Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Synology eller Qnap?


carlsson
 Share

Rekommendera Poster

Håller på att leta efter lokal lagring på mellan 20–30 TB. Har länge känt till Synology och Qnap, men inte använt någon av dem personligen. Det verkar dock vara det man vill ha om man köper ett färdigt disk-kabinett-system? Ska hjälpa min svåger att sammanställa hans ca 10 externa hårddiskar och få ner allt på ett och samma ställe, och samtidigt ersätta en trasig Time Capsule.

 

Kraven är:

- Enheten ska kunna kopplas lokalt till Macen. Eftersom vi pratar om att flytta mycket data så krävs förstås ett snabbt gränssnitt, därför torde Thunderbolt 2 vara ett minimum? Helst USB-C eller Thunderbolt 4, eller inte varför flera olika? Jag lästa nånstans att Synology inte stödjer Thunderbolt vilket verkar märkligt, däremot har de "Ethernet 10Gbs", vad är det och funkar det med Mac?

- Time Machine behöver stödjas. Andra backup-programvaror fungerar också, men jag vill att det ska vara enkelt och sköta sig själv utan att han ringer mig en gång i veckan.

- Nån form av nåbarhet över internet. Dvs, är han på Maldiverna så vill han fortfarande komma åt sina filer. Har sett att både Qnap och Synology stödjer detta, är dock osäker på vilken lösning som är bäst.

 

Om någon använder något av dessa märken (elller annat kanske?) så tar jag gärna emot åsikter! 🤗

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både QNAP och Synology är väl i första hand NAS(Network Attached Storage) som ansluts via nätverk(Ethernet).

Hastigheten 10Gbps är det inte alla datorer som har. De flesta har max 1Gbps men det finns både Macar och PC  med 10Gbps. Sen förutsätter det att enheter(router/switch) mellan dator NAS har den hastigheten annars blir det flaskhals. Även diskarnas hastighet spelar roll annars blir de flaskhalsen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, polken säger:

Både QNAP och Synology är väl i första hand NAS(Network Attached Storage) som ansluts via nätverk(Ethernet).

 

Ja, förlåt, jag var lite otydlig. Vi vill alltså använda enheten primärt som en NAS, men eftersom vi ska kopiera över svågerns alla gamla diskar behöver det också finnas anslutningsmöjilghet via ett vettigt uttag. Så tänkte jag. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, carlsson säger:

Ja, förlåt, jag var lite otydlig. Vi vill alltså använda enheten primärt som en NAS, men eftersom vi ska kopiera över svågerns alla gamla diskar behöver det också finnas anslutningsmöjilghet via ett vettigt uttag. Så tänkte jag. :) 

Har inte svågerns dator uttag för de externa diskarna?

Alltså anslut diskarna till datorn och överför till NAS:et över nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, SirKnasen säger:

Har inte svågerns dator uttag för de externa diskarna?

Alltså anslut diskarna till datorn och överför till NAS:et över nätverket.

Jodå, men det kommer ju ta tusen år över nätverket.... T o m USB3 är snabbare än 100mbit ethernet (vilket han inte har, eftersom han inte har någon adapter till sin mbp, men i teorin så), men han kommer köra trådlöst.

Jag ska ju hjälpa honom med detta, och jag har inget lust att sitta där i tre veckor innan allt är färdigkopierat (Han är lite datoranalfabet 😝).

Men jo, i teorin kan jag faktiskt visa honom hur han gör och sen får han ta en disk i taget... 🤔 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta NAS har ju USB-anslutning. Koppla diskarna dit vid överföringen istället för till Macen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, polken säger:

De flesta NAS har ju USB-anslutning. Koppla diskarna dit vid överföringen istället för till Macen. 

Ok, vet du hur kopieringen går till? Jag tänker om det måste gå via Macen så är det ju helt meningslöst, men om man t ex via NAS:ens kontrollpanel kan initiera kopiering så är ju det helt rätt väg att gå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...