Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har Apple svikit användarna?


DruttenSE
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Det här som jag skriver nu, kommer att provocera en jä--a massa personer, men jag upplever det som jag skriver.

 

Som titeln säger, har Apple svikit användarna, kan även lägga till, har dom blivit för stora.

 

När man startar ett företag så säger man, företaget är till för folket!

När det gäller Apple verkar det som dom nu mer säger "folket är till för företaget", vilket skulle var väldigt synd om dom tänkte så.

 

Jag ska rada upp några exempel på hur Apple är mot kunder, några har hört och dom tar jag lite med en nypa salt, men några har jag upplevt.

 

  1. Jag skrev i forumet om min högra iPod pro lur som börja och knäppa i som dom sedan sa var stötskadad, och som jag vet inte om dom hade bild på min lur eller någon som var skadad. När jag lämnade in dom för fabrikations fel så var jag tvungen att betala 1080kr för en lur. Det gör att jag kan inte rekommendera dom lurarna eftersom man ska kunna tappa lurarna eftersom dom är hala när man försöker plocka ut dom från laddningsboxen.
    (Har ett par Jabra 85T som jag tappat flera gånger i golvet utan någon som helst problem)
  2. En bekant har iPad och hon hade oturen att bryta av hörlurskontakten, vilket gjorde att högtalaren inte fungerade.
    Eftersom hon bor i Vaxholm, åkte hon till Apple store i Täby och efter att dom har kollat på det så sa dom "Det går inte att göra något, det är bara att köpa en ny." Vilket hon inte gjorde. Jag träffade henne några dagar senare och med en knappnål, tändare och en tång fick jag bort det som satt i hörlursuttaget och paddan fungerade igen.
  3. Jag köpte en ny iPhone 12 Pro och när de presenterade den på Keynote sa de att det inte finns någon Usb-laddare med i paketet, för man har ju en Usb-laddare hemma så då är det onödigt och man måste tänka på miljön. Det var ingen som informerade Apple att flesta har bara den vanligaste Usb, för i paket skickar man med en lightning till USB-C, vilket är inte så vanligt i hemmen. Detta gör att den så kallade vinsten för miljön blir ett stort MINUS eftersom man är tvungen att köpa en sådan separat.
  4. Jag har en arbetskamrat som fick problem något på Macen, vad det var har jag glömt, men inte hur hon blev behandlad.
    Först fick hon vänta i telefonkö i över en timma och när hon kom fram kunde dom inte hjälpa henne utan hon skulle maila till dom, på engelska. Jag vet inte om hon bad dom flyg och fara men jag kan tänka mig det (kan ha fel på den punkten)
  5. CBS i USA gjorde ett nyhets inslag 2018 om Apple store och Geniusbar (Geniusbar) Då gick det hela ut på att inte reparera utan att man ska släng och köpa nytt. Vilket är ännu ett slag mot miljön, där Apple vill framstå som någon skogsmulle som värnar om miljön.

  6. Du kan inte gå till "Hassan-på-hörnet" som kan fixa din iPhone och det är på grund av att Apple hårdvarulåser alla delar till systemet. De hänvisar till att man inte kan lita på tredjeparts reparatör att de snokar i en privat iPhone. Den biten fick bakslag när en certiferad applereparatör la ut en persons nakenbilder på Facebook, på deras konto. Det om något blev en skandal.

 

Jag kan hålla på hur länge som helst, men ni förstår nog vad jag menar. Apple gör bra hårdvara men dom har börjat sätta sig på för höga hästar eller byggt ett Babylons torn (googlar på det så förstår du) skiter i kunderna och det här har gjort att jag tänker sluta att använda iPhone, Watch och lurar. Jag har redan sålt min klocka till en 85-årig granne istället för att låta den ligga på hyllan och sakta vittra sönder. Telefon är jag till 85 % säker att jag säljer, till samma granne, inte för att dom är senila eller något sådant, utan dom behöver en nyare telefon. Lurarna kommer här näst och vi få se när de åker.

 

Då undrar ni vad jag ska använda istället? Motsvarigheten till iPhone på Andriod sidan är Google Pixel, så det blev en Pixel 6 och till lurar blev det som jag skrev högre upp Jabra 85T. Till smart klocka blev det en Whiting Scan Watch dykarmodel som kan det jag behöver samt att den har minst 30 dagars batteri tid, vilket i jämförelse med Apple Watch slår den med hästlängder.

