Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur vet man om nfc-läsaren fungerar?


Zegol
 Share

Rekommendera Poster

Min dotter har en iPhone 11 och skulle idag för första gången skapa ett mobilt bankid. Det gick dock inte då vi inte lyckades blippa passet med mobilen trots många försök. Mobilen är köpt begagnad så jag undrar om det finns något enkelt sätt att kontrollera om nfc-läsaren över huvud taget fungerar?

 

Eller om någon har erfarenhet att blippa pass med liknande iPhone-modell och vet något knep man behöver ta till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tydlighetens skull så kan jag påpeka att vi har följt instruktionsfilmen från bankid, tagit av skalet och lagt mobilen på passet enligt instruktionerna, och sedan flyttat runt den långsamt för att testa på olika positioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Zegol säger:

något enkelt sätt att kontrollera om nfc-läsaren över huvud taget fungerar?

Det enda jag kan komma på är att använda Apple Pay i en betalterminal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Det enda jag kan komma på är att använda Apple Pay i en betalterminal.

Det är 13-årsgräns på Apple Pay så det är inget alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en nyckeltagg kan du testa med appen Genvägar. Välj fliken Automatisering och tryck på plustecknet. Välj "Personlig automatisering" och scrolla ner och välj NFC. Där kan du trycka på "Skanningsbild" och testa med exempelvis en nyckelbricka. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-01-28 20:55, Mattis.se säger:

Om du har en nyckeltagg kan du testa med appen Genvägar. Välj fliken Automatisering och tryck på plustecknet. Välj "Personlig automatisering" och scrolla ner och välj NFC. Där kan du trycka på "Skanningsbild" och testa med exempelvis en nyckelbricka. 

Tack för förslaget!

Hade ingen nyckeltagg, men vi gick till Kjell & Co där killen i kassan lät oss prova mobilen på en nyckeltagg. Inget hände när vi valde "Skanningsbild" så det verkar som om nfc-läsaren i mobilen är defekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...