Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Air startar inte


anna.s
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Min dator började bli full och när den hakade upp sig så gjorde jag en omstart genom startknappen eftersom jag inte kom åt några kommandon.

När jag startade om visades Apple-symbolen och markören för uppstart gick upp till max men datorn startade inte. 

Jag såg att det låg en uppdatering av OS som jag tänkte att datorn kanske jobbar med.

 

Hur ska jag veta om det är en uppdatering eller om jag måste reparera med skivverktyg. Jag har väntat i ca tio minuter så här långt. Hur lång tid kan det ta om det är en uppdatering av OS, & kan det vara det även om markören har gått upp till Max & datorn står stilla där?

 

Vilka tangenter är det men använder för att reparera skivverktyg? Jag tryckte på alt när applesymbolen dök upp men det var kanske fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Postad (redigerade)

Skivverktyg ligger i mappen

Verktygsprogram

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alt ska du trycka på direkt efter start, innan äpplet dyker upp, för att komma till ett läge där du ser de startbara volymer som finns kopplade till din dator. Välj någon av dem för att starta datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte ovan stående, så försök med cmd+R vid uppstart. Där kan du hitta bl. a. skivverktyg.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

...

För att uppgradera OS X/macOS behövs oftast ännu mer utrymme för att det ska fungera. Nyare datorer har för små hårddiskar eftersom man har gått över till dyra SSD-diskar och inte billigare mekaniska diskar. Man inser inte att 128 GB och tom 256 GB är oftast i minsta laget förrän det krånglar. Väldigt vanligt problem. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to MacBook Air startar inte
2 timmar sedan, RonnieL säger:

Alt ska du trycka på direkt efter start, innan äpplet dyker upp, för att komma till ett läge där du ser de startbara volymer som finns kopplade till din dator. Välj någon av dem för att starta datorn.

Okej, ska testa! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Axelman säger:

Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

...

För att uppgradera OS X/macOS behövs oftast ännu mer utrymme för att det ska fungera. Nyare datorer har för små hårddiskar eftersom man har gått över till dyra SSD-diskar och inte billigare mekaniska diskar. Man inser inte att 128 GB och tom 256 GB är oftast i minsta laget förrän det krånglar. Väldigt vanligt problem. Tyvärr.

Ja, det är nog det som har felat! Jag var för trött för att fixa med det i veckan & det straffade sig! Problematiskt med dagens system som utnyttjar det här så att man ska köpa mer & mer icloudutrymme. Har en trådlös extern hårddisk från Apple som inte backas upp längre. 😕

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, RonnieL säger:

Alt ska du trycka på direkt efter start, innan äpplet dyker upp, för att komma till ett läge där du ser de startbara volymer som finns kopplade till din dator. Välj någon av dem för att starta datorn.

Det blev samma resultat, dvs att den fastnar när markören nått max-tid, ska jag testa det andra kommandot då i stället? Eller vad blir nästa steg tro…? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, anna.s säger:

Det blev samma resultat, dvs att den fastnar när markören nått max-tid, ska jag testa det andra kommandot då i stället? Eller vad blir nästa steg tro…? 

47 minuter sedan, anna.s säger:

Det blev samma resultat, dvs att den fastnar när markören nått max-tid, ska jag testa det andra kommandot då i stället? Eller vad blir nästa steg tro…? 

Det ska inte komma någon ”markör”, du ska direkt kunna se startbara volymer. Du kan ju alltid testa med Recoveryläget genom att hålla in cmd+R, men håll in tangenterna direkt efter start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, RonnieL säger:

Det ska inte komma någon ”markör”, du ska direkt kunna se startbara volymer. Du kan ju alltid testa med Recoveryläget genom att hålla in cmd+R, men håll in tangenterna direkt efter start.

Först kom jag till val av Wi-Fi-konto och efter det till äpplet med startmarkör.

Testade cdm+R i stället och då kom jag till verktygsprogrammen!
Kan jag testa att åretskapa från en time-machine-säkerhetskopia här? Eller bör jag gå till reparera skiva direkt? 
Allt finns nämligen inte med på den senaste säkerhetskopian eftersom det har krånglat, så jag vet inte vilket som är säkrast att göra i det här läget?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att reparera skivan tror jag är en god idé, därefter skulle jag, om datorn fortfarande inte vill starta, testa att göra om installationen av macOS från Recoveryläget. Kanske någon av experterna på det forumet har en annan lösning, då hoppas jag att de skriver det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är osäker på hur jag går vidare vid reparation av skivan.

