Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trojan.GenericKD.48166683


Iréne
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Bitdefender har hittat och stoppade Trojan.GenericKD.48166683 när jag gick in på nya.telge.se. När jag tömt historiken i Safari slutade Bitdefender skicka ut varningar att det stoppat trojanen. På Telgebostäder sa de att de inte har virus och bad mig använda en annan webbläsare. Jag gick in på sajten med Brave och då reagerade inte Bitdefender. Men när jag idag gjorde en snabbscanning hittade och stoppade Bitdefender Trojan.GenericKD.48166683 som det hittat i Braves cash. Skumt, i mina ögon ser det ut som att mitt hyresbolag har en trojan på sin sajt.

 

Eller kan det vara Bitdefender som skickar falska varningar och sätter filer i karantän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Iréne säger:

Eller kan det vara Bitdefender som skickar falska varningar och sätter filer i karantän.

Ja. Du behöver inte ha Bitdefender eller något annat antivirusprogram. Enda nytta du kan ha eventuellt är ett rengöringsprogram som Malwarebytes for Mac. Den funktionen är gratis och fullt tillräcklig.

 

https://www.malwarebytes.com/mac

 

dump.png.78002d490d8bab522e5b2136a0aa853e.png

 

Jag skulle vilja säga att Bitdefender är själva viruset för din del. Du oroas i onödan av en meningslös funktion.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så vitt jag kan se är Trojan.GenericKD något som bara angriper Windows.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! 🙂

 

Jo, jag vet att det sägs att Macar inte får virus. Trots det har jag haft virus tre gånger och trojaner två gånger under de 25 år jag kört Mac. Därför kör jag med både bälte och hängslen. 😎

 

Men jag tar era svar som bekräftelse på att det är virusprogrammet själv som är boven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Iréne säger:

Tack för svar! 🙂

 

Jo, jag vet att det sägs att Macar inte får virus. Trots det har jag haft virus tre gånger och trojaner två gånger under de 25 år jag kört Mac. Därför kör jag med både bälte och hängslen. 😎

 

Men jag tar era svar som bekräftelse på att det är virusprogrammet själv som är boven.

Virus i ordet strikta betydelse finns inte och har inte funnits sedan Mac OS X kom för över 20 år sedan, däremot förekommer det annan malware, som kan vara nog så irriterande. Jag hade ett virus i Mac OS 7 i mitten av 90-talet.

Men den typen av trådar som handlar om ”virus” har minskat de senaste åren. Kanske för att forum som detta har minskat i popularitet, eller också för att Mac OS inte är lika känsligt längre, svårt att säga.

Nästan all malware numera har webbläsaren som ingång, så man gör klokt i att köra en innehållsblockerare med filterlistor mot just malware. Det har jag gjort i många år och har aldrig haft problem. Se nedan.

 

dump.thumb.png.8a959cb5b5acdc56fa7d9bcb153bb68c.png

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...