Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frigöra utrymme, säkert?


naftalins
 Share

Rekommendera Poster

När min externa hårddisk valde att ge upp la jag i panik över allting i mappar på datorn (främst bilder) dessa är sedan överförda till mitt iCloud och iCloud drive där jag har mycket utrymme. Nu måste jag uppdatera min dator och allt utrymme är i nuläget till mina bilder i mappar, så någon uppdatering är inte möjlig just nu!

Vågar jag helt enkelt bara radera dessa? Är det helt säkert att dessa finns kvar på min iCloud drive? Det är bilder från 20 år tillbaka så det tar emot att bara trycka bort.

Är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig att tryggt radera mina bilder och uppdatera min dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud-drive är en synk-tjänst. Om du raderar på iCloud-drive-synkade filer på datorn så raderas de i iCloud.

 

Du kan använda optimerad lagring för att få utrymme ledigt på datorn:

 → Systeminställningar -> AppleID -> klicka i Optimera Mac lagring

 

(Jag använder inte själv optimerad lagring, men det borde hjälpa dig.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, naftalins säger:

När min externa hårddisk valde att ge upp la jag i panik över allting i mappar på datorn (främst bilder) ....Det är bilder från 20 år tillbaka så det tar emot att bara trycka bort.

Är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig att tryggt radera mina bilder och uppdatera min dator!

Du berättar inte så mycket. Som jag uppfattar det ligger bilderna i mappar. Inga bilder ligger i programmet Bilder. Inga bilder ligger i iCloud Bildbibliotek. Bilderna i datorns mappar ligger också i iCloud Drive.

 

Först skulle jag skaffa två hårddiskar.

Den första för att omedelbart göra en säkerhetskopia av allt som jag vill ha kvar. 

Hårddisk nummer två flytta över en del bilder så att datorn har utrymme att arbeta.

Om datorn är proppfull har den svårt att arbeta. Den behöver flera tiotals GB för att fungera, det låter som du har tur att det fortfarande fungerar.

 

Sedan starta optimerad lagring enligt TB-000 ovan. 

 

Har du en till mac eller iPad/iPhone? i så fall fundera över hur de är anslutna till iCloud. 

 

Med webbläsare logga in på www.icloud.com, se hur de lagrade mapparna mm ser ut.

 

iCloud och iCloud Bildbibliotek är tänkta och utformade för att vara en synktjänst, alltså det ska vara lätt att ha samma material på flera apple-enheter. Kasta bort från en iCloud-ansluten enhet och det försvinner från alla enheter och från iCloud. Om du har tillräckligt modern version ligger det i en särskild mapp, "raderade filer eller motsvarande" i 30 dagar och kan under den tiden plockas tillbaka.

 

Det verkar inte vara en bra lösning att logga ur datorn från iCloud eller välja bort vissa iCloudtjänster,  radera filer lokalt från datorn (medan de ligger kvar i iCloud) uppdatera datorn (som inte är ansluten till iCloud) och sedan logga in i iCloud igen. För då kommer bilderna/filerna tillbaka till datorn igen och den blir lika proppfull som från början.

Optimerad lagring får jobba.

 

Om datorn har för lite minne till alla bilder jag vill arbeta med och jag inte vill använda iCloud Bildbibliotek skulle jag använda den externa disken som fotolager. Fortlöpande säkerhetskopierad.

https://support.apple.com/sv-se/HT208242

https://support.apple.com/sv-se/guide/system-information/sysp4ee93ca4/mac

Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, sefr säger:

Du berättar inte så mycket. Som jag uppfattar det ligger bilderna i mappar. Inga bilder ligger i programmet Bilder. Inga bilder ligger i iCloud Bildbibliotek. Bilderna i datorns mappar ligger också i iCloud Drive.

 

Först skulle jag skaffa två hårddiskar.

Den första för att omedelbart göra en säkerhetskopia av allt som jag vill ha kvar. 

Hårddisk nummer två flytta över en del bilder så att datorn har utrymme att arbeta.

