Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilka stativ är mest prisvärda för foto+film till iPhone?


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

Hade tänkt ta steget vidare något vad gäller foto och film när intresset ökat då jag skaffat en iPhone 13 Pro. 

Så nu söker jag efter ett (eventuellt två) bra prisvärt stativ. 
För mitt behov behöver jag egentligen ett lite större stativ samt ett lite mindre ”allround”. Vad gäller det mindre så ska det inte vara alltför klumpigt att ta med. 

Jag har sedan tidigare ett stort kamerastativ från Cullmann i aluminium som jag använt med systemkameror.
Finns det någon typ av hållare, som kan ersätta helt den fyrkantiga klacken med skruv som man fäster på kameran enligt bilden?

 

Jag såg dessa på Apple Store. Ett lite mindre och ett lite större. Tyvärr är det stora lite för litet, runt 75cm höjd om jag inte läst fel. 
Jag vill ha ett litet, hyfsat bra som lätt kan tas med som inte kostar skjortan, och ett i stil med det Cullmann jag har, vore kanon om en lösning fanns för att kunna fästa mobilen bra på detta om det finns. 
 

Vore väldig tacksam för olika förslag samt tips! Vill dock inte lägga mer än max 1000kr på resp stativ. 
 

Bifogar bilder på de från Apple Store och mitt eget. 
 

 

 

5F9EAED4-C0E0-4920-A4F3-17C4EC1D5D03.jpeg

F7D1E380-6184-41AF-B443-67686A32912C.jpeg

1413B310-AAC6-48BA-A6B7-9DF3E11D66F4.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, iMarc säger:

Ska kolla upp detta! :)

Lite osäker, har kollat runt lite, men sett till de två bilderna på Joby, är kopplingen densamma på båda två, och det som skiljer är storleken på stativet?

 

Edit: Ser ut som den undre saknar snabbfäste 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, iMarc säger:

Lite osäker, har kollat runt lite, men sett till de två bilderna på Joby, är kopplingen densamma på båda två, och det som skiljer är storleken på stativet?

 

Edit: Ser ut som den undre saknar snabbfäste 

Jag är lite osäker på vilken modell som har vad, men jag har ett som ser ut som det länkade, och där kan man skruva bort själva telefonhållaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jag är lite osäker på vilken modell som har vad, men jag har ett som ser ut som det länkade, och där kan man skruva bort själva telefonhållaren.

Griptight One är den du har ser jag. Vad jag kan se, den större modellen har inte det fästet (bild 2), däremot på pro-modell (bild 3), det är typ dubbelt så dyrt. Slutsålt på Apple store också. 
Frågan är om man ska satsa på den du har, den har ju bluetooth också, verkar som man betalar väldigt dyrt för själva stativet på pro. Hmm. Får se om det går att hitta en liknande med mindre stativ. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, iMarc säger:

Hade tänkt ta steget vidare något vad gäller foto och film när intresset ökat ....

Jag har sedan tidigare ett stort kamerastativ från Cullmann i aluminium som jag använt med systemkameror.
Finns det någon typ av hållare, som kan ersätta helt den fyrkantiga klacken med skruv som man fäster på kameran enligt bilden?

 

 

119 kronor? ett Manfrotto-fäste som har gänga så din platta med skruv kan fästas där. Du kan fortsätta använda ditt stativ.  Hur stadigt ska det lilla stativet vara? Cyberphoto är en bra firma, flera alternativa produkter finns.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/stativ/fotostativ/resestativ-ministativ-och-bordsstativ/manfrotto-mclamp-stativfaste-och-hallare-for-mobiltelefon

om det inte blåser, monopod med liten fot, hållaren kan gängas på andra stativ med standardgänga. 399:- och du kan använda den som selfiepinne eller sträcka upp för att se över folkmassa/högt plank... https://www.cyberphoto.se/foto-video/stativ/fotostativ/resestativ-ministativ-och-bordsstativ/dorr-sb-2810s-stativkit-med-bordsstativ-monopod-och-mobilhallare

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, iMarc säger:

Griptight One är den du har ser jag. Vad jag kan se, den större modellen har inte det fästet (bild 2), däremot på pro-modell (bild 3), det är typ dubbelt så dyrt. Slutsålt på Apple store också. 
Frågan är om man ska satsa på den du har, den har ju bluetooth också, verkar som man betalar väldigt dyrt för själva stativet på pro. Hmm. Får se om det går att hitta en liknande med mindre stativ. 

