-06 kl. 12.20.52.png

Skärmavbild 2022-04-06 kl. 11.29.22.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kompletterande info:


Testade häromdagen att använda iPhonen i stället för iMacen. 

D v s klickade på möteslänkelsen i kallelsen.

Varpå det funkade, d v s via Teams-appen i iPhonen.

 

Dock såklart med andra brister, med en device i näven - vs stabiliteten/proffsigheten med en stabil iMac på skrivbordet.

 

Så problemet ter sig som iMac-relaterat. 

🤔

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Någon annan som upplevt dessa problem/fenomen - att Teams inte funkar tillsammans med iMac? 

 

Såväl Skype som Zoom fungerar f ö klockrent. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teams-appen fungerar fint i min iMac
Teams-appen kräver dock att man har giltig licens för det konto man loggar in med i Teams-appen. (Åtminstone har det varit så förut)

Safari har tidigare inte kunnat öppna webkamera i möten. Kamera har fungerat i Google Chrome.
Någon som kan bekräfta om kamera fungerar i Safari  efter senaste uppdateringarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...