Har 665 MB ledigt av 2GB i ”Base System”. & bara 4,7 MB ledigt på hårddisken! 😳(hade ingen aning).

 

Jag har för mig att alla dokument (vilket är det jag vill säkra att jag får med) ligger på i cloud & då ska jag väl ha tillgång till dem utan att ha säkerhetskopia på allt det senaste?!
 

Ska man välja återskapa HD här? Eller göra en skivkontroll/partionera?
Det är bara skivkontroll & partionera som är aktiva för OS base system medan allt är aktivt för HD…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör först och främst skivkontroll, det bör vara en helt säker åtgärd. Raderar ingenting från din disk. Du kan göra det på båda volymerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
18 timmar sedan, Axelman säger:

Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

...

För att uppgradera OS X/macOS behövs oftast ännu mer utrymme för att det ska fungera. Nyare datorer har för små hårddiskar eftersom man har gått över till dyra SSD-diskar och inte billigare mekaniska diskar. Man inser inte att 128 GB och tom 256 GB är oftast i minsta laget förrän det krånglar. Väldigt vanligt problem. Tyvärr.

Hej igen! Skriver till dig också för att få ytterligare någons synpunkt. 
 

Är på väg att reparera skivan & är osäker på hur jag bäst går tillväga. Har fått bra råd från RonnieL, & börjat med skivkontroll.
 

Kanske det finns olika tillvägagångssätt i det här läget & att någon har erfarenhet av vilken som kan vara mest aktuell? 
 

Har 665 MB ledigt av 2GB i OS ”Base System” & bara 4,7 MB ledigt på hårddisken! (hade ingen aning om att det var så illa).

 

Jag har lagt så mkt som möjligt på icloud för att avlasta, & har för mig att alla dokument (vilket är det jag vill säkra att jag får med) ligger på i cloud & då ska jag väl ha tillgång till dem utan att ha säkerhetskopia på allt det senaste? (Säkerhetskopieringen har krånglat). 


Ska man välja återskapa HD efter skivkontrollen? Eller partionera?
Det är bara skivkontroll & partionera som är aktiva för OS base system medan allt är aktivt för HD…

 

Är det läge att göra om installationen av macOS från Recoveryläget om reparationen inte skulle fungera?

Redigerad av anna.s
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, RonnieL säger:

Kör först och främst skivkontroll, det bör vara en helt säker åtgärd. Raderar ingenting från din disk. Du kan göra det på båda volymerna.

Okej, tack! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, RonnieL säger:

Kör först och främst skivkontroll, det bör vara en helt säker åtgärd. Raderar ingenting från din disk. Du kan göra det på båda volymerna.

Båda volymerna är ok enligt kontrollen! Vad tror du att jag ska satsa på nu? Kan det fylla någon funktion att partionera volymerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, anna.s säger:

Båda volymerna är ok enligt kontrollen! Vad tror du att jag ska satsa på nu? Kan det fylla någon funktion att partionera volymerna?

Tror inte det. Som tidigare sagt skulle jag nog försöka installera macOS på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, RonnieL säger:

Tror inte det. Som tidigare sagt skulle jag nog försöka installera macOS på nytt.

Okej! Men att jag testar att återskapa först från skivverktyg väl? Eller menar du att det inte är någon idé eftersom kontrollerna visar ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, anna.s säger:

Okej! Men att jag testar att återskapa först från skivverktyg väl? Eller menar du att det inte är någon idé eftersom kontrollerna visar ok?

Om du har en timemachine kopia kan du alltid testa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X "hänger" på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan. Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 gäller Återställning. Se

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

Observera att skivverktyget kan behövas köras flera gånger då den lagar i etapper om det är flera fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!! 

...

Varje åtgärd som görs för att fixa datorn KAN förstöra alla dokument. Eftersom datorn strular kan den strula ännu mer. Därför är backup No1 att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtgärder när datorn krånglar:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

 

1. Håll ner Shift och starta om eller upp datorn tills du ser förloppsindikatorn.

2. Låt datorn jobba klart.

3. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X "hänger" på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan. Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 gäller Återställning. Se

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

Observera att skivverktyget kan behövas köras flera gånger då den lagar i etapper om det är flera fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, RonnieL säger:

Om du har en timemachine kopia kan du alltid testa det.

Du menar att jag ska välja återskapa från en timemachine-kopia i stället för att gå in på skivverktyg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...