Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rensa och städa Macen.


teknikern
 Share

Rekommendera Poster

Hej jag undrar vilka program ni använder för att plocka bort gamla filer, dubbletter och och rensar upp. Min HD är full och behöver plats. Tittade på Gemini 2 kan det va något? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clean My Mac på App Store

 

 

Skärmavbild 2022-01-29 kl. 19.25.26.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det följer med en massa onödiga språkfiler med OS X och program som man laddar ner. Det kan vara 1-2 GB som tas bort med Monolingual. Men se till att spara svenska och engelska!

http://ingmarstein.g...io/Monolingual/

...

Beroende på så kan det finnas 0,5 GB skrivardrivrutiner. Alla kan slängas utom den du använder. Hittas på

Användare/Bibliotek/Printers

...

Garageband kan ha så mycket som 4 GB filer som bara ligger och tar plats. Själva programmet tar kanske 0,5 GB så det är alla ljudfiler som är "boven". Programmet och ljudfilerna drar man bara till papperskorgen. Ljudfilerna hittas

Användare/Bibliotek/Audio/Apple Loops/Apple/Apple loops Garageband

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, teknikern säger:

Tittade på Gemini 2 kan det va något? 

Använder det själv och det funkar bra. Men jag använder det INTE till musik iTunes och INTE till bilder i iPhoto (eller andra bibliotek som man inte ska peta i från "utsidan".)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat Cleanmymac och hittat massor men hur raderar jag?  

hittade även en hel del i Gemini men vet inte hur jag kastar. 

 

måste man köpa programmen för att använda dom?

Redigerad av teknikern
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, teknikern säger:

Jag har testat Cleanmymac och hittat massor men hur raderar jag?  

hittade även en hel del i Gemini men vet inte hur jag kastar. 

 

måste man köpa programmen för att använda dom?

Allting kan inte vara gratis..  betala och var glad 😄

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, teknikern säger:

Jag har testat Cleanmymac och hittat massor men hur raderar jag?  

hittade även en hel del i Gemini men vet inte hur jag kastar. 

 

måste man köpa programmen för att använda dom?

Kör med gratis programet OnyX istället som gör samma jobb om inte bättre än CMM.

https://www.titanium-software.fr/en/onyx.html
Viktigt att tänka på: ta hem rätt version OnyX för rätt OS och ta en backup innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigt också att läsa och förstå vad som händer INNAN man släpper lös städprogrammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man inte katastrofal platsbrist, vilket i sig är synnerligen dåligt av flera skäl, man kan till exempel inte ens uppdatera och lagringsenhetens lilla kvarvarande utrymme skrivs sönder, är det bäst att låta allt vara.

Risken är betydligt större att det blir fel på något viktigt än chansen att datorn faktiskt blir bättre.

Så tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Risken är betydligt större att det blir fel på något viktigt än chansen att datorn faktiskt blir bättre.

Så tycker jag.

Är benägen att hålla med. Och problemen kan dyka upp senare och då har man inte riktigt koll på vad man gjorde tre månader tidigare.

Dessutom har väl macOS numera vissa egna funktioner vad gäller dubletter och gamla filer..?

 

Med detta sagt så använder jag själv OnyX. Men det är nog mest för att jag gillar att leva farligt och skapa dramatik i vardagen.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, KMN säger:

Med detta sagt så använder jag själv OnyX. Men det är nog mest för att jag gillar att leva farligt och skapa dramatik i vardagen.

Det gjorde jag också tills det sabbade datorn. Även en gammal räv kan trycka på fel knapp. Men jag kunde förstås återställa allt med hjälp av ominstallation. Numera kör jag med Deeper enbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Alix säger:

Det gjorde jag också tills det sabbade datorn. Även en gammal räv kan trycka på fel knapp. Men jag kunde förstås återställa allt med hjälp av ominstallation. Numera kör jag med Deeper enbart.

De tidigare versionerna tillät den ovana användaren att göra för mycket. Har inte använt Onyx på flera år så jag vet inte hur den är konfigurerad idag. Men allt som kan mixtra "under huven" måste man läsa på så man inte beordrar saker man inte kan ångra.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En styggelse, som flera program ägnar sig åt, är att rensa bort "gamla och oanvända filer" etc. Lätt hänt att man råkar radera något viktigt som man dock inte använt på länge. 

Appcleaner, Onyx, det finns några att ta av. OmniDiskSweeper och WhatSize använder jag också för att få lite koll på vad som ligger på hårddisken.  

CCleaner har jag kört med ibland. Gratisversionen. Lättanvänd. Den rör inte gamla filer, kan inte optimera Time Machine, etc. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-02-03 09:26, Axelman säger:

De tidigare versionerna tillät den ovana användaren att göra för mycket. Har inte använt Onyx på flera år så jag vet inte hur den är konfigurerad idag. Men allt som kan mixtra "under huven" måste man läsa på så man inte beordrar saker man inte kan ångra.

OnyX funkar mycket bättre idag om du kör standard inställningar, sen kan du köra mer avancerade inställningar om du vet vad det handlar om eller gräva manuellt i biblioteken. Men kör alltid en backup innan som sagts tidigare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att flera lovordat Onyx (inklusive Amerikanska Macworld) så bestämde jag mig för att testa.

