Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Öppna en bildmapp och se allt innehåll


Enq
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en liten fråga gällande sortering/sökning av bildfiler.

När jag öppnar en mapp i Finder så kommer under-mappar up med datum. I vart och ett av dessa datum-mappar så ligger sedan bilder för respektive dag.

Jag skulle vilja kunna öppna en mapp och "hoppa över" steget med datum-mappar. Jag vill alltså se alla bilder för exempelvis ett helt år utan att behöva klicka på varje datum-mapp. 

Hoppas jag inte är allt för luddig i min fråga :)

Bifogar en bild hur det ser ut just nu. 

Screenshot 2022-03-18 at 13.55.41.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Bilder. Håll nere option/alt vid start, skapa nytt bibliotek. Importera sedan bilderna utan att kopiera (se inställningar). Sedan kan du välja vy som du önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Jag glömde nämna att jag inte vill använda Bilder.

Jag försöker grovsortera bilderna efter årtal, för att i nästa skede synka med Lightroom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte den funktionaliteten i en filhanterare. Jag skulle oxå rekommendera bilder men eftersom du inte vill använda det så har jag inga andra förslag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-03-18 14:25, Enq säger:

Jag försöker grovsortera bilderna efter årtal, för att i nästa skede synka med Lightroom.

Är det inte bättre att synka med Lightroom först då? Och strunta i hur mapparna i Finder ser ut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter inte vid datorn. Finns ”Bildinsamling” kvar och kan man använda det? 
Borde finnas drösvis med program som kan importera bilder från en ”kamera”. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till mappen ovanför bildmapparna, slå Kommando+F för sökning, välj filer av typen bild.

Namnlöst.png

Du kan också välja att visa mappen som Lista istf Kolumner och sedan slå Kommando+A för att markera allt och sedan Kommando+Option+Högerpil för att visa innehållet i alla undermappar.

 

Redigerad av Yellowman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Jag upptäckte ett sätt att komma runt mitt problem.

Om jag markerar en mapp som innehåller diverse undermappar med bilder och sedan i sökrutan högst upp till höger i rutan skriver en punkt så listas allt innehåll utan de underliggande mapparna.

Jag får dessutom upp datumen då bilderna verkligen tagits, något som inte visas i vanliga finder-fönstret. 

 

 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
2022-03-21 16:20, Mr Walker säger:

Sitter inte vid datorn. Finns ”Bildinsamling” kvar och kan man använda det? 
Borde finnas drösvis med program som kan importera bilder från en ”kamera”. 

Ja Bildinsamling finns kvar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...