Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inga helgdagar 2022 i Apples kalender


TB-000
 Share

Go to solution Solved by TB-000,

Rekommendera Poster

Jag använder Apples kalender-app på både mac och iOS. Genom att bocka i "Svenska helgdagar" har jag fram till 2021-12-31 fått helgdagar som nyårsafton, julafton, juldag, långfredag osv markerade i kalendern. Men helgdagarna visas bara fram till sista december 2021. Från och med 1 januari 2022 visas inga helgdagar. Någon som vet hur jag kan åtgärda detta? 

 

2087063349_Skrmavbild2022-01-02kl_06_29_30.thumb.png.599a807ffadc3fe174f0f45727039bdc.png

 

1535893921_Skrmavbild2022-01-02kl_06_30_51.thumb.png.2c81599a70702fba13d68ca7b522297f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är en kalender som Apple tillhandahåller och de har väl ”glömt” att lägga in helgdagarna…. 😉

 

Tror helgdagarna snart dyker upp när/om Apple själva på något sätt uppmärksammas på denna fadäs…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Sunny_man säger:

....

Tror helgdagarna snart dyker upp när/om Apple själva på något sätt uppmärksammas på denna fadäs…

Knappast.

Chattat med Apple support som inget visste, kopplades till "senior support" på telefon. Hade ingen lösning förutom " du kan prova med ett annat lands kalender , kanske". Problemet är bekant, drabbar inte alla. Finns i flera länders kalendrar. Apple har inte kommunicerat detta utåt, supporten önskade att alla som har problem kontaktar supporten! Tidpunkt för lösning okänd.

 

Själv har jag gmail så jag har prenumererat på en Google-kalender, slagit samman med Apple-kalender.

Redan i september 2021 noterades problemet i UK: https://shudhtech.blogspot.com/2021/09/fix-calendar-not-showing-uk-holidays.html

Sven

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prenumererar på Googles Helgdagar i Sverige och den funkar utan anmärkning på datorn. I IPhone får jag däremot helgdagar både på engelska och svenska.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jag prenumererar på Googles Helgdagar i Sverige och den funkar utan anmärkning på datorn. I IPhone får jag däremot helgdagar både på engelska och svenska.

Jag vet inte var mina helgdagar i inställningarna kommer ifrån men duttade med fingret på kalendrar längst ner och upptäckte att båda kalendrarna var avbockade. Bara den ena funkar, den längst upp. Jag är glad igen. :) 

 

95D3D4BB-7E9E-4AF6-A9BF-00532B5DE50A.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, samma ”problem” här.. får köra på någon av de andra kalendrarnas helgdagar så länge. Blir Sverige lite styvmoderligt behandlat av Apple numera? 🙃

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Mr Walker säger:

Jepp, samma ”problem” här.. får köra på någon av de andra kalendrarnas helgdagar så länge. Blir Sverige lite styvmoderligt behandlat av Apple numera? 🙃

Jag håller med. Hur ska vi visa vårt missnöje tycker du? 🙃

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scrollar du vidare till 2022 så ser du att helgdagarna är borta (jag har exakt samma inställning som du Ronny). 

Redigerad av Mr Walker
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två helgdagskalendrar i min Kalender. Dels den som man kan bocka för i Inställningar, Svenska helgdagar (https://calendars.icloud.com/holidays/se_sv.ics), dels en ”Helgdagar” (webcal://files.apple.com/calendars/Swedish32Holidays.ics).

Det är den senare av de två som jag brukar använda — har för mig att den första saknar inledande versal, vilket jag vill ha.

Men just nu visar ingen av dem några helgdagar för 2022…

 

Edit: Hittade en annan som faktiskt fungerar här

https://www.webcal.guru/sv-SE/kalendrar

Redigerad av KMN
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mr Walker säger:

Scrollar du vidare till 2022 så ser du att helgdagarna är borta (jag har exakt samma inställning som du Ronny). 

de uppdateras väl snart

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, ronny säger:

de uppdateras väl snart

Optimist! 😄 ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga helgdagar för mig heller. Hur kan de missa det??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, KMN säger:

Jag har två helgdagskalendrar i min Kalender. Dels den som man kan bocka för i Inställningar, Svenska helgdagar (https://calendars.icloud.com/holidays/se_sv.ics), dels en ”Helgdagar” (webcal://files.apple.com/calendars/Swedish32Holidays.ics).

