Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte ladda Macbook air från 2012


xchand
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har fått problem med min Macbook air 13" från mitten 2012 som inte längre tar någon laddning. Jag kan använda datorn med laddsladden i. Magsafe 2 kontakten har slutat lysa. Batteriindikatorn står på 0% och statuskommentar på batteri är "Kontrollera batteriet" samt "Batteriet laddas inte".

 

Jag har rengjort porten till laddsladden. Ingen synbar smuts. Jag har nu lånat en annan laddare, inte heller med denna lyser LED-dioden på Magsafekontakten. 

Jag har även gjort en reset på SMC.

 

Tar tacksam emot förslag på vad mer jag kan testa. Datorn börjar bli till åren så vill inte lägga ner alltför mycket pengar på den. Är det batteriet som gett med sig vilket helt klart måste vara åldrat? Eller är detta tecken på något annat?

 

Med vänlig hälsning,

Christoffer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick det symtom du beskriver när jag skulle byta batteri på dotterns MBA härom månaden. Det visade sig att jag hade råkat lossa en kabel från logikkortet när jag skulle rengöra fläkten. Fast i mitt fall så rusade fläkten också. Du har inte varit inne och skruvat i den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok! Den har aldrig varit öppnad, inte tappad och inget spill.

Redigerad av xchand
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mer än rimligt att batteriet är slut. Det är tio år gammalt om det är original.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis men vill inte lägga ner onödiga pengar om det är uppenbart för någon att detta inte är batteriet som det är fel på utan något mer svåråtgärdat.

 

Med vänlig hälsning

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, xchand säger:

Precis men vill inte lägga ner onödiga pengar om det är uppenbart för någon att detta inte är batteriet som det är fel på utan något mer svåråtgärdat.

 

Med vänlig hälsning

 

Kanske @SirKnasen eller @Stereotypen har ett bättre hum om vad det kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har nu testat byta batteri som jag beställde från equipit. Statussymbolen visar fortsatt "Batteriet laddas inte". Magsafe-dioden lyser fortsatt inte. Datorn kan nu gå på både batteriet på den laddning som var från fabrik men tar ingen ytterligare laddning samt kan även gå på strömadapter. Jag har gjort reset på både SMC och NVRAM.

 

Någon som vet vad problemet kan vara?

 

Med vänlig hälsning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, xchand säger:

Någon som vet vad problemet kan vara?

Tyvärr inte, och datorn får nog tyvärr sägas vara för gammal för att lägga krut på. :( Jag har visserligen datorer som är lika gamla eller äldre än din, som tuffar på galant, men tio är får nog ändå sägas vara en rimlig livstid. Du kan nog hitta en begagnad fungerande MBA, där ditt nya batteri passar, för en billig penning, hoppas jag. :) 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...