Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

När brände du en CD/DVD sist?


Axelman
 Share

När brände du en CD/DVD sist?  

18 medlemmar har röstat

  1. 1. När brände du en CD/DVD sist?

    • För en vecka sedan
      1
    • För en månad sedan
      2
    • Ett halvår sedan
      0
    • Jättelänge sedan
      10
    • Minns inte
      5


Rekommendera Poster

Har superdrive i Mac Pro och en bärbar ASUS jag köpte tidigare till minin. Har kvar brända CD och DVD som är från 2005. Vissa av dem funkar inte nu, men de är sk ”noname” skivor. Däremot de lite dyrare som Kodak, Verbatim fungerar utan problem efter 17 år. De som har ett ordentligt ytskikt verkar åldras mycket långsammare, om jag förstått rätt så är det undersidan på detta som lasern bränner data. 
Jag tror det är lite som så här, att de flesta som har väldigt stort intresse av film och musik vill ha detta på media såsom CD, DVD, Blu-ray, Vinyl. Det är ju en speciell känsla med att äga sin musik/film. Så jag själv har gjort många fynd på loppis och funnit tex första utgåvan av en artist i gott skick för en spottstyver. 
Det som jag tycker är ett problem dock är att det tar mycket plats. 
Men jag har börjat göra som så att jag importerar en CD i iTunes med högsta tänkbara kvalitet, då behöver man ju inte ha allt framme. 
 

Något jag skulle vilja lära mig är att filmklipp tagna med mobilen i 4K kunna konvertera på ett sätt så bilden blir riktigt bra på DVD. Vissa grupper som gjorde iilegalt piratkopior av Blu-ray format till DVD med helt otrolig bildkvalitet, man kan ju undra hur de bar sig åt och vilka program de använde?

Skulle vara guld värt att få konverterat 1 timme 4K H.264 till en riktigt bra VOB DVD-format. Men frågan är som sagt hur och vilka program, någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, iMarc säger:

Vissa av dem funkar inte nu, men de är sk ”noname” skivor.

Tänk på att stödet för Mac OS Standard försvann i och med Catalina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Tänk på att stödet för Mac OS Standard försvann i och med Catalina.

? De är obrukbara oavsett var de än används. Sen använder jag aldrig en dators CD/DVD-läsare om jag ska lyssna på musik eller se film. 
Vad gäller media så köper jag endast kvalitet, dessa billiga ”noname” har jag inte sett på flera år. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, iMarc säger:

? De är obrukbara oavsett var de än används. Sen använder jag aldrig en dators CD/DVD-läsare om jag ska lyssna på musik eller se film. 
Vad gäller media så köper jag endast kvalitet, dessa billiga ”noname” har jag inte sett på flera år. 

Jo, om man brände cd-skivor i en mac förr i tiden (00-talet, typ) fick de formatet Mac OS Standard. Det klarade senare Mac OS av att läsa, men från och med Catalina gör det inte det. Det fick till följd att jag tog vad jag hade och lyckades läsa skivan i Chrome OS (som i grunden inte stöder optiska enheter).

 

Givetvis kan gamla skivor bli dåliga, men jag ville flagga för att formatet kanske inte stöds. En del tror kanske att bränd i en mac så kan den läsas i en mac. Icke så.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jo, om man brände cd-skivor i en mac förr i tiden (00-talet, typ) fick de formatet Mac OS Standard.

Fick de?

Det berodde väl på vilket program man använde i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Fick de?

Det berodde väl på vilket program man använde i så fall?

Ja, alltså macens egen brännfunktion. Sedan kunde väl diverse program skapa allt möjligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Det klarade senare Mac OS av att läsa, men från och med Catalina gör det inte det.

Nej, bristande bakåtkompatibilitet är väl Apples sämsta sida. :( 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

Nej, bristande bakåtkompatibilitet är väl Apples sämsta sida. :( 

Ja, när en Chromebook (Linuxkärna) stöder formatet men inte mac är det direkt pinsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...