Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fabriksåterställa äldre Mac där ägaren inte längre kan bidra med lösenord


erikah
 Share

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Min mormor har haft en Mac (alltså en sån skärm med "inbyggd dator"), tror att den är från omkring 2009 som jag nu ska försöka tömma på innehåll och göra någon form av fabriksåterställning på. Problemet är att mormor blivit sjuk och inte längre kan bistå med lösenord och dylikt. Jag har läst flera guider från Apple om hur en fabriksåterställning/radering av datorn ska göras, men då krävs bland annat att man ska kunna logga ut från iTunes, vilket inte går då mormor är inloggad, men som sagt: det går inte att få lösenordet till kontot. Den e-post som står angiven på det kontot finns dessutom inte kvar längre... Jag kommer in i datorn då mormor tydligen haft flera användare på den. Men, jag kommer inte in på den användare som står som "admin" då den är lösenordslåst. 

 

Vad sjutton ska jag göra? Ska jag bara strunta i det?

 

Kan också tillägga att jag endast har ett "vanligt" tangentbord (alltså för pc) som jag har kopplat in till datorn så om jag behöver göra några särskilda knapptryckningar på tangentbordet så har jag exempelvis ingen command-knapp. 

 

Mycket tacksam för råd och hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du bara tömma den för att skrota den? (En Mac från 2009 har i stort sett inget värde.)

I så fall kan du ta ut hårddisken och krossa den med en slägga. 

 

Här kan du leta dig fram till hur du öppnar Macen:

https://www.ifixit.com/Device/iMac

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, erikah säger:

Hej på er!

 

Min mormor har haft en Mac (alltså en sån skärm med "inbyggd dator"), tror att den är från omkring 2009 som jag nu ska försöka tömma på innehåll och göra någon form av fabriksåterställning på. Problemet är att mormor blivit sjuk och inte längre kan bistå med lösenord och dylikt. Jag har läst flera guider från Apple om hur en fabriksåterställning/radering av datorn ska göras, men då krävs bland annat att man ska kunna logga ut från iTunes, vilket inte går då mormor är inloggad, men som sagt: det går inte att få lösenordet till kontot. Den e-post som står angiven på det kontot finns dessutom inte kvar längre... Jag kommer in i datorn då mormor tydligen haft flera användare på den. Men, jag kommer inte in på den användare som står som "admin" då den är lösenordslåst. 

 

Vad sjutton ska jag göra? Ska jag bara strunta i det?

 

Kan också tillägga att jag endast har ett "vanligt" tangentbord (alltså för pc) som jag har kopplat in till datorn så om jag behöver göra några särskilda knapptryckningar på tangentbordet så har jag exempelvis ingen command-knapp. 

 

Mycket tacksam för råd och hjälp!

Kolla här: https://www.hellotech.com/guide/for/how-to-reset-admin-password-on-mac

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du återställer den är det inte säkert att den ens orkar surfa.

 

Har du skivorna/USB-minne som behövs för att återställa datorn?

Isåfall står instruktionerna på skivorna.

Har du USB - så trycker du ALT innan startljudet låter och håller i tills CD'n dyker upp på skärmen.

 

Dessa gamla "klenoder" har inget firmware-lösenord installerat* (vilket senare datorer har, vilket kan låsa hela datorn) - så det är bara starta upp med installationsskiva/USB - radera hårddisken ordentligt - installera nytt OSX (Sierra?)

 

*Skulle det ändå vara så - så finns ett enkelt knep att låsa upp det.

Redigerad av Stereotypen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morsan har en sån en 27 tummare och för bara 2 timmar sedan så var jag ute på internet med den så dom funkar allt. Tror High Sierra är det senaste OSet för den och så vitt jag vet så är OS X Lion och Mountain Lion gratis nu så det ska väl gå att tanka hem på nån kompis mac etc och lägga på ett USB minne eller bränna till DVD så du har nåt att utgå ifrån för att uppgradera till Sierra eller eventuellt High Sierra.

 

Lycka till

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, erikah säger:

command-knapp

Den motsvaras av Windows-tangenten. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Telly82 säger:

Ska du bara tömma den för att skrota den? (En Mac från 2009 har i stort sett inget värde.)

I så fall kan du ta ut hårddisken och krossa den med en slägga. 

 

Här kan du leta dig fram till hur du öppnar Macen:

https://www.ifixit.com/Device/iMac

En Mac från 2009 kan fungera hur bra som helst, även om den "inte har något värde". Tar man ut hårddisken går det att använda den som extern disk i en hårddisk docka, fungerar hur bra som helst.
 

Att bara skrota fullt fungerande datorer bara för att dom "inte har något värde" tycker jag är onödigt. 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, lasse51 säger:

En Mac från 2009 kan fungera hur bra som helst, även om den "inte har något värde". Tar man ut hårddisken går det att använda den som extern disk i en hårddisk docka, fungerar hur bra som helst.
 

Att bara skrota fullt fungerande datorer bara för att dom "inte har något värde" tycker jag är onödigt. 

Visst, men det framgick inte om tanken var att använda Macen eller bara rensa och skrota den.

 

Men en 13 år gammal mekanisk disk är bara ett haveri som väntar på att inträffa.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lasse51 säger:

En Mac från 2009 kan fungera hur bra som helst, även om den "inte har något värde". Tar man ut hårddisken går det att använda den som extern disk i en hårddisk docka, fungerar hur bra som helst.
 

Att bara skrota fullt fungerande datorer bara för att dom "inte har något värde" tycker jag är onödigt. 

Resten är då skrot eller akvarium. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrot är väl ett förlegat begrepp. 
Mycket går att återvinna. 
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Telly82 säger:

Visst, men det framgick inte om tanken var att använda Macen eller bara rensa och skrota den.

