Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Öka delaktigheten i forum?


sefr
 Share

Rekommendera Poster

En del trådskapare får inte så mycket svar på sina frågor. Ibland beror det på att frågeställaren inte får med uppgifter som behövs för lösningen. Det händer att jag får intrycket att andra frågeställare mest är intresserad av en lång diskussion. 

Jag önskar att elementära grunduppgifter är med, t ex vilken apparat gäller det, inte när den köptes utan vilken version det är, är den modifierad på något vis, vilken kringutrustning är ansluten. Vilken version av operativsystem används och vilken version av den app är det man upplever problem med. Hur har problemlösningen hittills gått till, vilka råd i handbok och supportdokument har man provat?

 

För närvarande är det ett tiotal forumdeltagare som regelbundet och ideellt svarar och utbyter erfarenheter. Tack för det. Jag tycket det skulle vara många fler! Du som läser det här, försök engagera dig ibland. Nog är det någon fråga du kan svara på. Någon erfarenhet av god funktion du kan delge.

Jag noterar att det finns forumdeltagare som har mer än tusen inlägg men knappast något är svar på någon annans problem. Då bygger vi ju inget forum tillsammans, då blir det bara en dåligt fungerande gratiskundtjänst till tidningen MacWorld.

Vad tycker ni?

Sven

  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bygger på frivillighet och då blir det så här.

Vidare bör vi även erkänna individualitet. Inte alla är lika skriv-glada. :) 

Till sist så tycker jag att de verkar vara några stycken som gör ett gott jobb så gott de kan - när de har lust.

Jag lär inte breda ut mina vingar och landa någon annanstans så det lär bli några år till. :nerd:

IMG_8977.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Det bygger på frivillighet och då blir det så här.

Vidare bör vi även erkänna individualitet. Inte alla är lika skriv-glada. :) 

Till sist så tycker jag att de verkar vara några stycken som gör ett gott jobb så gott de kan - när de har lust.

Jag lär inte breda ut mina vingar och landa någon annanstans så det lär bli några år till. :nerd:

IMG_8977.jpeg

Vad har du för skrivbordsbakgrund?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, sefr säger:

En del trådskapare får inte så mycket svar på sina frågor. Ibland beror det på att frågeställaren inte får med uppgifter som behövs för lösningen. Det händer att jag får intrycket att andra frågeställare mest är intresserad av en lång diskussion. 

Jag önskar att elementära grunduppgifter är med, t ex vilken apparat gäller det, inte när den köptes utan vilken version det är, är den modifierad på något vis, vilken kringutrustning är ansluten. Vilken version av operativsystem används och vilken version av den app är det man upplever problem med. Hur har problemlösningen hittills gått till, vilka råd i handbok och supportdokument har man provat?

 

För närvarande är det ett tiotal forumdeltagare som regelbundet och ideellt svarar och utbyter erfarenheter. Tack för det. Jag tycket det skulle vara många fler! Du som läser det här, försök engagera dig ibland. Nog är det någon fråga du kan svara på. Någon erfarenhet av god funktion du kan delge.

Jag noterar att det finns forumdeltagare som har mer än tusen inlägg men knappast något är svar på någon annans problem. Då bygger vi ju inget forum tillsammans, då blir det bara en dåligt fungerande gratiskundtjänst till tidningen MacWorld.

Vad tycker ni?

Sven

Håller med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 lite inrutat i stil med att så här ska du göra/vara. Ser det som en subjektiv önskan. Alla människor är olika och uttrycker sig på sitt sätt och har rätt att göra/vara som hen vill. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, solidaritet är valfritt, och därför väljer de flesta bort den för egen del, medan de gärna tar emot den från andra.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Alix säger:

Vad har du för skrivbordsbakgrund?

Det jag tror Big Sur redan försåg med.

Jag gillar det av någon anledning. :) 

 

bg.jpeg

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit så sen forumet drogs igång, .....

Man är inte så pigg längre på att gå in och hjälpa någon när de inte skrivit en korrekt beskrivning av vilken produkt frågeställaren vill ha hjälp med...

 

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller i stort med…har jobbat med datorer/it hela arbetslivet och har nu som penschis support för ett antal vänner och bekanta. Vad man inte ska glömma är att den tekniska kunskapen ofta är låg och exprimentlustan därför inte så stor då man är rädd att göra fel.
 

Tror att en av anledningarna till att det på vissa händer frågas mer än besvaras beror på att bara några har något att tillföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, jan.s säger:

...

Tror att en av anledningarna till att det på vissa händer frågas mer än besvaras beror på att bara några har något att tillföra.

Ja, det är ju ingen större mening i att posta "jag tror att..." om man vet att det finns en tangentsnabb expert i närheten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Precis, solidaritet är valfritt, och därför väljer de flesta bort den för egen del, medan de gärna tar emot den från andra.

Kan vara så för många, men skeptisk till att det förfarandet är en medveten vald handling. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut ingen expert med alla svar, något enstaka svar här har jag bistått med.

 

Ligger mil efter er i kunskap, ni som har svarat i denna tråd.

 

Dock har jag slagits - som belysts här - att frågeställaren inte vet? vad som är fel, de vet inte vad för slags produkt de har, var man hittar info i burken. osv. osv.

 

Är inne och läser era kloka svar och lär mig lite allt som oftast..  😃 

själv rattar jag hemmavid en iMac 27 late 2009 och en Chromebook...  så jag har nytta av era svar vad gäller iMac:en..... 

 

 

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Sunny_man säger:

Jag är absolut ingen expert med alla svar, något enstaka svar här har jag bistått med.

Det är just det vi hoppas på, som du gjorde. Alla kan inte göra allt, men de flesta kan göra något. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, iMarc säger:

...Alla människor är olika och uttrycker sig på sitt sätt och har rätt att göra/vara som hen vill. 

