Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Synka bilder/album med iCloud

Manneman
 Share

Recommended Posts

Tänkte börja med molnlagring på en mer samlad nivå. Idag synkar jag inga album från telefonen till iCloud men tänker eventuellt börja.

Jag har däremot Onedrive synkat på alla mina enheter (iphone-imac-ipad-macbook). Men jag får självklart inte upp Onedrive i Galleri utan måste använda Onedriveappen

Om jag väljer att synka alla mina album till iCloud på samma sätt som Onedrive, kommer dom ligga fysiskt i ”galleri” då eller är det en simulerad visning på telefonen? Det är så jag vill ha det!

Vill hålla ner utrymmet på telefonen och jag vill säga upp mitt Office 365 om jag kan använda iCloud på samma sätt

iCloud Bilder är för att synka foton till alla dina enheter. Det är inte som ett säkerhetslager,  kasta ett foto på en enhet som är synkad, det försvinner från alla. Och från iCloud Bilder förstås. Men väldigt smidigt om en enhet går sönder, blir stulen, du skaffar en ny enhet och kan snabbt synka ner innehållet till den nya.

Men om telefonen inte har så stort minne kan man välja optimerad lagring: på telefonen finns bilderna i mindre storlek och i iCloud Bilder i full storlek. Behöver du tillgång till bilden i full storlek på telefonen kan du hämta hem just den.

har du läst här? https://support.apple.com/sv-se/HT205703

Sven

Jag använder redan iCloud på min iMac och MacBook. Poängen är att jag inte har utrymme på min iPhone att ha alla de bilderna där.

Följdfrågan blir då: Optimerad lagring… vad pratar vi om för ”ratio”? Hur mycket rent storleksmässigt skiljer det? Om jag har 30gb på iCloud via datorerna och aktiverar Optimerad lagring i telefonen för iCloud bilder… vad kan jag förvänta mig?

10 timmar sedan, Manneman säger:

Följdfrågan blir då: Optimerad lagring… vad pratar vi om för ”ratio”? Hur mycket rent storleksmässigt skiljer det? Om jag har 30gb på iCloud via datorerna och aktiverar Optimerad lagring i telefonen för iCloud bilder… vad kan jag förvänta mig?

Det har jag inte sett att Apple berättar. De talar om tum-nagel storlek. På nätet har jag sett uppgifter på 30:1 och 10:1

se ett nytt svar i gammal tråd https://www.quora.com/Does-optimised-storage-for-iPhone-photos-mean-that-while-full-resolution-photos-are-stored-in-the-iCloud-iPhone-ones-are-automatically-downsized-to-free-up-space

och fler exempel https://forums.macrumors.com/threads/optimize-iphone-storage-in-photos-save-photos-low-quality-resolution-on-phone-and-full-quality-on-icloud-how-many-photos-will-fit-on-iphone.2268445/

22 minuter sedan, sefr säger:

Tack för dina svar!

Får nog läsa på lite kring detta. Har kört samma upplägg i så många år och egentligen inte riktigt varit med på banan. Ser ju nu att det är skillnad på iCloud drive och iCloud bilder.

Ska nog reda ut det med lite säkerhetskopiering först!

Tanken är att inte betala för Onedrive och Office 365 längre när jag har iCloud med massivt outnyttjat utrymme. Men vill ändå ha mina lagrade bilder synliga i Galleri i telefonen

• Like 1

Mr Walker

Din mobil kommer ju först att ladda ned bilderna i full storlek när du klickar på dem. Och jag misstänker att den sen raderar fullstorleksbilden när den inte varit öppnad på ett tag. Säkert beroende på hur mycket minne du har i telefonen.

Mr Walker

Totala bildbiblioteket för mig är på 248 GB och i mobilen på 23 GB men då har jag gott om ledigt utrymme så jag tror inte att min iPhone har behövt rensa ut bilder direkt. 

Funkade ju riktigt bra detta!

Krafsade ihop några gb på telefonen för bilder på iCloud som är betydligt mer utrymmeskrävande. Skulle säga att ration är 1:10. Med ett snabbt mobilnät och en bra telefon så märker man inte att galleriet hanterar molnarkiv.

Tackar för hjälpen i tråden! iCloud drive och iCloud Bilder är absolut fullt fungerande i syftet att skrota mitt 365 abonnemang. 

• Like 1