Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatknas när jag öppnar xls-fil med Numbers


TommyS
 Share

Rekommendera Poster

Jag vill bestämt minnas att det funkat för mig att (i iMacen) öppna xls-filer förr, med Numbers.
Men icke nu. Resultatet blir enligt nedan skärmdump.

Prövar jag med samma fil i dotterns PC så funkar det fint. Dock har hon inte Excel (och vi har inga planer på att handla MS Office till henne) så det var i ngn trial-version.
Dessutom är det hos mig, i iMacen, som jag behöver kunna jobba med filen.

🤔

 

Skärmavbild 2022-01-25 kl. 09.50.10.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Telly82 säger:

Är det en enda fil eller är det alla filer?

 

Kan du testa att öppna filen i LibreOffice?

https://www.libreoffice.org/get-help/install-howto/macos/

Tackar.

Kan inte säga att jag försökt jobba med särskilt många xls-filer i Numbers genom åren (däremot några st på andra hållet) och det är i a f första gången som jag stött på det.

Har laddat ner LibreOffice och där funkar det bra att öppna filen, yes! Går även att editera den, trots att programmet lagt till (read only) i filnamnet. 
Problem uppstår dock när jag sedan skall spara filen. Flera Save-kommando är klickbara (t ex det logiska Save as) men det enda som händer är att det blir en stunds badboll och sedan inget mer. 

🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, TommyS säger:

Tackar.

Kan inte säga att jag försökt jobba med särskilt många xls-filer i Numbers genom åren (däremot några st på andra hållet) och det är i a f första gången som jag stött på det.

Har laddat ner LibreOffice och där funkar det bra att öppna filen, yes! Går även att editera den, trots att programmet lagt till (read only) i filnamnet. 
Problem uppstår dock när jag sedan skall spara filen. Flera Save-kommando är klickbara (t ex det logiska Save as) men det enda som händer är att det blir en stunds badboll och sedan inget mer. 

🤔

Du kan ju öppna filen i LibreOffice och kopiera över innehållet i Numbers (som du ju är mer van vid) och spara därifrån.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för filformat? Det där ser ut som html, inte Excelformat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Om du öppnar Terminal och skriver "head " sedan drar filen till terminalfönstret* och slutligen trycker enter, ser det ut att vara en Excelfil?

"head" kan bytas. ut mot "cat", då kommer hela filen att skrivas ut.

 

* Det ska då stå något liknande "head /Sökväg/till/mysko/fil.excel" i Terminal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...