Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera sitt Musik-bibliotek, hur gör man?


TommyS
 Share

Rekommendera Poster

När man har gjort ändringar i sin "Mediamapp" (lagt till eller flyttat filer/album eller ändrat namn på någon av dem), hur gör man för att detta skall speglas i Musik/biblioteket?
Typ refresh.

Jag vet inte om det är Importera-kommandot som gäller...? "Vågar" inte testa nu med risk för att få (?) dubbletter i biblioteket - eller blir det inte fallet, gör den just en refresh med det kommandot?  

Eller är det Ordna bibliotek man skall använda?

 

Skärmavbild 2022-01-13 kl. 11.00.11.png

 

Skärmavbild 2022-01-13 kl. 11.07.35.png

 

Skärmavbild 2022-01-13 kl. 10.53.57.png

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, TommyS säger:

När man har gjort ändringar i sin "Mediamapp" (lagt till eller flyttat filer/album eller ändrat namn på någon av dem), hur gör man för att detta skall speglas i Musik/biblioteket?

Man ska inte göra på det sättet. Man ska göra allt i iTunes (eller Apple Music/Apple TV om du har ett nytt OS).

 

Så om jag vore du skulle jag lägga tillbaka en backup från innan du började härja runt med filerna. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Telly82 säger:

Man ska inte göra på det sättet. Man ska göra allt i iTunes (eller Apple Music/Apple TV om du har ett nytt OS).

 

Så om jag vore du skulle jag lägga tillbaka en backup från innan du började härja runt med filerna. :) 

Jag ser inte riktigt hur jag skulle ha gjort i så fall... Om/när fil/mappstrukturen blivit crazy. 

 

Not: Nu är det evigheter sedan jag rippade husets CD-samling och mycket digitalt vatten har runnit sedan dess så förklaringarna till att det blivit "crazy" för vissa filer/album/mappar kan lämnas därhän men det förekommer i flertal. Vilket alltså kräver denna till-snyggning.

 

Vi tar ett enskilt enkelt exempel:

En ABBA-låt/fil har hamnat fel, t ex under Unknown inte under ABBA. Jag vill såklart flytta in låten under ABBA (och rätt album i nivån under). Vad jag kan se så är det inte möjligt att göra det i Apple Musik? Jag ser kommandot Lägg till i spellista - men det är ju något helt annat.

Det blir också röd inte grön "ring" om jag försöker drag ´n drop låten.

 

Kan man inte börja om från början, genom att radera musikbiblioteket och sedan importera alltihop (det korrigerade, nämnda huvudmapp) på nytt?
Hur man i så fall gör det hittar jag inget explicit kommando för. Mer än månne Markera allt (alla album) och sedan Radera från biblioteket🤔

 

 

 

Skärmavbild 2022-01-13 kl. 12.01.42.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, låt mig försöka förklara. :)
Ordningen i iTunes bestäms inte var eller hur låtarna ligger. De har inget alls med varandra att göra. Om du flyttar omkring låtarna på hårddisken så kommer det bara resultera i att iTunes inte hittar filerna sen. Det kommer inte ändra ordningen inuti iTunes. 

Ordningen i iTunes styrs av hur låtarna är taggade. Om du markerar en låt och väljer kringla-I (Information) så får du upp informationen om låten och hur den är taggad. Om iTunes har sorterat in låtarna fysiskt i en mapp "Unknown" så beror det på att taggningen för de låtarna är bristfällig. 

I Information om låten anger man titel, album, grupp, kompositör osv osv... 
Det är det som styr ordningen. 

När man lägger till låtar i iTunes (Importera) så finns det två val:
Det ena är att iTunes bara länkar till låtarna, då ligger de någon annanstans på hårddisken än inuti iTunes. 

Det andra är att iTunes kopierar in låtarna till sitt eget mediabibliotek. Itunes sorterar mediabiblioteket efter hur låtarna är taggade. 

Normalt går man inte in på iTunes mediabibliotek. Rotar man omkring där så kommer det bara bli så att iTunes inte hittar låtarna. 

Om man nu inte gillar ordningen inuti iTunes mediabibliotek - som alltså inte alls styr hur låtarna visas inuti iTunes - ja, då får man helt enkelt... Börja om från början. 

Dvs, ta bort alla låtar från iTunes mediabibliotek. 
Lägg dem i en egen mapp och gör din sortering där. 
Importera låtarna - men ha där urbockat att de ska kopieras in till iTunes mediabibliotek. 
Gå igenom alla låtar och tagga dem rätt, så att all information finns med. 
Sen kan du välja Samla ihop filer. 
Då kommer låtarna kopieras till iTunes mediabibliotek och hamna rätt, utifrån taggningen. 

Men egentligen är det helt onödigt, för man jobbar med iTunes från iTunes - inte sitter och rotar i iTunes mediabibliotek, det är helt onödigt. Och helt ovidkommande hur låtarna ligger där. 
Vill man plocka ut låtar så gör man det från iTunes programmet, inte från mappen. 
Och vill man spela låtar, så gör man det från iTunes. Inte från mappen. 
Så finns ingen anledning att gå in i iTunes mediabibliotek egentligen... 
 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...