Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Använda Apple USB Super Drive som CD-läsare till stationär Windows PC?


ulbn
 Share

Go to solution Solved by Mr Walker,

Rekommendera Poster

Jag har ett tiotal gamla CD-skivor som innehåller bara bilder (jpeg, TIFF, Psd osv) - och jag använder både min Windows PC och i synnerhet mina 3 Apple-enheter, främst min MacBookPro till bildbehandling. Jag har förstås också en Apple USB Super Drive som jag hittills bara använt till Mac Laptopen.

 

Jag vill kopiera/spara/flytta dessa CD-brända bilder till min lösa hårddiskar...och min lösa hårddisk "nr 2", är till en 1/3 tom, dvs har f.n. ca 160 GB utrymme...(men bilderna på den hårdisken kan min separata CD läsare inkopplad till Macen bara LÄSA, dvs dom tidigare sparade bilderna på denna Lacie hårddisk, inte fortsättningsvis spara nya/flera bilder från de brända CD:erna - det kan däremot PC:n göra på denna lösa hårddisk! ) 

 

Jag har iofs en senare köpt lös hårddisk Lacie, "nr 3", men dit vill jag INTE ha bilderna från de 10 CD-skivorna, även om jag har plats för dom där...

 

På den lösa hårddisken "nr 2", dit jag vill ha bilderna, kan jag spara ner lästa CDskivor från PC:n, men den inbyggda CD spelaren i PC:n är ju TRASIG!! Och kan inte läsa skivorna just nu! 

 

Frågeställning: Kan jag koppla in min Apple USB Super Drive på den stationära PC:ns USB uttag, och läsa CD-skivorna, och spara ner bilder till avsedd lös hårddisk "nr 2" ?? Jag provade, men inget hände - USB Super Drive enheten verkade inte ens vilja "svälja" CD-skivan....

 

OK envis av födsel & ohejdad vana, så snackade jag just på telefon med en mkt hjälpsam kille på Holodeck, Östersund: "Ja det ska visst gå, men PC:n måste ha drivrutiner i W10 för att klara Apples CD-läsare...så ladda ner drivrutiner till PC.n via nåt som kallas "Boot Camp Driver"...dvs du kan googla på det! "

 

(Jag försökte ta hem drivisen, men är inte framme riktigt än...det som marknadsförs som "gratis" på div sajter är kanske inte gratis när du kommer till sista momentet....i mitt fall så skulle det kosta i runda slängar 350:- spänn...!!) Det kanske är "praktiskt taget gratis" för dom, men jag kan ju köpa en helt ny CD-läsare (lös) för bara 250:- ...mera praktiskt??

 

Så vi får se...bäst att laga den inbyggda CD läsaren/brännaren i PC:n ? (en ny CD-inbyggnadsenhet kostar ca 350:- på Kjell & Co., en lös får man där för ca 300:- !)

 

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det handlar om CD-skivor, eller även DVD, måste den billigaste och kanske enklaste lösningen vara att köpa en rejält billig USB-sticka, formatera den till FAT32 i Macen (om den inte redan är det), kopiera över filerna från CD till stickan på Macen. Sedan kan den stickan kopplas in i PCn ihop med den hårddisk som funkade där. 

Externa CD-läsare/brännare kan ibland kräva ganska mycket ström, kan hända att någon annan ingång på PCn kan funka bättre. 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hårddisk ”nr2” bara kan fyllas på från PCn, är det nån sorts konfigurationsgrej? Har för mig att den tidigare kunde användas också på Mac:en för att spara på…om jag inte minns fel….

 

För visst kan jag läsa av bild-CD erna (med Apples USBSuperDrive ansluten till min MacBookPro) direkt till min SanDisc USB sticka insatt i Mac laptopen (USB stickan funkar ju på både Mac:en och PC:n, fast överföring går sakta) och sedan flytta stickan till stationära PC:n, och via PC:n kopiera/flytta bilderna till målet på hårddisk ”nr. 2”!


Komplicerat och krångligt - men när det är gjort är det gjort…det verkar ju som CDskivor med bilder successivt med tiden blir mer och mer oläsliga…degenererar plasten?? Så innan det är försent …en eller ett par CD-skivor har jag redan fått makulera permanent m hj a hålslaget för papper…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Din hårddisk är sannolikt formaterad med NTFS format, det kan Macen bara läsa, inte skriva till. Formaterar du hårddisken i FAT32Ex så kan både Macen och Windows maskinen läsa och skriva till den hårddisken. Men då raderas förstås allt du har på hårddisken. Men du kanske temporärt kan kopiera över de filerna till en annan disk. 
 

Och ja, vanliga inspelningsbara DVD skivor åldras. Jag har för mig att det är extra illa om de ligger framme i solljus och värme. Hittade en sammanställning här:

https://blog.storagecraft.com/data-storage-lifespan/
 

Notera att det dock troligen är fel i artikeln rörande SSD diskar. De kan tappa minne ganska fort om de inte kopplas in elektriskt då och då så att kontrollkretsen kan fräscha upp minneskretsarna. Det är också temperaturberoende och kanske inget stort problem i vanlig rumstemperatur. På jobbet får vi räkna med att det kan vara över 60 grader och då kan det bli degraderingar på så kort tid som 6 månader beroende på typ av lagringskretsar. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättebra svar, Mr Walker! Tack…det klargör mycket för mig!

