Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hemvideor (med Hemmadelning), tomt


TommyS
 Share

Go to solution Solved by Telly82,

Rekommendera Poster

För mig har detta funkat utmärkt tidigare - och att det slutade att göra det hängde helt säkert ihop med att jag flyttade filer mellan hårddiskar.

Men... Det verkar samtidigt som om Apple gjort någon form av förändring 🤔 för jag lyckas inte få det att fungera igen. Å då har jag till synes det nu "konfiggat" så som tidigare.

 

Avser Hemvideor, att via sin ATV kunna visa hemvideor som ligger lagrade på iMacen/hårddisk. 

Som synes i fotot nedan så hittar AVTn inga sådana där längre.
Däremot funkar det fortsatt utmärkt med både Musik och Bilder.  

 

Vad jag vet så löstes även Hemvideor tidigare (innan iTunes blev Musik i a f) genom att man hade hemvideor placerade under iMacens mapp Musik/iTunes/iTunesMedia.
Även Bilder, vilka fotoalbum man önskade kunna visa via ATVn, styrdes tidigare via iTunes men där har jag förstått hur det numera hanteras. (Genom Systeminställningar och Delning.) Vilket beskrivs på supportsidan nedan. Inget nämns explicit om hemvideor där men jag testade ändå att klicka i även Fildelning där - och adderade aktuell mapp - men det hjälpte inte.

Jag har så som tidigare mina hemvideor placerade i ovan nämnda mapp (Musik/iTunes/iTunesMedia) men ATVn säger alltså "Inga hemvideor hittades i biblioteket".

 

Not: Av någon anledning har däremot några av dem (ett fåtal) hamnat under Musikvideor i Musik. Vilket inte kan vara meningen och det går inte heller att ändra genom att klassa om Medietypen, där finns inga andra alternativ än Musikvideo i listan. 


Så frågan blir alltså: Hur skall man göra för att få sina hemvideor att hamna under Hemvideor i ATVn?

 

🤔

 

IMG_4094.jpeg

 

 

Skärmavbild 2022-01-12 kl. 10.40.52.png

 

 

Skärmavbild 2022-01-12 kl. 10.40.12.png

 

 

Skärmavbild 2022-01-12 kl. 10.47.53.png

 

 

1794212494_Skrmavbild2022-01-12kl_11_16_16.png.c1a4a052ec936fd3e2d089bd52e31c4e.png

 

Skärmavbild 2022-01-11 kl. 11.30.40.png

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken ATV kör du?

Hittas filmerna i iTunes?

Kör du iTunes på någon Mac så att ATV kan hitta datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Vilken ATV kör du?

Hittas filmerna i iTunes?

Kör du iTunes på någon Mac så att ATV kan hitta datorn?

4K-modellen.

"Jag har fått lära mig" 🙂 att det inte heter iTunes längre utan Musik - och utgår från att det är det du menar...
Svaret är nej. Eller såhär, jag kan få dem att hamna där. Genom att i Finder högerklicka på en av filerna/filmerna och välja Musik som program att öppna den med. (Så vill jag minnas att man/jag fick göra förr också, första gången - för att få filmerna till iTunes-biblioteket.) Men, de hamnar då alltså, blir klassade som Musikvideor och inte (som tidigare) som Hemvideor, under den "rubriken" i ATVn. 
Det kan såklart vara en workaround som man kan leva med men det ter sig ju inte som det rätta sättet - annars torde ju inte Apple ha kvar Hemvideo som begrepp i ATV. 

Yes, Musik (på iMacen) är igång samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...