Det jag har ser ut ser ut som det jag länkade, men jag är inte säker platt det är exakt samma modell (men tillverkare/varumärke stämmer) som den jag länkade till.

Det jag har har dock en vanlig "standarddkruv" mellan telefonhållare och stativ., men ingen bluetooth. Tror att det kostade runt 300 kr i fysisk butik för ca ett år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga med att det är främst utomhus i skog och mark, och ska klara lite blåst. 
Hållaren bör vara riktigt stadig då bara telefonen väger 200g utan skal. 
Sen detta med kulled eller tre-stegs. Det senare är mycket stabilare och lättare att ställa in exakt position och är ett måste vid macro. 
Kulled är å andra sidan mycket smidigare att använda vid rörliga motiv, och går snabbt att ställa in motiv. Nackdelen är just att de är känsliga för blåst/vibrationer. 
Frågan är om man ska köpa ett macro-stativ från Velbon och lägga till Griptight pro 2 (hållaren med fäste) på Cyberphoto och använda fästet för befintliga Cullmann stativet samt Velbon. Verkar som alla behov är uppfyllda då. Men det verkar som att jag ändå behöver ett Manfrotto eller Griptight one fäste också då Griptight pro två fästet är kula. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, iMarc säger:
Frågan är om man ska köpa ett macro-stativ från Velbon och lägga till Griptight pro 2 (hållaren med fäste) på Cyberphoto och använda fästet för befintliga Cullmann stativet samt Velbon. Verkar som alla behov är uppfyllda då. Men det verkar som att jag ändå behöver ett Manfrotto eller Griptight one fäste också då Griptight pro två fästet är kula. 

Kontakta CyberPhoto! Bra kundtjänst, god kunskap om produkterna och deras användning!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade lite tur. Kollade bland grejerna och hittade ett litet stativ helt i rostfritt stål, otroligt stabilt som följde med en tubkikare jag köpte för flera år sedan. 
Nu lutar det åt ett eller två fästen :)  

1599B0F0-0B4D-41CE-8F0B-5567B610AD7E.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är tydligen väldigt varierande kvalitet på de olika fästena. Rollei har ett riktigt bra stativ men folk klagar på att fästet griper bara runt 85mm istället för 91mm enligt specs. 
Vidare så måste fästet vara ganska brett ca 3-4cm till iPhone 13pro då den är tung och fästet får ju inte klämma på knapparna på telefonen. 
Mycket att tänka på så allt blir stabilt och klarar lite vind och vibrationer. Klurigt detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Är tydligen väldigt varierande kvalitet på de olika fästena. Rollei har ett riktigt bra stativ men folk klagar på att fästet griper bara runt 85mm istället för 91mm enligt specs. 
Vidare så måste fästet vara ganska brett ca 3-4cm till iPhone 13pro då den är tung och fästet får ju inte klämma på knapparna på telefonen. 
Mycket att tänka på så allt blir stabilt och klarar lite vind och vibrationer. Klurigt detta

https://www.clasohlson.com/se/Vävtejp-silver/p/41-2359

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

tänka på så allt blir stabilt och klarar lite vind och vibrationer

En rejäl tyngd hängande under centralstolpen. Bekanta dig med Siri för att ge kommandon till kameran, minskar vibrationer från avtryckar fingret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, sefr säger:

Intressant! Men en magnet som håller den genom det tjocka gear4 skalet är jag tveksam till. 

 

10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

I all ära

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som jag har lite olika val. Antingen använder jag de stativ jag har och köper hållare till dem. 
Gillar att fota makro och där finns rejäla Velbon makro-stativ som är billiga+ hållare

 Mitt större stativ fyller alla funktioner utom makro men behöver hållare, frågan är om en hållare med kula blir bra till den då stativet i sig är mycket stabilt. 
 

Pengar på fredag så då får vi se vad som blir. 
Tusen tack för alla tips så länge. ♥️
 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...