Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Direkt usel hantering av kakor


mikaellq
 Share

Rekommendera Poster

Jag har skickat till webad@idg.se och vill också här ge uttryck för min protest mot en direkt usel implementering av kakor med noll hänsyn till besökares naturliga behov av att läsa tekniknyheter. Bara det.

 

Jag har fått nog. 💩
 

Hej. 👋

Vi är många teknikintresserade som besöker era sidor men som skräms bort av den absolut sämsta implementeringen av kakor jag någonsin sett.
 
Som om ni vill skrämma bort besökare. Ja, så illa. I Apple Safari sparas inte inställningar. Kanske på grund av att noll hänsyn till standarder och att ett allt större fokus på säkerhet definierar webben?
 
Sunda företag och andra verksamheter gör det istället enkelt och inbjudande att besöka sina sidor, gärna och helst i bakgrunden, osynligt, utan att störa besökare på det mest irriterande sättet möjligt. 💩
 
Vänligen se över detta. Gör om, gör rätt! Tack. 
 
Med vänliga hälsningar.
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som inte kan sådant här, vad behöver göras? Det enda mig veterligen är när jag klickar på en artikel, så säger den att jag inte i kakor har medgett att se inbäddat material, typ Twitter. (Vilket jag inte vet hur jag kan påverka). Annars märker jag inget särskilt, inte i Chrome i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Jag som inte kan sådant här, vad behöver göras? Det enda mig veterligen är när jag klickar på en artikel, så säger den att jag inte i kakor har medgett att se inbäddat material, typ Twitter. (Vilket jag inte vet hur jag kan påverka). Annars märker jag inget särskilt, inte i Chrome i alla fall.

Att stryka tredjepartskakor som de troligtvis använder för annonser som dock andra sidor kan lösa utan att förstöra sidorna med gränslöst irriterande dialogrutor. 💩
 

Apples integritetsskydd är vad som gör att IDGs usla implementering inte fungerar, tror jag. Men de kunde enkelt implementera det med en förfrågan efter medgivande överst på skärmen som går att skrolla förbi, dvs som inte stör så förbannat. 
 

IDG borde kunna anställa webbutvecklare med större kompetens än så här.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Okej, vi hoppas att det förbättras. :) 

"Hoppas"? Det borde vara självklart för ägarna och utvecklarna här att göra sina sidor så inbjudande som möjligt. Som när jag går in hos ICA i Ulricehamn och möts av sköna dofter av nybakt.

Jag finner det vara obegripligt att utvecklare och ansvariga inte förstår något så enkelt som psykologin i att utveckla goda relationer till ömsesidig fördel så att många kommer och besöker denna handelsplats för information och nyheter. Gynnar affärerna inte minst. Självklart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

"Hoppas"?

Ja, det är det som gäller enligt vad jag har lärt mig genom livet. Plus tro och kärlek. :) 

 

There is always a rationale behind business decisions. Så man frågar sig vilken? :fundersam:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Ja, det är det som gäller enligt vad jag har lärt mig genom livet. Plus tro och kärlek. :) 

 

There is always a rationale behind business decisions. Så man frågar sig vilken? :fundersam:

Tjäna pengar. Bara det. Kopplat till okunnighet om tekniken i sig och psykologin bakom relationer som även det på webben består av. De bästa sidorna får välförtjänt väldigt många besökare medan de sämsta också välförtjänt tvingas se många fly för något bättre någon annanstans.

 

Svårare att förstå är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag har skickat till webad@idg.se och vill också här ge uttryck för min protest mot en direkt usel implementering av kakor med noll hänsyn till besökares naturliga behov av att läsa tekniknyheter. Bara det.

 

Jag har fått nog. 💩

Du skriver inte VAD som är fel, bara ATT något är fel.

En (skärm)bild säger kanske mer än bara ord?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Telly82 säger:

Du skriver inte VAD som är fel, bara ATT något är fel.

En (skärm)bild säger kanske mer än bara ord?

Ok, det har du förstås rätt i. 👍

 

IMG_9110.jpeg

IMG_9109.jpeg

IMG_9107.jpeg

IMG_9108.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm?

Det felet är inget jag känner igen.

 

Men beteckningarna "standard" och "begränsad" har jag sett och de beteckningarna lämnar en hel del att önska. Man kan ju få intrycket att man blir begränsad i sitt surfande när man begränsat kakorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Telly82 säger:

Hmmm?

