Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Strul med time machine


gurra87
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Har bytt imac - från en 2011 till 2017 med fusion drive. Använder en usb-backup till time machine och har nu fått problem, se screen shot.

Time machine vill inte ta backup pga namnet på skivorna. Vad göra?

Har provat att radera backup-disken men det fungerade inte.

 

Varför finns det två "macintosh hd"? Kan jag ta bort den ena? 

Skärmavbild 2022-01-15 kl. 19.27.24.png

Redigerad av gurra87
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, gurra87 säger:

Varför finns det två "macintosh hd"? Kan jag ta bort den ena?

Nej, det ska vara två. Den som heter data innehåller dina personliga filer med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Nej, det ska vara två. Den som heter data innehåller dina personliga filer med mera.

Ok tack.

 

Någon idé vad jag kan göra för att få igång time machine igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, gurra87 säger:

Någon idé vad jag kan göra för att få igång time machine igen?

Posta resultatet du får i Terminal efter att ha angett kommandot

 

diskutil list

 

På så vis kan man mer i detalj se formateringarna i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Posta resultatet du får i Terminal efter att ha angett kommandot

 

diskutil list

 

På så vis kan man mer i detalj se formateringarna i din dator.

Ska tillägga att jag flyttade över allt från min gamla imac till den nya igår. Återskapade med time machine. Och efter det har time machine inte fungerat.

 

Skärmavbild 2022-01-15 kl. 23.01.44.png

Redigerad av gurra87
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har två volymer som heter ”Macintosh HD – data” vilket förmodligen är problemet. Kolla vad som finns i dem och lägg eventuellt över allt i den ena. Det borde också gå att undanta den ena från time machines säkerhetskopiering. Volymen ”Macintosh HD – data” bör ligga i ”Macintosh HD/System/Volumes”.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, RonnieL säger:

Du har två volymer som heter ”Macintosh HD – data” vilket förmodligen är problemet.

Instämmer. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, RonnieL säger:

Du har två volymer som heter ”Macintosh HD – data” vilket förmodligen är problemet. Kolla vad som finns i dem och lägg eventuellt över allt i den ena. Det borde också gå att undanta den ena från time machines säkerhetskopiering. Volymen ”Macintosh HD – data” bör ligga i ”Macintosh HD/System/Volumes”.

Tack för svar.

 

Jag köpte precis denna imac begagnad. Kan det vara så att förra ägaren inte raderade hårddisken och att det är därför jag har flera?

 

"Macintosh HD - data" verkar vara tom när jag kollar i Finder, se screenshot.

 

Nästa screenshot visar alla volymer som finns, förstår inte varför alla dessa finns..

Den ena "Macintosh HD - data" innehåller bara 815 K. Kan jag radera den?

Vad betyder alternativt "ta bort från skrivbordet" i Skivverktyg?

 

Skärmavbild 2022-01-16 kl. 16.57.05.png

Skärmavbild 2022-01-16 kl. 16.56.11.png

Redigerad av gurra87
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att du inte fått svar tidigare, jag tänkte att någon av experterna på det här forumet skulle guida dig vidare. Att ta bort den tomma mappen som heter Macintosh HD – data vore ju att föredra, men jag misstänker att det blir svårt på grund av de rättigheter man har att manipulera i systemfiler och mappar. Det finns ett program som heter Cocktail som kan radera låsta filer o dy, men om den kan radera aktuell mapp vet jag inte. Du kan ju alltid testa. Programmet kan laddas ner från sidan: cocktail.maintain.se.

 

Om det inte går eller du inte ladda ner och testa med cocktail, ser jag två alternativ.

1) Undanta den tomma mappen Macintosh HD – data i Time Machines inställningar under Alternativ (knapp längst ner till höger. Tryck sedan på plusknappen och välj mappen). Det kan fungera.

2) Ominstallation av systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte heller ”expert” men jag skulle nog inte radera mappen utan att veta vad den innehåller, om något.

Systemet gömmer vissa känsliga/viktiga filer för användaren, dvs. mappen kan innehålla gömda filer som är viktiga. 
Jag minns inte hur man gör men man kan visa gömda filer genom något kommando. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, boevil säger:

Jag är inte heller ”expert” men jag skulle nog inte radera mappen utan att veta vad den innehåller, om något.

Systemet gömmer vissa känsliga/viktiga filer för användaren, dvs. mappen kan innehålla gömda filer som är viktiga. 
Jag minns inte hur man gör men man kan visa gömda filer genom något kommando. 

Du har naturligtvis helt rätt, tänkte inte på att det kan finnas dolda filer. Jag har någon gång läst om ett kommando för att visa dolda filer, men minns inte vad det var, kan inte heller hitta det på Apples supportsidor. Kanske någon annan som vet? Annars kan Cocktail, som jag nämnde tidigare slå på och av funktionen att visa dolda filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, RonnieL säger:

Du har naturligtvis helt rätt, tänkte inte på att det kan finnas dolda filer. Jag har någon gång läst om ett kommando för att visa dolda filer, men minns inte vad det var, kan inte heller hitta det på Apples supportsidor. Kanske någon annan som vet? Annars kan Cocktail, som jag nämnde tidigare slå på och av funktionen att visa dolda filer.

Jag fick igång time machine igen genom att undanta "Macintosh HD – data" som du tipsade om. Tack för det :)

 

Däremot förstår jag fortfarande inte varför alla volymer finns. En tanke var att radera hela datorn och börja om. Men i Skivverktyg går det inte att radera de interna volymerna, som exempelvis "Fusion drive" eller "Macintosh HD". Har ni något tips där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Eftersom datorn är köpt begagnad skulle jag radera allt och börja om från början. 
du behöver starta datorn i Recovery-läget för att använda Skivkontroll på interna volymer. 
 

Detta görs genom att hålla nere cmd R när du startar upp datorn. Då hamnar du i ett specialläge där du har Skivkontroll.
Och efter Skivkontroll kan du från samma läge välja att installera datorn och läsa in din TimeMachine vilket du får frågan om i slutet av installationen.  
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...