 

Skulle rekomendera iPhone till någon, ja, visst. Den är enkel använda, säker, och fungerar men är jättedyr. Men bry dom sig inte om det så skulle jag rekommendera Pixel i stället.

 

Nu har jag skrivit av mig om frustration om Apple och hur dom behandlar kunderna, så nu återstår det bara att trycka på "Skicka"

Ha en bra vecka, tvätta händerna och håll avstånd.

 

 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Har Apple svikit användarna?

Apple är idag ett enormt stort företag som är byråkratiserat och som framför allt förvaltar idéer (Jobs) så att det kan tjäna så mycket pengar som möjligt. De affärsbeslut ett sådant företag måste fatta innebär givetvis att vissa drabbas negativt.
Är man som jag sammanvuxen med Apple sedan 1990 är det svårt att bryta upp. Exempelvis utförde jag mina viktigaste universitetsstudier på en Classic och andra macar. Uppbrottet kommer att ske först när alternativen ger mig mer än vad Apple ger. Ännu har det inte hänt och jag kan inte se att det kommer att ske inom kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är inte ett helt uppbrott från Apple från min sida, för jag kör hellre på en mac än på en pc.

Men däremot lämnar jag mobiltelefon märket Apple p.g.a deras förtagsmetoder.

 

Jag kanske köper en iphone i framtiden men som det är nu, nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en mac pro 3.1, en gammal ipad och en iphone 5 eller 6 eller nåt men dom datorer som jag använder mest är tre av mina hackintoshar. När jag ser två seriösa kanaler på youtube som sysslar väldigt mycket med att laga och rädda data på det som apple vägrar via sin non repair policy att ens ta i (förmodligen mycket för att kompetensen inte finns) då tappar jag respekten för dom totalt. Att ta fram bra hårdvara och mjukvara men fallera när det gäller social kompetens och respekt för kunder är ingen bra kombo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, DruttenSE säger:

När man startar ett företag så säger man, företaget är till för folket!

Det antagandet är kanske inte helt verklighetsförankrat.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat problem är ju att ett globalt företag måste anpassa sig till olika marknader och kulturer. Hur ska man hålla en policy som alla är nöjda med? Jag försvarar inte Apples felaktiga hanteringar, men någonstans måste man ha en linje. Kring den linjen kommer det alltid att uppstå oenigheter och upprördheter. Företag måste oftare förankra sig i juridiken som inte alltid stämmer med vår moraluppfattning. Inga företag finns till för att vara snälla. Deras första uppgift är att tjäna pengar vilket är hela iden med företagande.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varning för långt pladder: Jag har länge tyckt att Apple främst haft 2 problem (för mig):


1) Hårdvaran är ganska dyr och den är jättedyr om man ska biffa upp den med minne och lagring etc (det går ju inte att göra själv längre, typ). Skillnaden i pris mellan små laptopar (12-13") och stora (>=15")  har varit galet stor. Däremot har 27" Imac varit prisvärd, ska man ha en 5K-skärm kommer man inte billigt undan med PC heller. 
1b) Det saknas en Mac Tower, som inte är Mac Pro. Så det måste man bygga själv. Jag hade använt Mac tidigare, och min dåvarande flickvän hade en Macbook Pro, så år 2009 provade jag 10.4.8 på min AMD x2-PC. Gick sådär. Men det funkade.
Fick blodad tand och när jag köpte ny dator 2010 var ett av kraven att den skulle köra MacOS. Kollade på Imac, men om man år 2010 ville ha en fyrkärnig Imac med 8GB minne, SSD, 2TB (minst) intern lagring, helst USB3 och Bluraybrännare...då blev det väldigt VÄLDIGT dyrt och jobbigt. Skulle egentligen behöva köpa en Mac Pro, och det var overkill på alla sätt prismässigt. Satte ihop en budget-PC av delar jag redan hade samt köpte nytt moderkort, med USB3, CPU (fyrkärnig i5), och RAM. 3402kr på Inet. Funkade fint att dualboota OSX och Windows 7. Sedan byggde jag ut den lite i taget, det mesta begagnat. Hade det funnits en Mac Tower hade jag kanske köpt det. När det gäller laptop har vi Macbook Pro och en äldre ibook, jag tycker inte om PC-laptopar så mycket (även om jag har 2 och haft några till). Sedan Windows 8 kom är MacOS mitt huvudOS. 
 