Jag körde Underhåll med standardinställningarna. Fick en varning om att det kommer att ta tid och att Macen startas om efteråt. OK för det.

När jag kom tillbaka så var Macen visserligen omstartad, men det var en dialog på skärmen som uppmanade mig att ansluta ett trådlöst tangentbord. Jag använder aldrig trådlösa tangentbord. Varken det trådade tangentbordet eller den trådade musen kunde hittas.

Jag kopplade loss TB och mus, kopplade in igen. Funkade inte.

Tvångsavstängde Macen med startknappen och startade igen. Hjälpte inte.

Slog av strömmen med strömbrytaren på fördelardosan. Väntade. Slog på strömmen. Startade. NU funkade det.

 

Startade Safari.

Alla mina favoriter var borta.856581607_Skrmavbild2022-02-06kl_12_03_07.png.27541c81d718aef305a9eb243455d531.png

 

Historiken var också borta.

Det värsta i Safari är att den "glömt" alla cookie-inställningar för varenda sajt.

 

Vad f-n är Onyx för program? :ThumbsDown:

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Telly82 säger:

Efter att flera lovordat Onyx (inklusive Amerikanska Macworld) så bestämde jag mig för att testa.

Jag körde Underhåll med standardinställningarna. Fick en varning om att det kommer att ta tid och att Macen startas om efteråt. OK för det.

När jag kom tillbaka så var Macen visserligen omstartad, men det var en dialog på skärmen som uppmanade mig att ansluta ett trådlöst tangentbord. Jag använder aldrig trådlösa tangentbord. Varken det trådade tangentbordet eller den trådade musen kunde hittas.

Jag kopplade loss TB och mus, kopplade in igen. Funkade inte.

Tvångsavstängde Macen med startknappen och startade igen. Hjälpte inte.

Slog av strömmen med strömbrytaren på fördelardosan. Väntade. Slog på strömmen. Startade. NU funkade det.

 

Startade Safari.

Alla mina favoriter var borta.856581607_Skrmavbild2022-02-06kl_12_03_07.png.27541c81d718aef305a9eb243455d531.png

 

Historiken var också borta.

Det värsta i Safari är att den "glömt" alla cookie-inställningar för varenda sajt.

 

Vad f-n är Onyx för program? :ThumbsDown:

Typ samma trassel som jag hade för flera år sedan, som jag skrev om ovan. Trist. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är dags att vi samlar alla nyttoprogram 

i denna tråd och vilka vi bör undvika 

så slipper vi upprepa frågan utan hänvisar hit istället 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Telly82 säger:

Vad f-n är Onyx för program? :ThumbsDown:

Här skriver vi en massa för att uppmärksamma användare om att vara försiktiga och kolla vad man beställer och vad det får för konsekvenser. Sen kommer du och klagar efteråt. :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Telly82 säger:

 

Historiken var också borta.

Det värsta i Safari är att den "glömt" alla cookie-inställningar för varenda sajt.

 

Att Historik rensas är väl tämligen självklart samt att alla cookies åker ut. Båda åtgärderna är helt onödiga men visar att programmet har "gjort många saker" så att det kan rättfärdiga sin existens. Var bara glad att du inte bad programmet att rensa ut onödiga filer...... :elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Axelman säger:

Att Historik rensas är väl tämligen självklart samt att alla cookies åker ut. Båda åtgärderna är helt onödiga men visar att programmet har "gjort många saker" så att det kan rättfärdiga sin existens. Var bara glad att du inte bad programmet att rensa ut onödiga filer...... :elaktflin:

Såvitt jag kan se så är alla cookies kvar. Det är bara det att varje ny sajt jag besöker efter rensningen frågar IGEN om den får lagra cookies.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Efter att flera lovordat Onyx (inklusive Amerikanska Macworld) så bestämde jag mig för att testa.

Jag körde Underhåll med standardinställningarna. Fick en varning om att det kommer att ta tid och att Macen startas om efteråt. OK för det.

När jag kom tillbaka så var Macen visserligen omstartad, men det var en dialog på skärmen som uppmanade mig att ansluta ett trådlöst tangentbord. Jag använder aldrig trådlösa tangentbord. Varken det trådade tangentbordet eller den trådade musen kunde hittas.

Jag kopplade loss TB och mus, kopplade in igen. Funkade inte.

Tvångsavstängde Macen med startknappen och startade igen. Hjälpte inte.

Slog av strömmen med strömbrytaren på fördelardosan. Väntade. Slog på strömmen. Startade. NU funkade det.

 

Startade Safari.

Alla mina favoriter var borta.856581607_Skrmavbild2022-02-06kl_12_03_07.png.27541c81d718aef305a9eb243455d531.png

 

Historiken var också borta.

Det värsta i Safari är att den "glömt" alla cookie-inställningar för varenda sajt.

 

Vad f-n är Onyx för program? :ThumbsDown:

Du måste veta lite om hur programmet funkar innan du bara kör det. Du kan gå in i varje kategori och välja att bocka i eller ur det som du vill städa, ex om du vill ha kvar cookies och historik mm så går det att bocka ur om du vill ha kvar det.

 

Sen så förutsätter jag att du tagit en backup innan du kör några sådana här program! 😉

 

Jag kör OnyX ett par ggr om året när jag inte orkar städa manuellt och det funkar utmärkt för mig men man måste veta vad man gör också!

Redigerad av cokeman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...