Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klarar ej att göra till Fabriksinställning


MarieB
 Share

Rekommendera Poster

Hej på er!

(jag är evig nybörjare...)

 

Jag har inte vågat tömma datorn trots att Back up ska finnas på extern hårddisk nu.. efter jag kört Time machine.

 

Sonen skulle hjälpa mig nu och jag hittar även en youtube-video

men när vi håller "cmd" och R nere hela tiden även när vi satt på, så kommer inte samma resultat som på videon... utan vi kommer till vanliga startsidan för inlogg :(

Vad gör vi för fel??

 

Jag måste uppdatera,  "Pages can’t be installed on “Macintosh HD” because macOS version 11 or later is required." 

- men datorn är för full, så vill blåsa ur den.

 

 

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, MarieB säger:

Hej på er!

(jag är evig nybörjare...)

 

Jag har inte vågat tömma datorn trots att Back up ska finnas på extern hårddisk nu.. efter jag kört Time machine.

 

Sonen skulle hjälpa mig nu och jag hittar även en youtube-video

men när vi håller "cmd" och R nere hela tiden även när vi satt på, så kommer inte samma resultat som på videon... utan vi kommer till vanliga startsidan för inlogg :(

Vad gör vi för fel??

 

Jag måste uppdatera,  "Pages can’t be installed on “Macintosh HD” because macOS version 11 or later is required." 

- men datorn är för full, så vill blåsa ur den.

 

 

 

MVH

evig nybörjare: låter som du varit med i många år. Träna, fråga, försök igen, så blir det bättre!

Youtube: vilken video? länk tack!

cmd+R:  hur startar du om? med strömbrytaren eller med kommando i Äpple-menyn? trycker verkligen ned båda tangenterna tillräckligt tidigt i startförloppet? hur är datorn ansluten till internet?

Jag måste uppdatera..Varför? Klarar datorn macOS 11 eller nyare?

...vill blåsa ur den:  cmd+R installerar bara om macOS, dina data är kvar, lika full...I vilket steg tänker du radera det som gör den full?

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska hålla ner cmd-R innan du sätter igång datorn, och hålla det nertryckt medan du sätter igång datorn och sen fortsätta hålla det nertryckt några sekunder till. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Big Sur ska den kunna uppdateras till. Tidig 2015 Macbook air. 

Oj, vi har vart slarviga, när vi sökte. Vi sökte fabriksinställning...

Måste tömma för att kunna uppdatera operativsystemet, för att uppdatera, kunna använda pages alls..   och lika bra blåsa ur hela, har ju gjort back up (hoppas jag.. haha Egentligen bara pages-sidor som viktiga)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att träna på att hålla på att tömma dator och uppdatera operativsystem hela tiden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, MarieB säger:

Ja det kan du. Youtubelänken är OK. Men i stället för den lite bristfälliga översättningen i artikeln: läs Apples egna, uppdaterade artikel. Här: https://support.apple.com/sv-se/HT208496

Redigerad av sefr
YT länken nämns.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

..men va f-n, nu skulle jag äntligen få det gjort!  ..funkar ej, får bara min vanliga startsida för val av användare... (efter att ha tryckt ner de 2 tangenterna...) :( :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

På inrådan från Admin puffar jag upp min tråd då problemet ej löst och önskar fortfarande hjälp 

MVH

Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa om den andra ⌘-knappen funkar med R, den ena kanske glappar. Om R glappar blir det svårt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
5 minuter sedan, MarieB säger:

Tusen tack Alix, tyvärr hjälpte ej :(

Du kanske har något externt tangentbord du kan koppla in? Duger med vilket som helst. ⌘ motsvaras av Windows-knappen (eller kanske ctrl-knappen).

 

OBS! Tänk också på att trycka in knapparna innan du hör startljudet.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du upp startval (startbara hårddiskar) när du håller nere enbart alt-tangenten när du startar datorn?

När startval visas tryck på cmd+r

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får upp min vanliga startsida då, där jag/vi loggar in och inget händer om jag trycker cmd + R  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Något är ju då inte som det skall.

 

OM du trycker ner tangentkommandot INNAN du startar datorn och håller nertryckt i 10 sek - det fungerar ändå inte?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...