2) Longevity. Hur översätter man det? Delvis är det väl Apples styrka, att hela tiden gå framåt (om än inte alltid först, så ofta med störst steg när de väl går), men den där gamla sanningen att PC-datorer fortare blir föråldrade, nja. Bara om man köper billigaste och inte bygger ut med tiden kanske. Mina gamla PC-härkar från 2010-2012 har inga problem alls med att köra senaste versionen av Windows 10. Kör glatt de flesta 10-15 år gamla programmen också. Det kan man fnysa åt, men jag ligger kvar på 10.14 Mojave eftersom jag faktiskt vill ha Iphoto och Aperture, samt ett par program till, däribland Parallels 12 som har funktioner senare Parallels tappat (exempelvis boota Windows från valfri riktig hårddisk).

Apple har släppt 32-bit stöd för tidigt (tycker jag) och det har väl delvis medfört att en del äldre Macar som borde kunna köra dagens MacOS rent prestandamässigt inte kan det. 

IOS då? Det är ju Apples största grej sedan flera år. Vi har en Ipad, köpt förra året, den är väl trevlig och prisvärd på sitt sätt, men Iphone ligger nog långt borta för oss. Både prismässigt och funktionsmässigt känner jag mig mer hemma i Android. 

Redigerad av poi ran
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har altid retat mig på Android pga av all denna bloatware som medföljer telefonen. Vidare så krävs det för det mesta flera steg än ett, för att nå en funktion snabbt. Sen varierar byggkvalitet enormt, likaså besvikelserna vad gäller kamerorna. 
Så det jag fått göra förr var att roota telefonerna, jag brydde mig inte att garantin rök. Då blev det genast mer intressant och operativsystemet kunde modifieras på ett sätt för enkelhet, snabbhet fler smarta funktioner. 
Sen har vi detta med bankID. Jag tycker det är rätt fantastiskt att detta fungerar fortfarande med en gammal 6S. De flesta iPhone ägare behåller sina telefoner så länge det går, går de sönder så lagar man telefonen. Marknaden är enorm för begagnade äldre iPhone också. 
Men jag vill också säga att mitt hjärta alltid har varit varmt för Sonys Android telefoner och Motorola de lite äldre varianterna jag haft iallafall. De var lite mer speciella och påminde lite om iPhone. Och jag tyckte kvaliteten och kamerorna var bra.

Det jag saknar med iPhone är att det är mer osmidigt att tex strömma media till olika enheter, dela filer vilka som helst till andra. Operativsystemet tycker jag börjar gå åt fel håll, bäst tyckte jag om iOS 10-12. När applådan kom så blev jag irriterad, och än idag sorteras inte appar på rätt sätt och valfriheten att inte kunna få sortera det hela rätt är obegripligt. 
Sen kan jag inte påstå att jag gillar smarta travar och Widgets heller. Där har Android ett övertag helt klart. 
Sen detta med Appar. Det finns betydligt bättre utbud på riktigt bra appar och de flesta kostar inte skjortan. 
iOS är alltid steget före Android. Apple är innovativa och nästan alltid har de nya funktionerna senare ”kopierats” till Android. 


Generellt tycker jag iPhone har bättre byggkvalitet. Apparna är mycket bättre, kamerorna likaså, sedan livslängden då systemet klarar många fler uppdateringar vilket betyder att bankID funkar längre. 

Vidare bättre säkerhet och enklare handhavande. 
 

Men jag ställer mig ändå frågan, behöver man egentligen denna lyxpryl?

iPhone ÄR dyr och bara ett litet misstag kan göra att telefonen går sönder eller blir stulen. 
 

Jag tycker utvecklingen egentligen gått åt fel håll. 
En telefon ska bara vara en telefon 

En kamera ska vara en kamera

Det var roligare förr när mobiltelefoner användes bara för att prata med varandra och skicka ett meddelande emellanåt. 
Denna skenande digitalisering för oss människor ifrån varandra istället för tvärtom som många tror. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Denna skenande digitalisering för oss människor ifrån varandra istället för tvärtom som många tror.

