Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mikrofon fungerar i vissa appar, men inte under telefonsamtal (iPhone 8)


emil139
 Share

Rekommendera Poster

Hej, hoppas nån har ett briljant tips på hur jag kan lösa detta utan att behöva köpa ny telefon.

 

Det är så att min mikrofon inte fungerar i ett telefonsamtal (FYI jag har inte lyckats komma åt mute-knappen) så jag är beroende av att ha kopplat in hörlurarna innan jag svarar i telefon, vilket jag sällan hinner göra. Så det är alltså ingen som hör mig när jag pratar vanligt i telefon, men jag hör dem.

 

Det roliga är att mikrofonen fungerar till andra saker, till exempel om jag spelar in en video så hör jag ljudet felfritt. Spelar jag in snapchat-video så fungerar ljudet, fast i betydligt sämre kvalitet än vanliga mobilfilmer. Alltså har mikrofonen 3 lägen kan man säga: Bra, sämre, obefintlig. Allt beroende på vad jag använder mikrofonen till, och så ska det inte behöva vara i en perfekt värld.

Jag har ingen möjlighet att skaffa ny mobil så om någon här sitter på en smidig lösning så vore jag oändligt tacksam.

 

Simma lugnt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, tyvärr funkade inte det, har precis återställt allt utan framgång.

 

Väldigt märkligt ändå att mikrofonen faktiskt fungerar, förutom just till telefonsamtal. Fast en iphone kanske använder sig av olika mikrofoner till olika saker, vad vet jag. Men det är lite frustrerande. Men men, it is what it is.

 

Om nån annan här kommer på ett till genidrag jag kan testa så blir jag glad :)

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med min iPhone 8 för ett par månader sedan. Efter en del research så visade det sig att en av mikrofonerna hade slutat fungera, den mikrofonen som befinner sig på undersidan av telefonen bredvid laddningsuttaget.

 

Eftersom olika appar använder sig utav olika mikrofoner (det finns även en mikrofon bredvid kameran på baksidan) så påverkas olika program på olika sätt. Den inbyggda kamera appen använder sig utav båda kamerorna, vilket förklarar varför man kan få ljud när man spelar in där. Snapchat verkar främst använda sig utav mikrofonen i botten av telefonen och även under samtal används endast denna mikrofonen.

 

Du kommer få byta ut mikrofonen, vilket dom kan göra på dom flesta reparationsbutikerna. Det går även att göra själv men det är väldigt bökigt då man måste skruva isär stora delar av telefonen. Mikrofonen sitter ihop i en modul med laddningsuttaget och högtalarna, så man kommer alltså behöva byta ut hela denna modulen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...