Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Pro M? väntas komma under 2022


ronny
 Share

Rekommendera Poster

Glöm allt du vet om Mac Pro
En ny Apple silicon Mac Pro kommer att ta den snabbaste Mac-datorn i en helt ny riktning.
Detta är året. Alla tecken pekar på att 2022 är året då Apple introducerar sin första Apple-kiselbaserade Mac Pro. 
Men vilken form kommer den nya Mac Pro att ta?
Det låter enkelt nog, men när Apple byter till sin egen processorarkitektur tvingas Apple göra några mycket intressanta 
val om vilka traditionella Mac-tornfunktioner som kommer att få in i nya Mac Pro, och vilka som kommer att försvinna helt.
Löftet
För nästan fem år sedan bjöd Apple in en liten grupp journalister till Cupertino för att ge löften om framtiden för professionella Mac-datorer. Det finns inget sätt att veta säkert, men det verkar som att det var en vattendelare för Mac-en – ett återupptagande till plattformen i allmänhet och professionella användare i synnerhet som har lett till stora förändringar i Apples Mac-hårdvaru- och mjukvarustrategier.
Men den största nyheten som kom ur det evenemanget var ett löfte från dåvarande Apples vicepresident Phil Schiller att Apple skulle göra en ny Mac Pro, som "per definition är ett modulärt system", för den lilla men inflytelserika delen av Mac-användare som använd Mac Pro.
 Apple gav det löftet och introducerade 2019 en helt ny Mac Pro som verkligen var modulär, med expansionsplatser och allt, tillsammans med nya Pro Display XDR.
Vilket tar oss till 2022. Hur mycket av det löftet är Apple villig att bryta när vi introducerar Apple-kisel till Mac Pro?
Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Postad (redigerade)

Har Apple gett upp hoppet med Mac PRO (intel)?

tydligen inte om man får tro https://www.macworld.com/article/621419/peek-performance-event-things-you-might-have-missed.html

 

Det är visserligen sant att MacBook Pro med M1 Max är snabbare

men modellen finns fortfarande att köpa.

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Svolder säger:

...och en 512 GB SSD kostar en femhundring i en dator för över 70 000...

Jag tror inte Apple betalar ens hälften när de köper in SSD. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Svolder säger:

Enda anledningen jag kan se är om man behöver köra Windows i Bootcamp eller Parallels.

"Uppgradering" till 512 GB lagring är patetiskt. Det är samma mängd lagringsutrymme jag fick i min MacBook Pro Late 2011, och en 512 GB SSD kostar en femhundring i en dator för över 70 000...

Windows i Parallels ska fungera med M1

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, Svolder säger:

Om det inte är Windows for Arm så måste det emuleras, vilket blir rätt långsamt och med bristande drivrutinsstöd, och Windows for Arm hittar jag inte ens något ställe där det går att köpa. Det är möjligt det finns, men jag har inte hittat det eller kunnat se vad det kostar.

Tror man måste hämta det via nån developer-sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Svolder säger:

Det finns alltid drivrutinproblem i emulerade miljöer. Till och med Apples Bootcampdrivrutiner ger problem trots att Windows körs native på en intelprocessor. Jag har kört Windows i Parallells, och jag har kört Windows i Bootcamp bara för att ge upp och byta till en PC, och det var före övergången till Arm. Det är inte värt besväret att försöka ha igång Windows på en Mac jämfört med att lägga några tusen på hårdvara som är anpassad för Windows.

Beror väl på hur mycket och vad man använder Windows (till). Själv har jag kört Windows med ett bokföringsprogram genom VMware Fusion och tycker att det gått utmärkt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...