Ja, numera är det ju närmast god etikett att be om tillåtelse att ringa via meddelanden först. Även så nära och kära. Tossigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Ja, numera är det ju närmast god etikett att be om tillåtelse att ringa via meddelanden först. Även så nära och kära. Tossigt.

Ja, och det är så sorgligt. Om jag plötsligt ringer så är det som att man stör. Sedan kommer en konstigt ursäkt oftast toalettbesök, hann inte svara. Röstbrevlådan verkar extremt farlig dessutom. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, poi ran säger:

Skillnaden i pris mellan små laptopar (12-13") och stora (>=15")  har varit galet stor.

Det har berott på att MBP 13" och 15" inte delat teknik. Det är inte samma dator med olika skärmar. MBP 13" har tills rätt nyligen inte gjort skäl för namnet Pro då den legat på konsumentnivå i prestandan . 15" har alltid varit den enda bärbara prestanda-Macen med dubbla prestandan och mycket annat som inte 13" haft som ett riktigt grafikkort. Inte konstigt att den är dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Ja, numera är det ju närmast god etikett att be om tillåtelse att ringa via meddelanden först. Även så nära och kära. Tossigt.

Oj. Lever vi i samma universum!? Det där känner jag inte till.:fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Alix säger:

Det varierar säkert.

Här är det noll av det du nämner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Axelman säger:

Det har berott på att MBP 13" och 15" inte delat teknik. Det är inte samma dator med olika skärmar. MBP 13" har tills rätt nyligen inte gjort skäl för namnet Pro då den legat på konsumentnivå i prestandan . 15" har alltid varit den enda bärbara prestanda-Macen med dubbla prestandan och mycket annat som inte 13" haft som ett riktigt grafikkort. Inte konstigt att den är dyrare.

Det håller jag ju visserligen med om, men speciellt i dagsläget skulle jag nog kunna tänka mig en 16" Macbook Pro med samma prestanda som en Macbook Air om priset blev därefter. Det finns många av oss, inte bara med sämre syn (vilket jag visserligen har en smula) som vill ha större skärmar men klarar sig gott med MacOS och lite enklare hårdvara. Jag kör ju MacOS så det visslar på en 10 år gammal i7 2600K och matchande mediokra Radeon 7750 som grafikkort. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Ja, numera är det ju närmast god etikett att be om tillåtelse att ringa via meddelanden först. Även så nära och kära. Tossigt.

Mitt i prick !

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, poi ran säger:

Det håller jag ju visserligen med om, men speciellt i dagsläget skulle jag nog kunna tänka mig en 16" Macbook Pro med samma prestanda som en Macbook Air om priset blev därefter. Det finns många av oss, inte bara med sämre syn (vilket jag visserligen har en smula) som vill ha större skärmar men klarar sig gott med MacOS och lite enklare hårdvara. Jag kör ju MacOS så det visslar på en 10 år gammal i7 2600K och matchande mediokra Radeon 7750 som grafikkort. 

Jag har aldrig begripit Apples tidigare modelltänk att den mindre laptopen ska vara typ standard och den större proffsutrustad. MÅnga ville ju ha större skärm utan att ha maxad prestanda. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, climacx säger:

BankID funkar fortfarande utmärkt med bl.a. Touch ID på iPhone 5S (ja, fem ess) efter, vad blir det nu, 8,5 år. 

Vad kör du för iOS-version på den?

Läste på BankID's hemsida att deras programvara slutade fungera för iOS 10 och 11 i juni 2021.

Undrar vilka modeller av iPhone som berörs av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, KMN säger:

Undrar vilka modeller av iPhone som berörs av detta.

https://iosref.com/ios

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, KMN säger:

Vad kör du för iOS-version på den?

Läste på BankID's hemsida att deras programvara slutade fungera för iOS 10 och 11 i juni 2021.

Undrar vilka modeller av iPhone som berörs av detta.

iOS 12.5.5 är det senaste (sista?) jag har fått. Inga konstigheter alls så här långt, och inte så illa p... men visst kommer det ta slut nån gång. 9 år, kanske?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Proton säger:

 

Finns det en skriftlig sammanfattning av långt över en timmes video?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...