Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spara både på iCloud Drive och på datorn.


Will C
 Share

Rekommendera Poster

Spoiler

 

Hej!

Jag har en liten fundering och skulle vara tacksam om någon kanske vet svaret. Jag har tidigare mest använt mig av Time Machine och traditionella externa hårddiskar för att göra backup från datorn, spara dokument osv. Jag har mestadels använt iCloud för säkerhetskopiera min iPhone. Men sen beslöt jag mig för att uppgradera lagringsmängden i iCloud och även kopiera över allt från min MBP dit också. Jag är inte helt 100 på skillnaden mellan just iCloud och iCloud Drive, men jag gick in på iCloud Drive och sen markerade alla rutor så att allt skulle säkerhetskopieras. 

 

Problemet var att min "Dokument" och" Skrivbordsmapp" försvann från min "Hemmapp" på min MBP och finns nu bara påpeka iCloud Drive. Men jag vill ju fortfarande ha allting lokalt på min MBP, bara säkerhetskopiera till molnet. Visst gör det inget om jag har tillgång till alla dokument på mina andra enheter också. Men finns det något sätt där man kan spara "Dokument" och "Skrivbordsmappen" både på iCloud och lokalt på datorn?

 

Mvh William 


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som finns på iCloud Drive finns också lokalt i datorn. 
Den inställningen du har nu innebär att du har en lokal mapp under iCloud Drive där Dokument och Skrivbord finns. Och den är tillgänglig för dig även om du inte har internet på. 
Så du sparar redan både på iCloud Drive och lokalt i datorn. 

Skillnaden mellan iCloud och iCloud Drive:
iCloud är Apples namn för alla sina tjänster som är samlade under iCloud, det är Apples lagrings- och synkningstjänst. Där finns drive, bilder, mail m m... 

iCloud Drive är en av tjänsterna som finns på iCloud. Det är ett sätt att synka dokument och filer mellan enheter och molnet (iCloud). 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ditt svar Raphael, det uppskattas!

Det som jag tycker är konstigt är att mappen "Dokument" och "Skrivbord" finns inte längre i min hemmapp, vilket dom gjorde förut. Dessutom verkar min lokala hårddisk ha fått mer ledigt minne, vilket fick mig att fundera över om dessa mappar verkligen finns på datorn också...

Jag prövade att "dra tillbaka" mapparna från iCloud till datorns hårddisk. Dom gick inte att lägga till i hemmappen, men placerades ovanför. Annars så märker jag ju att så fort jag lägger till något dokument eller liknande i tex dokumetmappen så kommer ett litet laddningshjul upp på iCloud Drive ikonen, så där finns dom kavar. Jag är bara tveksam till om mapparna även finns pop datorn och vet inte riktigt något säkert sätt för att ta reda på om dom verkligen gör det.... 🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, de finns i datorn också. De finns som mappar under mappen iCloud i datorn. 
 

iCloud har en inställning som heter Optimera lagring. Detta innebär att iCloud sparar bara på iCloud de dokument som inte används ofta, vilket frigör utrymme på hårddisken. Vill man ha ner dem så klickar man bara på dem så tankas de ner från iCloud. De dokument det gäller har ett litet moln bredvid sig. 
 

Det gäller alltså bara de minst använda dokumenten. 
 

Denna funktion går att koppla ur om man vill. 

 

 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack återigen för ditt svar!

Det som är konstigt är att jag kan inte flytta dokument-mappen eller skrivbords-mappen in i min hemmapp, där dom låg förut. 

Hur går man tillväga för att koppla bort funktionen du beskrev ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Will C säger:

Okej, tack återigen för ditt svar!

Det som är konstigt är att jag kan inte flytta dokument-mappen eller skrivbords-mappen in i min hemmapp, där dom låg förut. 

Hur går man tillväga för att koppla bort funktionen du beskrev ovan?

Du ska klicka ur inställningen i Systeminställningar > Apple ID > iCloud > iCloud Drive att du inte längre vill spara mapparna där. Sedan sköter det sig självt. Flytta inte manuellt.

 

dump.png.c2d836a1938f29f26fc2247794796c89.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack! Det finns alltså inget sätt att ha sina mappar kvar i hemmappen samtidigt som man bara har en vanlig säkerhetsbackup via iCloud i bakgrunden?

Det är allt eller inget om jag förstår det hela rätt. För just nu kan jag med säkerhet säga att mina dokument lagras på iCloud Drive, men inte på min dators hårddisk. Jag vill helst ha både och Sör optimal säkerhet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

47 minuter sedan, Will C säger:

För just nu kan jag med säkerhet säga att mina dokument lagras på iCloud Drive, men inte på min dators hårddisk.

iCloud och iCloud Drive är synk-tjänster, inte backup tjänster.

Om du väljer att synka skrivbord och dokument så finns de under iCloud Drive på din disk.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Icloud är som sagt en synktjänst, inte backuptjänst. Normalt sett. Man kan förstås ladda upp en massa och sedan stänga av synkningen, och sedan jobba via webbläsare.

