Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Setup av Samsung T7 SSD extern hårddisk - fråga


ulbn
 Share

Go to solution Solved by ulbn,

Rekommendera Poster

267064358_Skrmavbild2022-03-12kl_07_16_21.thumb.png.561673f2bc99fdd0203cb64be8723806.png fJag har anslutit och installerat den fabriksnya SSD:n (1 TB) på minMacBookPro nu - och kopierat över den "Mall Trädstruktur" för mappar initialt utan innehåll av bilder/filer till den nya externa hårddisken...
(Jag har inte utfört någon formatering på den eller ändrat den fabriksgjorda formateringen (?) - den ska väl vara "exFAT" (32?) eller nåt...), bara följt instruktionerna när jag anslöt SSD:n till laptopen.

 

För att kunna använda SSD:n både till min Mac Laptop, läsa OCH skriva, dvs kunna både hämta och spara ner bilder och andra filer på både denna Mac laptop men också på min stationära PC med Windows 10 operativsystem, är det något mer jag MÅSTE göra nu innan jag ansluter SSD:n till PC:en eller gör man det sedan´anluten till PC:n??? 

Vore bra om jag fick svar/råd innan jag kopplar ner eller matar ur SSD:n ur laptopen.

mvh /B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ulbn säger:

267064358_Skrmavbild2022-03-12kl_07_16_21.thumb.png.561673f2bc99fdd0203cb64be8723806.png fJag har anslutit och installerat den fabriksnya SSD:n (1 TB) på minMacBookPro nu - och kopierat över den "Mall Trädstruktur" för mappar initialt utan innehåll av bilder/filer till den nya externa hårddisken...
(Jag har inte utfört någon formatering på den eller ändrat den fabriksgjorda formateringen (?) - den ska väl vara "exFAT" (32?) eller nåt...), bara följt instruktionerna när jag anslöt SSD:n till laptopen.

 

För att kunna använda SSD:n både till min Mac Laptop, läsa OCH skriva, dvs kunna både hämta och spara ner bilder och andra filer på både denna Mac laptop men också på min stationära PC med Windows 10 operativsystem, är det något mer jag MÅSTE göra nu innan jag ansluter SSD:n till PC:en eller gör man det sedan´anluten till PC:n??? 

Vore bra om jag fick svar/råd innan jag kopplar ner eller matar ur SSD:n ur laptopen.

mvh /B

Kör kommandot

 

diskutil list

 

i Terminalen (mappen Verktygsprogram) och posta resultatet här så kan du få svar. Just nu vet vi ingenting om din nya T7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej - tack för svar - 

Hur ser/vet jag att den är exFat?

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, ulbn säger:

Hej - tack för svar - 

Hur ser/vet jag att den är exFat?

/B

Du har fått en instruktion av mig. Följ den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
58 minuter sedan, iMarc säger:

Om den är exFAT kan du mata ut och testa i  PC. 

JAA det funkade. (för att fastställa om den verkligen är exFAT, så finns inte ett ord om detta på den lilla" Installation manual" som medföljde SDD:n. Men gm att klicka på "info" i Finder för SDD:n, så var det där angivet: exFAT! Så jag matade bara ut och testade som du rådde mej - det funkade även i PC:n!!

Tack för hjälpen - ! Klart värdefull hjälp för en "mac-rookie" som jag...

ulbn

(PS såg att Du har födelsedag den 1:a januari...verkligen? Så även jag!! kl.00:35 "året det begav sig"!)

Ha en bra dag!!

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...