Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Adapterfråga - Vid laddning av Macbook Pro M1 14"


Oaksis
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag undrar om någon har kunskap kring adapter och dess watt-styrka.

Jag sitter på en Macbook Pro 1M Pro 14 tum.

 

Mitt problem, jag har en original-laddaren 67W, den fungerar som den ska, men jag köpte en en ny adapter (tänkt som reseladdare som är mycket mindre än Apples original). En från Aukey (länk nedan). Reseadaptern är på 65W PD, men jag kan inte Watt-antal eller vad för styrka som krävs och vad som räcker.

 

Idag fick jag hem adaptern. Datorn börjar laddas, men väldigt långsamt. Datorn beräknade att det skulle ta ca 4 timmar att ladda från 50% upp till 100%. När jag sedan bytte till originalladdaren (när den fått lite ström) skulle det ta 1 timma och 20 min att ladda from 60% till 100%.

 

Ska tilläggas att jag har testat att ladda min dator med sambons MBP 13'-adapter som är på 61W. Och då, även om det går lite långsammare än med min på 67W, går det inte lika långsamt som reseladdaren.

 

Laddaren är från Aukey:

https://www.aukey.com/products/omnia-duo-65w-dual-port-pd-charger-with-dynamic-detect

 

 

Har någon en tes om varför det går så långsamt när jag försöker ladda med Aukeys adapter?

 

Allt gott, tacksam för svar!

Redigerad av Oaksis
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Oaksis changed the title to Adapterfråga - Vid laddning av Macbook Pro 1M pro 14 tum

Pröva det andra uttaget på laddaren. Det ena laddar max 18W. Enligt specifikationerna i din länk:
 

USB-C Out 1 (Max 65W)
USB-C Out 2 (Max 18W)
Dual-Port Out: Max 63W (45W + 18W)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Adapterfråga - Vid laddning av Macbook Pro M1 14"
  • 3 weeks later...

Ursäkta för sent svar! Men tack för ditt svar!

 

Jag har i alla fall nu hunnit testa adaptern en del. 

Jag kan meddela att i grund och botten fungerar adaptern! 

 

2 saker var dock oklara.

 

1. Jag tog fel på vilken uttag som var till vad.

2. När man börjar ladda med adaptern tar det upp emot 15 sekunder för datorn att börja ladda. Ibland börjar den med att istället skriva "batteriet laddas ej" innan den i nästa stund ändrar till att den laddas. Det gjorde att jag testade båda uttagen och trodde först inte att adaptern inte fungerade.

 

Jag var antagligen inte tillräckligt tålmodig. Men med tanke på att apples originalladdare laddar datorn direkt är det lite anmärkningsvärt att det tar en stund.

 

Hur som kommer jag att behålla Aukeys adapter. Den är ungefär 50% mindre än apples adapter och väldigt billig (177kr under black friday). Det fungerar fortfarande bra för instegsmodellen av nya macbook pro m1 pro. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Oaksis säger:

2. När man börjar ladda med adaptern tar det upp emot 15 sekunder för datorn att börja ladda.

Jag har en liknande 65W-laddare som dröjer ca 2-4 sek innan laddning börjar. Jag tror det är när den känner av och avgör hur den ska fördela effekten mellan uttagen. Om datorn laddar och man stoppar i t.ex en telefon i andra uttaget så pausas datorns laddning några sekunder och fortsätter sedan med lägre effekt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...