/B

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny fråga till ex vis Mr Walker: Du skrev:

 

”Formaterar du hårddisken i FAT32Ex så kan både Macen och Windows maskinen läsa och skriva till den hårddisken.”

 

Jag håller nu på att formatera den, ansluten t PCn…tar det så lång tid? Hela dagen…? Datorn har jobbat 7 tim nu (Hd storlek 465 GB, och jag gjorde först ”snabbformateringen”, nu pågår ”riktig” formatering…(och jag kopierade över hela 375 GB bilder först till datorn, tog < 3 tim…)

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, ulbn säger:

Ny fråga till ex vis Mr Walker: Du skrev:

 

”Formaterar du hårddisken i FAT32Ex så kan både Macen och Windows maskinen läsa och skriva till den hårddisken.”

 

Jag håller nu på att formatera den, ansluten t PCn…tar det så lång tid? Hela dagen…? Datorn har jobbat 7 tim nu (Hd storlek 465 GB, och jag gjorde först ”snabbformateringen”, nu pågår ”riktig” formatering…(och jag kopierade över hela 375 GB bilder först till datorn, tog < 3 tim…)

/B

Det räcker med snabb formatering!

"Riktig formatering" skriver 0: or på hela disken en eller flera gånger- anledningen är att ta bort alla spår av det som stod där innan. Sån't gör man kanske om man tänker sälja hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att. Mr Walker m.fl:

Nu är jag igång, har ”omformaterat” lösa hårddisken ” nr 2” till FAT32, och påbörjat att spara ner de brända CDskivorna med gamla bilder till denna hårddisk, m hj a Apple SuperDrive som läsare kopplad till Mac laptopen.

 

Dom digitalbilder, 340GB som jag hade på lösa hårddisken nr 2 fick jag temporärt kopiera över till PCn (för att inte radera dessa under omformateringen) och kunde lägga tillbaka dessa oxå till lösa hårddisken efteråt, utan problem. 

 

Så sammanfattningsvis: Stort tack för info, hjälpen och råden - jag har ju också lärt mej lite nytt på kuppen!!

/B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-01-10 22:46, Mr Walker säger:

Din hårddisk är sannolikt formaterad med NTFS format, det kan Macen bara läsa, inte skriva till. Formaterar du hårddisken i FAT32Ex så kan både Macen och Windows maskinen läsa och skriva till den hårddisken. Men då raderas förstås allt du har på hårddisken. ...

 

 

20 minuter sedan, ulbn säger:

Att. Mr Walker m.fl:

Nu är jag igång, har ”omformaterat” lösa hårddisken ” nr 2” till FAT32, och påbörjat att spara ner de brända CDskivorna med gamla bilder till denna hårddisk, m hj a Apple SuperDrive som läsare kopplad till Mac laptopen.

 

....

 

Jag förstår inte riktigt. FAT 32 har begränsning i filstorleken, max 4 GB för enskild fil. Men det kanske inte är problem för gamla (små) digitalbilder.

Det finns ett nyare ( nåja, 2006 någonting) format som både Windows och macOS kan skriva till och läsa. Heter exFAT.

Var det det som Mr Walker avsåg?

om ulbn får problem med FAT 32 så finns alltså fler möjligheter.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, sefr säger:

 

Jag förstår inte riktigt. FAT 32 har begränsning i filstorleken, max 4 GB för enskild fil. Men det kanske inte är problem för gamla (små) digitalbilder.

Det finns ett nyare ( nåja, 2006 någonting) format som både Windows och macOS kan skriva till och läsa. Heter exFAT.

Var det det som Mr Walker avsåg?

om ulbn får problem med FAT 32 så finns alltså fler möjligheter.

Sven

Jag kanske var otydlig, exFAT är det nog för mig också. Sedan har jag aldrig haft en enskild fil 4GB stor…Inte ens den största råfil eller Tiff kommer över säg 300 MB. Ett mp4 bildspel på 8-10 minuter blir ca 200 MB för mig….

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, ulbn säger:

Jag kanske var otydlig, exFAT är det nog för mig också. Sedan har jag aldrig haft en enskild fil 4GB stor…Inte ens den största råfil eller Tiff kommer över säg 300 MB. Ett mp4 bildspel på 8-10 minuter blir ca 200 MB för mig….

Men har man råkat lägga 10-15 råfiler i en mapp så kan mappen bli ganska stor och uppfattas som en fil. Men 4 GB är mycket, en gammal vanlig DVD rymde väl 4,7 GB tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp exFAT ska alltid användas om man vill flytta filer/media mellan olika plattformar. Men det finns undantag särskilt lite äldre utrustning, då är det FAT32 som gäller. 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej, exFAT så heter den ju. Sorry.. har inte varit inne på forumet på ett tag. Blir mer forum när man jobbar hemifrån och inte har någon att prata med 🙂

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...