 

För backup använder jag (utöver hårddiskar här hemma) Google Drive. Hängslen och livrem, hehe. Fast även Google Drive kan synka, om så önskas. Dock inte Icloud Drive, för det är en verkligt speciell mapp och undermappar som man bör lämna i fred (vissa workarounds lär funka, men jag vågar inte lita på dem).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... det verkar vara fortfarande vara förvirring om iCloud är synctjänst eller backuptjänst

kan vi nåla fast någon tråd så medlemmarna kan gå dit direkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, ronny säger:

... det verkar vara fortfarande vara förvirring om iCloud är synctjänst eller backuptjänst

kan vi nåla fast någon tråd så medlemmarna kan gå dit direkt?

Till och med förvirringen verkar vara förvirrad. :D iCloud är till för sync som är backup som är lagring det med, plus diverse tjänster som e-post och Private Relay. 
Men jag gillar automatiken som gör att jag likt med det mesta från Apple kan skapa med maskinen istället för att ständigt jobba med den. :finder:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Okej, bara för att klargöra (ja, förvirringen är total). Om jag använder mig av iCloud + iCloud Drive och har kryssat för allt, så kommer all data att finnas kvar i molnet, även om min dator skulle gå sönder, krascha, eller bli stulen exempelvis? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Will C säger:

Okej, bara för att klargöra (ja, förvirringen är total). Om jag använder mig av iCloud + iCloud Drive och har kryssat för allt, så kommer all data att finnas kvar i molnet, även om min dator skulle gå sönder, krascha, eller bli stulen exempelvis? 

Det beror på. Du har kanske videor importerade till TV-appen och musik dito till Musik-appen? Exempelvis. I så fall finns det bara på datorn, om det är dina egna filer.

Jag skulle definitivt ha en eller två Time Machine-hårddiskar utöver molnet. Vilket jag har. Två, alltså. Fast mha Carbon Copy Cloner, inte TM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Will C säger:

Okej, bara för att klargöra (ja, förvirringen är total). Om jag använder mig av iCloud + iCloud Drive och har kryssat för allt, så kommer all data att finnas kvar i molnet, även om min dator ...skulle bli stulen exempelvis? 

om din senaste synk visar en tom hårddisk så blir det så på alla enheterna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Will C säger:

Okej, bara för att klargöra (ja, förvirringen är total). Om jag använder mig av iCloud + iCloud Drive och har kryssat för allt, så kommer all data att finnas kvar i molnet, även om min dator skulle gå sönder, krascha, eller bli stulen exempelvis? 

Som redan sagts: iCloud är en synk-tjänst.

Det är inte en backup-tjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
2022-02-23 09:24, Will C säger:

Okej, tack återigen för ditt svar!

Det som är konstigt är att jag kan inte flytta dokument-mappen eller skrivbords-mappen in i min hemmapp, där dom låg förut. 

Hur går man tillväga för att koppla bort funktionen du beskrev ovan?

Det är inget konstigt med det. 
Mapparna Skrivbord och Dokument ligger under iCloud Drive mappen lokalt på din hårddisk. De ligger där för att allt som ligger i mappen iCloud Drive lokalt i hårddisken, synkas av datorn till iCloud Drive på nätet. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-23 10:06, Will C säger:

Okej, tack! Det finns alltså inget sätt att ha sina mappar kvar i hemmappen samtidigt som man bara har en vanlig säkerhetsbackup via iCloud i bakgrunden?

Det är allt eller inget om jag förstår det hela rätt. För just nu kan jag med säkerhet säga att mina dokument lagras på iCloud Drive, men inte på min dators hårddisk. Jag vill helst ha både och Sör optimal säkerhet. 


Du har nu Skrivbord och Dokument både på datorns hårddisk och uppe på iCloud Drive. De ligger under mappen iCloud Drive i din hårddisk för att kunna finnas både i din hårddisk och i molnet. 
 

Allt som ligger i mappen iCloud Drive i din hårddisk finns både i din hårddisk och i molnet. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-03-05 10:56, Will C säger:

Okej, bara för att klargöra (ja, förvirringen är total). Om jag använder mig av iCloud + iCloud Drive och har kryssat för allt, så kommer all data att finnas kvar i molnet, även om min dator skulle gå sönder, krascha, eller bli stulen exempelvis? 


Allt kommer finnas kvar utom… 

De mappar och filer som inte ligger i iCloud Drive utan under din hemmamapp. 
 

Dokument och Skrivbord ligger under iCloud Drive, så de ligger i datorn och i molnet. 
 

Men om du har bildmappar t ex som ligger separat, så kommer det bars finnas på iCloud Bilder om du har lagt dem i Bilder och slagit på iCloud Bilder. 
Bilder som ligger utanför programmet Bilder kommer inte med. 
 

Om du har filmer du inte lagt i Apple TV/iTunes och som ligger utanför iCloud Drive-mappen osv kommer inte med. 
 

Så jag har en extern hårddisk TimeMachine som backup. 
 

Om din hårddisk kraschar eller formateras om så kommer det som ligger på iCloud Drive och i iClouds tjänster som Bilder, Musik osv - finnas kvar i molnet. 
 

Om din dator blir stulen så kommer ditt material ligga kvar på iCloud, om inte tjuven tar sig in i datorn och raderar ditt material från iCloud. 
 

Det finns en Hitta funktion på iCloud, som också kan användas för att låsa datorn och radera innehållet i datorn om den blir stulen. Du har kvar materialet på iCloud. En förutsättning för detta är att tjuven lyckas komma in i datorn och börja använda internet. Då kommer den kunna hittas och nås av Hitta-funktionen på iCloud. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...