Om datorn är proppfull har den svårt att arbeta. Den behöver flera tiotals GB för att fungera, det låter som du har tur att det fortfarande fungerar.

 

Sedan starta optimerad lagring enligt TB-000 ovan. 

 

Har du en till mac eller iPad/iPhone? i så fall fundera över hur de är anslutna till iCloud. 

 

Med webbläsare logga in på www.icloud.com, se hur de lagrade mapparna mm ser ut.

 

iCloud och iCloud Bildbibliotek är tänkta och utformade för att vara en synktjänst, alltså det ska vara lätt att ha samma material på flera apple-enheter. Kasta bort från en iCloud-ansluten enhet och det försvinner från alla enheter och från iCloud. Om du har tillräckligt modern version ligger det i en särskild mapp, "raderade filer eller motsvarande" i 30 dagar och kan under den tiden plockas tillbaka.

 

Det verkar inte vara en bra lösning att logga ur datorn från iCloud eller välja bort vissa iCloudtjänster,  radera filer lokalt från datorn (medan de ligger kvar i iCloud) uppdatera datorn (som inte är ansluten till iCloud) och sedan logga in i iCloud igen. För då kommer bilderna/filerna tillbaka till datorn igen och den blir lika proppfull som från början.

Optimerad lagring får jobba.

 

Om datorn har för lite minne till alla bilder jag vill arbeta med och jag inte vill använda iCloud Bildbibliotek skulle jag använda den externa disken som fotolager. Fortlöpande säkerhetskopierad.

https://support.apple.com/sv-se/HT208242

https://support.apple.com/sv-se/guide/system-information/sysp4ee93ca4/mac

Sven

 

Tack för informativt svar!
Nu har jag införskaffat en extern hårddisk och säkerhetskopierat med timemachine. Men om jag förstår det hela rätt så ligger inte mina filer(bilder) där permanent. När jag raderar dessa från datorn så vid nästa timemachine säkerhetskopiering kommer dessa att försvinna då dom inte ligger kvar på datorn längre.

 

Är det bästa att ha ytterligare en hårddisk för manuell överföring av bilder? 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, naftalins säger:

Tack för informativt svar!
Nu har jag införskaffat en extern hårddisk och säkerhetskopierat med timemachine. Men om jag förstår det hela rätt så ligger inte mina filer(bilder) där permanent. När jag raderar dessa från datorn så vid nästa timemachine säkerhetskopiering kommer dessa att försvinna då dom inte ligger kvar på datorn längre.

 

Är det bästa att ha ytterligare en hårddisk för manuell överföring av bilder? 
 

Det du sparat i en upplaga av Time Machine ligger kvar där så länge det finns plats på hårddisken. Blir det fullt så kastas äldsta kopian. Så bild xyz som finns på hårddisken nu, kan sparas i back-up Time Machine nu. Nästa minut raderar du bilden på hårddisken. Då finns den inte på hårddisken och i följande version av Time Machine kan den alltså inte backas upp. Däremot ligger den kvar i föregående version av Time Machine-backupen och kan hämtas fram.

 

TimeMachine är något helt annat än iCloud och iCloud Bildbibliotek.

 

Absolut är det bra att ha en till hårddisk för hantering av bilder. Din dator hade ju inte tillräckligt med plats.

 

Mera specifika råd kan du få om du berättar hur du hanterar foton. Använder programmet Bilder och lagrar i det programmets databas, eller lagrar jpg-filer i mappar i stora mappen Bilder , använder Lightroom eller något annat sätt?

Om man kommer från Microsoft-världen och tänker på Windowssätt med mappar, mapp i mapp osv så utnyttjar man inte programmet Bilder och dess möjligheter med iCloud bildbibliotek och integration med iPhone på ett smidigt sätt.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mh11422/mac

https://macworld.idg.se/2.1038/1.710342/time-machine-raderade-bilder

(några år gammal men samma princip nu, menyer kan skilja sig)

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...