Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern hårddisk låter skumt och hittas inte av datorn


Scarlatti
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en Seagate som beter sig konstigt.

 

Har använt den mycket sparsamt, egentligen bara för att spara bilder. Nu plötsligt verkar den ha lagt av. I varje fall låter den konstigt och hittas inte av datorn. Vad göra? Har googlat lite. Någon som har några fiffiga tips?

Har testat flera utgångar och olika datorer med samma resultat.

 

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oljud och att den inte hittas av datorn bådar inte gott. :( 

 

Men kör kommandot

 

diskutil list

 

i Terminalen, och se om den listas där.

 

Ser du den inte där är den skrot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Scarlatti säger:

Jag har en Seagate som beter sig konstigt....

...I varje fall låter den konstigt och hittas inte av datorn. Vad göra? ....

 

 

snurr-disk? har du back-up?

disk som låter illa tyder på mekaniskt fel. Läsarmen som skrapar på diskytan t ex. Kör du mer med disken riskerar du repa sönder mer.

Räddningsföretag är mitt tips. Här ett exempel: https://www.ibas.com/sv/data-recovery/harddisk

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Oljud och att den inte hittas av datorn bådar inte gott. :( 

 

Men kör kommandot

 

diskutil list

 

i Terminalen, och se om den listas där.

 

Ser du den inte där är den skrot.

 

3 minuter sedan, sefr säger:

snurr-disk? har du back-up?

disk som låter illa tyder på mekaniskt fel. Läsarmen som skrapar på diskytan t ex. Kör du mer med disken riskerar du repa sönder mer.

Räddningsföretag är mitt tips. Här ett exempel: https://www.ibas.com/sv/data-recovery/harddisk

Sven

Ja, är innehållet superviktigt testar TS absolut ingenting mer utan vänder sig till Ibas eller dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Sven och Alix!

Disken innehåller bara foton. Jag har backup på det mesta, och det jag saknar är kanske inte jätteviktigt. Men det finns en del bilder som jag gärna skulle rädda. Det hänger väl lite på vad det kostar också. Ibas ger inga prisuppgifter så det är väl troligt att det kostar en slant. 

 

Besviken på Seagate. Den har inte fått gå särskilt mycket (även om den hängt med kanske fyra år eller så). Den har inte utsatts för några stötar alls. 

Har ni möjligen tips på vad man bör skaffa för ny disk? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Scarlatti säger:

Tack Sven och Alix!

Disken innehåller bara foton. Jag har backup på det mesta, och det jag saknar är kanske inte jätteviktigt. Men det finns en del bilder som jag gärna skulle rädda. Det hänger väl lite på vad det kostar också. Ibas ger inga prisuppgifter så det är väl troligt att det kostar en slant. 

 

Besviken på Seagate. Den har inte fått gå särskilt mycket (även om den hängt med kanske fyra år eller så). Den har inte utsatts för några stötar alls. 

Har ni möjligen tips på vad man bör skaffa för ny disk?

Jag hade tittat på en Samsung T5 eller T7, alltså en extern SSD.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Scarlatti säger:

Tack Sven och Alix!

Disken innehåller bara foton. Jag har backup på det mesta, och det jag saknar är kanske inte jätteviktigt. Men det finns en del bilder som jag gärna skulle rädda. Det hänger väl lite på vad det kostar också. Ibas ger inga prisuppgifter så det är väl troligt att det kostar en slant. 

 

Besviken på Seagate. Den har inte fått gå särskilt mycket (även om den hängt med kanske fyra år eller så). Den har inte utsatts för några stötar alls. 

Har ni möjligen tips på vad man bör skaffa för ny disk? 

 

Prisexempel från en annan firma här https://ahlbergdata.se/priser-data-recovery-privatperson/

 

Samsung T7 är snabb och bra. Om det är stort bibliotek, mer än 2 TB, kanske en snurrdisk om priset har betydelse.

Men du ska köpa minst två. Kopior på minst 2 olika medier, på minst två olika platser…

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha!

Jag slog till på två stycken T7. Jag antar att också en SSD kan lägga av men de måste väl vara betydligt mer robusta än en mekanisk snurrdisk?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Scarlatti säger:

Jag antar att också en SSD kan lägga av men de måste väl vara betydligt mer robusta än en mekanisk snurrdisk?

Ja, det vågar jag nog hålla med om. I början hade de problem, men numera är de mycket tillförlitliga. I alla fall de mer namnkunniga märkena. Åtminstone Samsung.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Scarlatti säger:

Tack ska ni ha!
....Jag antar att också en SSD kan lägga av .....

 

 

Det finns bara två sorters hårddiskar: de trasiga och de som ännu inte är trasiga.

Slumpen har inget minne så fel som uppstår slumpvis kan komma när som helst. Kvalitetsproblem uppstår ibland i all tillverkning, en omgång produkter går fort sönder, nästa omgång med samma artikelnummer håller i decennier.

En HDD har mekaniska saker som snurrar och rör sig, är extra ömtåliga om de får en smäll under rörelse men också elektroniska kretsar som styr.

SSD är inte lika ömtålig för stötar men det är livslängd på hur många gånger data kan skrivas till minnescellerna och det behövs ström ibland för att data ska fortsätta finnas.

Om man är så försiktig som du så spelar nog inte tekniken så stor roll. Men SSD är liten, smidig och tillförlitlig, åtminstone under din aktuella dators livslängd.

Jfr magnetband som sakta avmagnetiseras, färgfoton som bleknar, runstenar som utsätts för erosion  😉. Några tankar här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1643716-vad-har-langst-livslangd-ssd-eller-vanlig-harddisk-plus-lite-ovriga-fragor-om-ssd-harddiskar-och-lagring

och ett datalagringsbolag skriver här: https://www.backblaze.com/blog/are-ssds-really-more-reliable-than-hard-drives/

Så alla fotografers ständiga fråga. Hur spara foton så barnbarnsbarnen kan se mina alster? 

Minnes-media? vilken kontakt ska det kopplas in med? vilket program kan läsa minnet? vilken dator kommer barnbarnsbarnen ha som kan köra programmet?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...