Det felet är inget jag känner igen.

 

Men beteckningarna "standard" och "begränsad" har jag sett och de beteckningarna lämnar en hel del att önska. Man kan ju få intrycket att man blir begränsad i sitt surfande när man begränsat kakorna.

Om du surfar med Safari så kan du inte ha missat det. Otroligt irriterande. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Om du surfar med Safari så kan du inte ha missat det. Otroligt irriterande. :superirriterad:

Jag surfar med Safari. Dock i Mojave.

 

Frågan är vad som händer om du stänger av alla Safari-tillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Får intrycket att detta gäller Safari i Iphone.

OK, det fick inte jag, för det står ingenstans. :byrakrat:

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

OK, det fick inte jag, för det står ingenstans. :byrakrat:

Förlåt så mycket. Den klarsynte Alix har rätt, problemet sitter i den mobila versionen främst därför att det inte går att injicera stilmallar på ett enkelt sätt i iOS. Annars hade problemet varit densamma i macOS (senaste versionen hos mig). 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Telly82 säger:

OK, det fick inte jag, för det står ingenstans. :byrakrat:

Nej, jag drog min slutsats av skärmdumparnas utseende.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Nej, jag drog min slutsats av skärmdumparnas utseende.

Visst, nu när du skrev det så kunde jag se det också. Men det var inget jag tänkte på innan dess.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mäckintosh
2022-02-28 15:51, mikaellq säger:

Om du surfar med Safari så kan du inte ha missat det. Otroligt irriterande. :superirriterad:

Jag surfar med Safari i iPhone på idgs sajter och har aldrig sett det problem som du visar. Men du kanske har aktiverat "blockera alla cookies" i inställningarna för Safari? Eller du kanske har någon adblockplugin eller annan plugin till Safari som ställer till det?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har vi sett tidigare 

2019-08-22 00:17, boevil säger:

men varför behöver ligga en ruta som talar om det överst hela tiden?

 

2377EC38-18C2-4BEE-AE2A-28E063A88286.jpeg

7968CE50-A1FE-45BE-B0FD-AF87EEEFEC7D.jpeg

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-28 15:51, mikaellq säger:

Om du surfar med Safari så kan du inte ha missat det. Otroligt irriterande. :superirriterad:

Jag använder AdGuard på iOS och ser aldrig detta mer! 😁

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, mäckintosh säger:

Jag surfar med Safari i iPhone på idgs sajter och har aldrig sett det problem som du visar. Men du kanske har aktiverat "blockera alla cookies" i inställningarna för Safari? Eller du kanske har någon adblockplugin eller annan plugin till Safari som ställer till det?

Du MÅSTE får upp samma skiten helt enkelt därför att det är by design.

Som om dessa sketna inställningar av cookies vore det centrala för surfandet hos IDG, som om IDG inte har en sketen aning om vad som är väsentligt: Deras INNEHÅLL!!!

 

Skärmavbild 2022-03-02 kl. 07.34.30 (1).png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, cokeman säger:

Jag använder AdGuard på iOS och ser aldrig detta mer! 😁

AdGuard är kung och risken finns att jag lessnar på experimenterandet och återvänder till AdGuard. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har AdGuard Pro och har inga problem med sajten (Safari på iPhone).
 

Utom det jag nämnde med inbäddat. Vilket gällde Chrome desktop (så vitt jag vet).

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mäckintosh

Skärmdumparna du visade om att inställningarna inte kan sparas får jag inte hos mig. Den där "begränsat läge"-symbolen borde jag kanske se när jag väljer begränsat läge, men jag får faktiskt inte upp den heller (Safari, iPhone 12 mini, iOS 15.3.1, inga safariplugins). Däremot kan jag inte se t ex youtubevideos i begränsat läge, då får jag ett meddelande istället för videospelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, mikaellq säger:

AdGuard är kung och risken finns att jag lessnar på experimenterandet och återvänder till AdGuard. :) 

Vill bara tillägga att begränsat rutan längst ner försvinner bara med AdGuard app och inte med AdGuard i NextDNS!

Men jag kör båda men bara Steven Black, OISD,  NextDNS blocklist och Notracking i NextDNS installations fil till iOS. Sen andra appar som StopTheMadness och Super Agent for Safari.😁

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...