Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera senaste MacOS på en 2011


Manneman
 Share

Rekommendera Poster

Vet inte om det är rätt forum eller ens tillåtet... men jag chansar.

 

Har en iMac 21.5" med uppdaterad disk och 32GB RAM. Använder den fortfarande flitigt och den gör sitt jobb. Har självklart en nyare iMac också men den gamle känns så "bortkastad" med sitt High Sierra på. Vet att man kan modifiera installationsfilen på MacOs Monterey för att installera på äldre maskiner. Och enligt det jag läst så ska det funka på min gamla. Kommer få justera en del visuella ting för att få det smidigt.

 

Frågan är nu: Är det någon som har gjort detta här inne? Alltså verkligen gjort det? Vad är erfarenheten? 

 

Jag är fullt medveten om att Apple har begränsat gamla maskiner att få nyare OS men enligt det jag läser så är det lika mycket ett marknadsargument... likt Microsoft och Windows 11. Man ska köpa nytt, helt enkelt. Kan för övrigt meddela att Windows 11 flyter smooooooth på en Laptop som inte klarade kraven för W11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Manneman säger:

Frågan är nu: Är det någon som har gjort detta här inne? Alltså verkligen gjort det? Vad är erfarenheten?

Inte Monterey, för buggigt, men jag har installerat Big Sur på min mini. Jag använder OCLP. Funkar fint.

 

Du kan kolla här om din mac:

 

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/MODELS.html#imac

 

De rekommenderar en uppgradering till metal-GPU.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men High Sierra funkar väl bra, tror jag har Sierra på min mac pro och allt funkar utom HBO som gnäller på webläsaren. Morsans imac med i7 cpu=en gammal maskin funkar också bra med Sierra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Alix säger:

Inte Monterey, för buggigt, men jag har installerat Big Sur på min mini. Jag använder OCLP. Funkar fint.

 

Du kan kolla här om din mac:

 

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/MODELS.html#imac

 

De rekommenderar en uppgradering till metal-GPU.

 

 

Hmmm blir att läsa på. Skummade igenom det där med "metal-GPU". Alltså... det är en fysisk modifiering?

 

Tycker du Monterey är buggit i sig själv eller när det installeras på en föråldrad maskin? Hur hittar man Big Sur i nerladdningsbart format för t ex USB när det är Monterey som är den vedertagna versionen numera?

 

10 timmar sedan, Proton säger:

Men High Sierra funkar väl bra, tror jag har Sierra på min mac pro och allt funkar utom HBO som gnäller på webläsaren. Morsans imac med i7 cpu=en gammal maskin funkar också bra med Sierra.

Javisst funkar det bra! Men vissa saker känns det som jag saknar... bl a synkningen mellan vissa appar i iPhone och Mac'en. Appen "Påminnelser" är en av dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Manneman säger:

Hmmm blir att läsa på. Skummade igenom det där med "metal-GPU". Alltså... det är en fysisk modifiering?

 

Tycker du Monterey är buggit i sig själv eller när det installeras på en föråldrad maskin? Hur hittar man Big Sur i nerladdningsbart format för t ex USB när det är Monterey som är den vedertagna versionen numera?

Ja, ett nytt grafikkort.

 

Monterey är buggigt i sig självt, tycker jag.

 

Man laddar ned Big Sur (eller andra Mac OS) via ett särskilt kommando som förklaras här:

 

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/INSTALLER.html#downloading

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vilken dator du har exakt, men har man Radeon 5xxx eller 6xxx (på Imac 11.x och 12,x)  så tycks det kräva en uppgradering av GPU. Jag kör dock Mojave och Catalina på äldre Macbook Pro med nvidia, det går rätt ok, fast lika långsamma som vanligt, eller hur man nu ska säga. Så ännu äldre imac kan fungera, det är just modellerna kring 2011 som är klurigast (om man har radeon 5xxx eller 6xxx). 

Jag använder inte appen Påminnelser, men har nu lagt en påminnelse om att påminna mig göra det (min fru blir säkert glad), men är det vid Catalina som gränsen går för att synka mot uppdaterade IOS-enheter? Eller har den gränsen kanske  flyttats till nyare MacOS? 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...