Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Föra över program från en äldre imac till en nyare…


wristel
 Share

Rekommendera Poster

Kanske låter som en konstig fråga men går det  flytta över program från min gamla 27” (late 2009) till min ”nya” (late 2012)?

 

Jag har nämligen en registrerad version av Adobe Photoshop på den från föregående ägare som jag skulle vilja ha över på den nya.. 

 

Sen funderar jag på att köpa en extern SSD disk (för att slippa att öppna den till att börja med).. nått tips på hur det funkar och hur man går till väga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, wristel säger:

Kanske låter som en konstig fråga men går det  flytta över program från min gamla 27” (late 2009) till min ”nya” (late 2012)?

 

Jag har nämligen en registrerad version av Adobe Photoshop på den från föregående ägare som jag skulle vilja ha över på den nya.. 

 

Sen funderar jag på att köpa en extern SSD disk (för att slippa att öppna den till att börja med).. nått tips på hur det funkar och hur man går till väga?

Adobe bestämmer hur licensen och den registrerade kopian används, https://helpx.adobe.com/se/download-install/using/install-apps-number-of-computers.html

 

extern SSD, grattis, din dator har USB 3 och kan hantera snabba diskar. Kontakten ser ut som de USB-kontakter du hade på gamla datorn. Samsungs SSD har goda omdömen. T5 eller de nyare T7 finns i olika storlekar och passar fint.

 

Ska du köra macOS från den externa?

eller ska du ha disken till lagring?

Disken måste formateras till rätt format.

diskuterades en del här: https://forum.macworld.se/topic/191617-uppdatera-imac-med-extern-ssd-disk/

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, wristel säger:

Jag har nämligen en registrerad version av Adobe Photoshop på den från föregående ägare som jag skulle vilja ha över på den nya.

Det innebär inte att den är laglig för den sakens skull, om du tror det. Jag skulle inte besvära mig med att försöka föra över den, således. Det finns alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör en time-machine backup på gamla datorn och återställer nya datorn från backupen så borde program & licens följa med tror jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, wristel säger:

Sen funderar jag på att köpa en extern SSD disk (för att slippa att öppna den till att börja med).. nått tips på hur det funkar och hur man går till väga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-22 21:55, Alix säger:

Det innebär inte att den är laglig för den sakens skull, om du tror det. Jag skulle inte besvära mig med att försöka föra över den, således. Det finns alternativ.

Klart att den inte är men den finns där och är brukbar… därför hade jag velat ha den kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, wristel säger:

Klart att den inte är men den finns där och är brukbar… därför hade jag velat ha den kvar.

Eftersom många dissar Apples app Bilder utan att ta reda på hur kraftfull den är så måste jag fråga  behöver du verkligen Photoshop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är väl att jag är van att använda Photoshop det lilla jag redigerar… nu visade det sej att Catalina och CS5 inte funkar ihop… så allt krånglande me att försöka få en Time Mashine kopia på den gamla in i den nya(re) var rätt meningslös när CS5 var typ det enda jag var intresserad av… förutom alla filen som ändå inte får plats iom att den nyare bara är 1tb och den gamla 2tb.. 😂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, wristel säger:

Är väl att jag är van att använda Photoshop det lilla jag redigerar…

Har du testat Bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Axelman säger:

Har du testat Bilder?

Nope.. men det lär jag nog få göra.. 😂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...