Det är den senare av de två som jag brukar använda — har för mig att den första saknar inledande versal, vilket jag vill ha.

Men just nu visar ingen av dem några helgdagar för 2022…

 

Edit: Hittade en annan som faktiskt fungerar här

https://www.webcal.guru/sv-SE/kalendrar

Toppen! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-01-02 12:12, sefr säger:

Finns i flera länders kalendrar. Apple har inte kommunicerat detta utåt, supporten önskade att alla som har problem kontaktar supporten!

Jag använde min AppleCare+ för att tala me Apples support om problemet. Först måste jag naturligtvis tala länge med någon nyanställd som kunde väldigt litet. Sedan kopplades en från senioravdelningen in. Personen från senioravdelningen sade att han hade samma problem på sin mac och såg det på alla macar på supportavdelningen, så problemet måste vara på Apples servrar inte hos den enskilda användaren. Han förväntade sig en flodvåg av supportsamtal om problemet nu. Flodvågen av supportsamtal skulle få Apple att prioritera att fixa problemet trodde han.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, TB-000 säger:

Jag använde min AppleCare+ för att tala me Apples support om problemet. Först måste jag naturligtvis tala länge med någon nyanställd som kunde väldigt litet. Sedan kopplades en från senioravdelningen in. Personen från senioravdelningen sade att han hade samma problem på sin mac och såg det på alla macar på supportavdelningen, så problemet måste vara på Apples servrar inte hos den enskilda användaren. Han förväntade sig en flodvåg av supportsamtal om problemet nu. Flodvågen av supportsamtal skulle få Apple att prioritera att fixa problemet trodde han.

Bra att du kontaktade dem. Kan tycka att det inte borde krävas någon "flodvåg" av samtal för att fixa detta. Men apple är riktigt långsamma med att fixa buggar, uselt i många fall faktiskt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Nu har Apple fixat "Svenska Helgdagar" i Kalender för 2022.

(Man kanske behöver högerklicka under kalenderlistan och välja "Uppdatera alla" för att det ska uppdateras.) 

  • Rösta upp 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Apple anger alla möjliga dagar som ”helgdagar”. Exempelvis fettisdagen. Inte vad jag menar med helgdagar... :rolleyes:

Dom kanske inte uppfyller definitionen på "helgdagar" men det är sådant som brukar vara tryckt i papperskalendrar som man köper. Jag tycker att de dagar Apple anger gärna får markeras i min kalender.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, TB-000 säger:

Dom kanske inte uppfyller definitionen på "helgdagar" men det är sådant som brukar vara tryckt i papperskalendrar som man köper. Jag tycker att de dagar Apple anger gärna får markeras i min kalender.

I min med. :) 

Lite roligt faktiskt med samernas nationaldag i februari. 😄

Har nu såklart återgått till Apples kalender. 👍

Drog ner med fingret på sidan för kalenderinställningar för att uppdatera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, TB-000 säger:

Dom kanske inte uppfyller definitionen på "helgdagar"

Sannerligen inte. :D 

 

56 minuter sedan, mikaellq säger:

Har nu såklart återgått till Apples kalender. 👍

Givetvis. B) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Sannerligen inte. :D 

 

Givetvis. B) 

Och du gillar Google. Det gör jag med. Ett mycket kompetent företag som tar hög säkerhet på stort allvar och deras tjänster är intelligenta, kraftfulla och väldigt användbara. Jag besöker företaget dagligen på nätet.

 

Nu när det är så uppenbart att utvecklingen rusar på med en rasande fart så är det förstås en god idé att följa nätjättarna för att se vad som händer. Industri 4.0 driver på. Jag följer även Tim Berners-Lee för att se hur hans Web 3.0 utvecklas. Kanske 2022...

 

https://www.analyticsinsight.net/top-10-web-3-0-trends-and-predictions-to-lookout-for-in-2022/

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast jag reagerar främst på att Apples helgdagar är en så kallad misnomer.
Om man skulle ha ett folkbildande perspektiv, exempelvis gällande utlänningar, så är faktiskt kalendern direkt missvisande.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...