Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TRIM eller inte på Mac Pro 5.1


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

Har två SSD. En Samsung 870 Evo och en Intenso performance som TRIM inte är aktiverad på. Däremot är det aktiverat på två snurrdiskar, den som följde med datorn och en annan som är från forntiden. 
Jag har Mojave på EVO och High Sierra på Intenso. Frågan är om jag ska aktivera TRIM. Har läst att boot tar längre med TRIM, men jag har inte bråttom, samt att när man använder skivverktyg så är det en fördel med TRIM. 

Så frågan är om jag ska skriva i termonalen:

sudo trim enable

Finns det några nackdelar med TRIM förutom uppstarten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, iMarc säger:

Så frågan är om jag ska skriva i termonalen:

sudo trim enable

I så fall:

 

sudo trimforce enable

 

I realiteten, om det är en bra SSD, handlar det om den därmed ska överleva i 14 eller 15 år... :D 

 

Edit: Eller ännu längre. Jag har använt min Samsung 850 Evo nu i fem år, och den har 93 procent kvar av sin livslängd (Wear Leveling Count).

 

dump.png.55ba4428a5a000f323d99f566d63a8c6.png

 

Jag kollar med hjälp av smartmontools (Homebrew).

 

Edit 2: Jag har TRIM aktiverat. Varför inte, liksom? Så gör Apple med sina SSD.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

I så fall:

 

sudo trimforce enable

 

I realiteten, om det är en bra SSD, handlar det om den därmed ska överleva i 14 eller 15 år... :D 

 

Edit: Eller ännu längre. Jag har använt min Samsung 850 Evo nu i fem år, och den har 93 procent kvar av sin livslängd (Wear Leveling Count).

 

dump.png.55ba4428a5a000f323d99f566d63a8c6.png

 

Jag kollar med hjälp av smartmontools (Homebrew).

Man tackar 😊. Min 850 Evo som sitter i en spel PC har tom 98% kvar och den är ifrån 2015 tror jag. Frågan är om Intenso gillar TRIM

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Däremot är det aktiverat på två snurrdiskar…

Visste inte att det var möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WD support:

TRIM/UNMAP is supported for external hard drives with SMR (Shingled Magnetic Recording) drive inside, like SSDs, for dataset management and to improve SMR performance over time. One of the shingled write benefits is that all physical sectors are written sequentially in a direction radially and are only rewritten after a wrap-around. Rewriting a previously written LBA (Logical Block Addressing) will cause the previous write to be marked invalid and the LBA will be written to the next sequential physical sector. The TRIM/UNMAP enables the OS to inform the drive which blocks are no longer considered to be in use and can be reclaimed internally by the HDD to ensure that later write operations perform at full speed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, RonnieL säger:

Hur ser man om trim är aktiverat?

 > option > Systeminformation... > Maskinvara > aktuell anslutning (NVMExpress, PCI, SATA, et c). Se dump som exempel:

 

dump.thumb.png.01ef392509453f10c9b40d19a9a8abc8.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, RonnieL säger:

Jag har en extern ssd via USB, där finns inte rubriken TRIM-stöd med.

Picture 2022-01-30 kl. 17.47.58.png

TRIM funkar inte med USB. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...