Det har jag inte ifrågasatt, men alla sätt att uttrycka sig bygger inte gemenskap på forumet. Alla sätt att bete sig inbjuder inte till att dela med sig av frågor, lösningar och erfarenheter. Moderatorer måste återkommande radera inlägg och även blockera medlemmar.

23 timmar sedan, Pocahontas säger:

Varit så sen forumet drogs igång, .....

 

Men jag tycker inte att det måste vara så. En liten klubb av Apple-kunniga som skriver fler inlägg i "Papperskorgen" än vad som skriv i övriga forumdelar tillsammans. Det riskerar göra forumet irrelevant för dem som söker utveckla sitt Apple-användande.

22 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ja, det är ju ingen större mening i att posta "jag tror att..." 

Nej, killgissningar behövs inte. Däremot " när jag hade samma problem gjorde jag såhär:..." och då kanske den tangentsnabbe kan replikera: "men det finns ett snabbare sätt...." eller " det går inte i TS fall pga macOS version/grafikkort...."

22 timmar sedan, iMarc säger:

Kan vara så för många, men skeptisk till att det förfarandet är en medveten vald handling. 

Då önskar jag vi medvetandegör varandra!  Vi lär oss på olika sätt, en del vill experimentera (det märks på trådarna "jag skulle uppdatera, men nu är hela hårddisken raderad, hur formaterar man den?), andra vill ha en manual men inte leta efter den (varför ser jag inte EXIF på foton i Bilder?) och det finns flera sätt. Den som har drag av "besserwisser" tycker ju det är kul att glänsa, men vem vill fråga då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, sefr säger:

Det har jag inte ifrågasatt, men alla sätt att uttrycka sig bygger inte gemenskap på forumet. Alla sätt att bete sig inbjuder inte till att dela med sig av frågor, lösningar och erfarenheter. Moderatorer måste återkommande radera inlägg och även blockera medlemmar.

 

Men jag tycker inte att det måste vara så. En liten klubb av Apple-kunniga som skriver fler inlägg i "Papperskorgen" än vad som skriv i övriga forumdelar tillsammans. Det riskerar göra forumet irrelevant för dem som söker utveckla sitt Apple-användande.

 

Min uppfattning är att ha högt i tak och tillåta folk treva sig fram. Jag skriver många PM som ingen ser till medlemmar som fått saker om bakfoten. Inte för att mästra dem utan för att fråga hur jag kan hjälpa. Folk som beter sig illa får veta det och blir avstängda. Det sker mer i forumet än vad som syns.

...

Papperskorgen har blivit ett sätt att umgås över tid vilket alla är välkomna till oavsett kunskaper. När man gluttar in på forumet och ser att det inte dykt upp nya frågeställningar så kan man hänga där tills nåt dyker upp. Det finns ABSOLUT ingen klubb, ingen elit eller något som pekar åt det hållet. Det är jag benhård på. Vi har råkats på livets informationsväg och liksom blivit kvar här. Det är det närmaste man kan beskriva det hela. Vill du hänga här så var så god. Vill du bara ha hjälp så var så god. Vill du både hänga här och ha hjälp så var så god. Så länge jag har något att säga till om så kommer MWF att vara enkelt och familjärt med glimten i ögat och mycket villigt att hjälpa till med det vi kan.

  • Gilla 4
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, sefr säger:

En liten klubb av Apple-kunniga som skriver fler inlägg i "Papperskorgen" än vad som skriv i övriga forumdelar tillsammans. Det riskerar göra forumet irrelevant för dem som söker utveckla sitt Apple-användande.

Nej, den risken är minimal. Då är det av betydligt större vikt att forumkulturen har fått ge vika för Facebookgrupper, Reddit och annat. Och åt det går intet att göra. Nya tider. Vi som är gamla i gården, och ännu hjälper vi till!, kan gott få ha vårt lilla sanktuarium i fred. Men alla är välkomna dit. Du också. :) 

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS syfte med denna tråd är säkert bra men jag är rädd att tråden kan skrämma iväg besökare. ”Vanliga” besökare kommer hit när de behöver hjälp, inte för att lösa andras problem.

De hjälper inte andra eftersom de inte är här!

 

Jag själv är pensionär och kommer hit ganska ofta. Speciellt i pandemitider, som ett sätt att slå hål på tiden. Om jag ser någon som har problem försöker jag hjälpa, om jag kan. Men inte heller jag är här jämt.

 

Det rimliga är väl att man försöker hjälpa om man ser nån som behöver hjälp, när man är här. Inte att man ska komma hit för att se om nån behöver hjälp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Svolder säger:

Men, som sagt, om min medverkan är en belastning för forumet så kan jag lämna igen.

Det är det inte, kul att du är tillbaka!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Svolder säger:

Men, som sagt, om min medverkan är en belastning för forumet så kan jag lämna igen.

Du skulle bara våga!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min hemkokta ekvation säger att om forumet är trevligt och folk gillar att hänga blir de mer benägna att hjälpa till. Alltså om man får god hjälp ökar chansen att bli en som ger god hjälp. :kramis:

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen glömde jag naturligtvis att hylla alla er som frivilligt och oavlönade med stor generositet gör att forumet fungerar som ett forum! 🥳 Jag avstår från att nämna nick för jag riskerar att glömma någon.... :kissing:

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Axelman säger:

Sen glömde jag naturligtvis att hylla alla er som frivilligt och oavlönade med stor generositet gör att forumet fungerar som ett forum! 🥳 Jag avstår från att nämna nick för jag riskerar att glömma någon.... :kissing:

Tack detsamma! :galetglad:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...