Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp, vilken burk behöver jag?


PernieP
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag behöver en ny burk på jobbet och min VD vill att jag ska specificera vad jag behöver, och jag har absolut ingen aning. (vi sitter i en Windows-miljö och vår it-avdelning kan inget om MAC)

Jag har på mina tidigare jobb aldrigt behövt kunna nåt om hårdvaran så det är hieroglyfer för mig.

 

Jag fick en "ny" burk för ca 3 år sen - men en gammal modell Mac Pro (late 2013)

Processor 3,5 GHz 6-core Intel Xeon E5

Memory 24 GB 1866 MHz DDR3

Startup Disk Macintosh HD

Grapichs AMD FirePro D5003072 MB

 

Jag jobbar med grafik, främst Photoshop, Illustrator, InDesign och redigerar en del kortfilm i DaVinci Resolve. Mina bästa skills är PS (som jag jobbat med i +20 år) och Indd och jobbar nästan uteslutande med kortkommandon så jag tål inte när saker "laggar", jag jobbar jäkligt snabbt pga det och får spel när datorn inte hinner med. 

 

Mina största problem med nuvarande dator (förutom att den inte hänger med & laggar och inte har tillräckligt med lagring) är att jag inte kan uppdatera senaste versionen av Adobe-suiten.  

 

Är det någon som kan ge mig nåt råd om vad jag behöver? Min erfarenhet av att gå in till återförsäljare är att dom försöker sälja på mig det "värsta" dom har för dryga 100´ och det kommer jag aldrig att få köpa- utan behöver nåt som passar mina behov.

 

Tacksam för hjälp!

Mvh/Mac-hårdvaru-noob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny Mac Pro startar på drygt 75000 kronor. Det är vad du behöver. Tycker VD:n att det inte är värt står du dig slätt just nu. Kanske att värstingmodellen av Imac 27 tum skulle duga.

 

Men inget av detta är någon långtidslösning, eftersom  Silicon är det nya som gäller. Och där har ännu inget kommit som passar dina behov. Tuff sits!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Är MacBook Pro 16 M1 Max 2021 32/1000GB värd att kika på? Jag har inget emot en laptop om den är snabb. Men man vill ju kunna växa med den, den ska ju hålla några år liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, PernieP säger:

Tack!

Är MacBook Pro 16 M1 Max 2021 32/1000GB värd att kika på? Jag har inget emot en laptop om den är snabb. Men man vill ju kunna växa med den, den ska ju hålla några år liksom.

Javisst!
(Jag utgick från att det var en stationär dator du sökte.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns vettig skärm idag? Kanske en fet M1-mini kan duga, men den kommer nog inte hålla lika läng som något med M1 max.

En fullastad mini kostar runt 20000, men då ingår 1,5 TB internlagring (SSD) för 7500 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmtips tar jag gärna emot, har en klassisk Eizo (+ en till där jag har verktygslådorna osv på) som har några år på nacken och som känns lite liten, speciellt vid filmredigering. Skulle gärna ha en fet widescreen som levererar bra färger när jag gör trycksaker. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den billigaste Macen med standard M1 är i runda slängar dubbelt så kraftfull som din MacPro 2013! Men kolla specarna på M1 Pro och M1 Max! Läs gärna artikeln som jag länkar till. Kolla videon så får du en bra uppfattning om hur kraftfull grafiken är i Max. Den är verkligen enastående.

https://appleinsider.com/articles/21/10/30/compared-m1-vs-m1-pro-and-m1-max

 

 

Skärmavbild 2022-01-22 kl. 11.53.23.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...