 

Men en 13 år gammal mekanisk disk är bara ett haveri som väntar på att inträffa.

Det är farligt att leva, man kan ju dö. Skämt åsido!

 

Jag tror att du har läst för mycket om att alla mekaniska hårddiskar kraschar, men så är det absolut inte, långt ifrån. 
 

Jag har använt datorer sedan 1983 och inte en hårddisk har kraschat för mig. 
 

Dom mekaniska diskarna är betydligt slitstarkare än SSD diskarna som slits vid varje skrivning till disk. Den enda fördelen med SSD är storlek, snabbhet och tysthet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lasse51 säger:

Det är farligt att leva, man kan ju dö. Skämt åsido!

 

Jag tror att du har läst för mycket om att alla mekaniska hårddiskar kraschar, men så är det absolut inte, långt ifrån. 
 

Jag har använt datorer sedan 1983 och inte en hårddisk har kraschat för mig. 
 

Dom mekaniska diskarna är betydligt slitstarkare än SSD diskarna som slits vid varje skrivning till disk. Den enda fördelen med SSD är storlek, snabbhet och tysthet. 

Bra SSD (de hade stora problem i början) är oerhört slitstarka, mycket bättre än mekaniska hårddiskar. Jag har en Samsung 850 Evo som är fem år gammal och den har 97 procent av livslängden kvar (ja, den kan beräknas). Sedan ska man vara försiktig med ankedotisk bevisföring. Att man har haft tur är en annan sak än vad som är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lasse51 säger:

Det är farligt att leva, man kan ju dö. Skämt åsido!

 

Jag tror att du har läst för mycket om att alla mekaniska hårddiskar kraschar, men så är det absolut inte, långt ifrån. 
 

Jag har använt datorer sedan 1983 och inte en hårddisk har kraschat för mig. 
 

Dom mekaniska diskarna är betydligt slitstarkare än SSD diskarna som slits vid varje skrivning till disk. Den enda fördelen med SSD är storlek, snabbhet och tysthet. 

Skulle du på allvar använda en 13 år gammal hårddisk till kritisk backup?

 

jag har också gamla hårddiskar som fungerar utan problem. Men det beror nog främst på att de knappt används och att hela kapaciteten inte används. Jag vet inte om vissa delar kanske är korrupta.

Som backup vill jag ha nytt och framförallt dubbel säkerhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, boevil säger:

Skulle du på allvar använda en 13 år gammal hårddisk till kritisk backup?

 

jag har också gamla hårddiskar som fungerar utan problem. Men det beror nog främst på att de knappt används och att hela kapaciteten inte används. Jag vet inte om vissa delar kanske är korrupta.

Som backup vill jag ha nytt och framförallt dubbel säkerhet.

Jag använder en hårddisk som backup trots att den har ett känt S.M.A.R.T-fel. Men dels är det inget kritiskt fel (en tillfällig överhettning) och dels är det nummer två ned i kedjan av fyra andra för mig likvärdiga backuper. (Nummer ett sitter i datorn, och nummer tre och fyra är i olika moln).

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, lasse51 säger:

Jag tror att du har läst för mycket om att alla mekaniska hårddiskar kraschar, men så är det absolut inte, långt ifrån. 
 

Jag har använt datorer sedan 1983 och inte en hårddisk har kraschat för mig. 

Jag har egen erfarenhet om diskar som kraschat, så du kan skatta dig lycklig som sluppit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hårddiskar som är 30 år gamla som jag kopplat upp till min PC, de har funkat bra. Men en del har inte gjort det. Och nyare hårddiskar har kraschat, helt utan min förskyllan. Jag har även lyckats göra sönder en Intel 330 SSD, men jag vet inte hur. Kanske glappade strömkabeln.

Jag litar mer på SSD. Har nog haft ett tiotal och verkligen inte daltat med dem, jag har struntat i att försöka hålla nere skrivningar etc. Men ska man lägga en hårddisk/SSD i en byrålåda, eller låta datorn stå avstängd i några år, då är SSD inte att lita på.

Angående trådstartarens dator hänger det mycket på hur mycket minne som är installerat om datorn är användbar eller inte. Imac hade 4GB som standard 2009 verkar det som, en del Apple-laptopar hade mindre. Men 4GB räcker till nöds, om man inte stör sig på att datorn ibland blir seg som sirap. 6GB kommer man långt med. Speciellt kombinerat med SSD.
 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, poi ran säger:

Men 4GB räcker till nöds, om man inte stör sig på att datorn ibland blir seg som sirap.

Det har jag i min Imac och den är snabb ändå, med sin SSD som jag satte i. Fast, det klart, man får ha öppet ett program åt gången... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framför mig bara här på skrivbordet (det fysiska i trä alltså) ligger det 6 stycken mekaniska och två av dom är sönder. En av dom kan datorn läsa men inte den andra. Båda har suttit i en Imac av den här sorten så jag tolkar det som att Imacens kylsystem inte är eller i alla fall var bra nog.

 

Statistiskt och källa på det ja jag vet inte men jag personligen har bara varit i kontakt med tre Imacs i mitt liv.

 

Hur många mekaniska jag har i huset vet jag inte men det är några stycken och utöver Mac diskarna så har en av PC diskarna gått sönder sedan 1984! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det är dumt att kasta saker som funkar men här på forumet verkar inte säkerheten stå allt för högt upp på listan. Gamla os får inte säkerhetsuppdateringar och har därför kända säkerhetshål som bland annat kan användas i vanlig reklam du får upp på Aftonbladet. Så ur säkerhetssynpunkt bör man inte använda gamla datorer med förlegat os på internet hur som helst. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...