Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjäplvisning spökar


hans.ernst

Rekommendera Poster

:(

Mac hjälp rutan visar sig plötsligt utan att man efterfågat den. Hur Stänger man av hjälpprogrammet som spökar

Frågar

Hans Ernst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanliga första rådet är stäng Hjälpvisning och sedan slänga filen com.apple.helpviewer.plist som finns i ditt Bibliotek > Preferences

 

 

Det återskapas en ny när du startar Hjälpvisning igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är gjort. Som det ser ur nu så finns inte denna fil med längre. Men som med bilar.Nåt annat fel blir det. Nu när man skriver bokstaven- s -så blir det -sa- på dokumentet.

Edubla bokstäver allså.

Kanske behöver hela systemet formateras om. Fast det vet jag inte riktigt hur man gör.

Hans E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehumm finns inga .plist i mac os 9.x.x :)

169225[/snapback]

Hoppsan! Jag får be om ursäkt och försöka bättra mig och läsa rubriken också. *skäms*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm du hade rätt på ett konstigt sätt för apple har gett filen namnet "com.apple.help.plist"

169257[/snapback]

Om vi skall fortsätta detta OT spår Om Mac OS X lite.

 

Hjälpvisning (Help Viewer.app) har väl "com.apple.helpviewer.plist" som den plist som i första hand styr programmet. Plisten "com.apple.help.plist" ser ut att innehålla information om var vissa hjälpfiler finns ex.

 

<key>com.apple.Safari</key>

<array>

  <array>

  <string>SafariHelp</string>

  <string>file://localhost/Applications/Safari.app/Contents/Resources/sv.lproj/SafariHelp/</string>

  </array>

</array>

eller finns det en com.apple.help.plist i Mac OS 9 också?

 

 

 

> hans.ernst

 

Startar du med Mac OS 9 eller kör du "Classic" i Mac OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så här står det i com.apple.help.plist i mac os 9.x.x

169294[/snapback]

Mera OT.

 

Denna fil bär väl alla tecken på att tillhöra Mac OS X "file://localhost/System/Library/DTDs/PropertyList.dtd" är en Mac OS X fil. Alla övriga filreferenser, eventuellt med undantag av ICQ Help, är också till Mac OS X program. Jag ser inte sambandet med Mac OS 9.x eller Classic.

 

Hmm... "plist version="0.9"" är tidig, OS version före Mac OS X 10.3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej

 

Jag har det motsatta problemet med Mac Hjälp.

 

När jag öppnar rutan så är den tom. Klickar på det lilla huset och hjälp-länkarna dyker upp. Men de är inte klickbara, utan helt döda.

 

Skriver jag in en egen fråga så händer ingenting!

 

Any suggestions?

 

Karibu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...