Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad innebär video via USB-C, samma som Thunderbolt 3?


boevil
 Share

Rekommendera Poster

I den här artikeln  https://macworld.idg.se/2.1038/1.682247/datorskarmar-usb-c  likställs USB-c och Thunderbolt 3… i princip. Är det samma? Kan min iMac 27”, 5K, 2017 med Thunderbolt 3 driva en skärm som har USB-c videoingång? T.e.x den här?

 

Är det någon fördel med USB-video till en stationär dator? (Jag behöver inte hubben i monitorn o inte ladda någon bärbar)

Jag har redan en USB-c till DisplayPort-adapter (som klarar 5K)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
5 minuter sedan, boevil säger:

Är det samma?

USB-C kan ”innehålla” Thunderbolt som ett så kallat alternate mode. Andra alternate modes är till exempel HDMI eller Displayport. 
 

Så i ditt fall är det bara att plugga in och köra USB-C direkt. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

13 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

USB-C kan ”innehålla” Thunderbolt som ett så kallat alternate mode. Andra alternate modes är till exempel HDMI eller Displayport. 
 

Så i ditt fall är det bara att plugga in och köra USB-C direkt. 

Jag är ändå tveksam pga tidigare erfarenheter. Standarden verkar inte vara standard eller är det bättre nu ? Var det accer som klåpade sig?

 

11 timmar sedan, Axelman säger:

Det är samma kontakt men olika hårdvara med olika prestanda.

 

https://www.businessinsider.com/is-thunderbolt-the-same-as-usb-c?r=US&IR=T

tack för din länk, men jag undrar fortfarande om min iMac kan driva en skärm direkt via en USB-c videoingång.

 

I info till skärmen jag länkade till i första inlägget står:

8FE01205-78E2-41A2-AB02-597515619B9B.thumb.jpeg.dcbc9d86a41b8cc95a921d125308131a.jpeg

dvs. Thunderbolt stöds inte… eller innebär det att dess hastighet inte stöds? Och vilken Thunderbolt avses, 1, 2 eller 3?

 

jag tror jag nöjer mig med DisplayPort/hdmi vid ev skärmköp, det blir billigare också. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De6 var så glest med julklappar i år… egentligen inga😩

’så jag var tvungen att unna mig, när jag hittade en skärm med 32”, IPS, 4K, USB-C… till lägre pris än de jag tittat på tidigare. Strax under 4 k… 😀
’kan väl inte bara vara skit? 4K strax under 4k… 😆

 https://www.pricerunner.se/pl/25-3200502542/Bildskaermar/Lenovo-L32p-30-priser


skärmen kan lutas men inte höjas/sänkas… lite tråkigt.

 

jag återkommer med amatör-recension efter 7/1. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, boevil säger:

4K strax under 4k… 😆

 

Runda skärmar säljes endast på Cirkle K.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lovade en amatörrecension, men jag kan ju inte nåt om det..

 

Skärmen fungerar när den kopplas med medföljande USB-c kabel till min iMac. Första intrycket är att skärmen är väldigt ljusstark, bilden ser (med mitt otränade öga) ut att ha samma kvalitet som iMac:n.  
 

Skärmen och iMac:n tar upp ungefär lika stor plats…

67672262-980C-4CE1-995F-F35ECCA7699F.thumb.jpeg.6c3b6cd9794f8c60577950e4748c037e.jpeg


Skärmen är 4k, iMac är 5K… känns overkill när jag tänker efter (sällan jag gör) för att få lämplig storlek på menyer på skärmarna använder jag 2560 x 1440. Vad ska jag med den överdimensionerade upplösningen till?

Känns som en bra skärm för pengarna🤑, 32” är trevligt men knappast nödvändigt.

Min gamla Acer 27”  - skärm använde också 2560 x 1440 men gav en sämre bild.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...