Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det någon idé att uppdatera MB Pro mid 2010?


Guldhönan
 Share

Go to solution Solved by SirKnasen,

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa nytt batteri samt sätta in 2 * 8 GB RAM till min MB Pro 13' mid 2010. Använder den bara till surf och enklare kalkyl/ordbehandling så inte så stora krav. Har förstått att OS Sierra 10.12.6 är sista op-systemet som kommer funka på denna gamla fina dator. Funderar nu på om det är värt att uppgradera? Kommer till exempel Bank-ID fortsätta fungera eller finns det några andra begränsningar? Tänker mig att det hade varit fint att kräma ur ytterligare några år ur denna imponerande burk. Vad säger experterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Guldhönan säger:

Har förstått att OS Sierra 10.12.6 är sista op-systemet som kommer funka på denna gamla fina dator.

Nej, sista version som fungerar utan moddande är High Sierra 10.13. Läs mer här:

https://support.apple.com/sv-se/HT211683

 

Göra startbar USB-installerare:

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

 

Svårt att säga hur länge olika program kommer att stödjas.

 

Har du inte redan SSD i den är det värt att uppgradera, om du vill satsa på en så pass gammal dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Guldhönan säger:

Funderar på att köpa nytt batteri samt sätta in 2 * 8 GB RAM till min MB Pro 13' mid 2010. ...inte så stora krav....Funderar nu på om det är värt att uppgradera? Kommer till exempel Bank-ID fortsätta fungera eller finns det några andra begränsningar? 

Hur mycket RAM idag? har du 8 GB idag blir det nog inte så stor skillnad i dagligt arbete eftersom SSD hjälper till. Har du bara 4 GB idag så uppgradera!

 

Om du är nöjd idag med bildskärm, prestanda och kan köra alla program du vill så är den värd ett nytt batteri om du vill kunna vara utan sladd.

Ska du byta till nyare dator så kanske det drar med sig ytterligare kostnader: skanner, skrivare, extern bildskärm: fungerar de med den nya? adaptrar , drivrutiner för att utnyttja äldre grejor?

program: 32 bitars som inte fungerar i 64-miljö?

 

Om nu bank-ID skulle sluta stödjas i din aktuella utrustning, kanske du har en mobil som är nyare och banken kan skötas med mobilt bankID? Trenden är att mer och mer uppgifter går att göra i telefonen. Generellt så kräver bankID att datorns system får säkerhetsuppdateringar och att webbläsaren är modern och säker.

Och för att tjata: du har väl ett fungerande system för backup för det du vill ha kvar?

Sven

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Guldhönan säger:

Funderar på att köpa nytt batteri samt sätta in 2 * 8 GB RAM till min MB Pro 13' mid 2010. Använder den bara till surf och enklare kalkyl/ordbehandling så inte så stora krav. Har förstått att OS Sierra 10.12.6 är sista op-systemet som kommer funka på denna gamla fina dator. Funderar nu på om det är värt att uppgradera? Kommer till exempel Bank-ID fortsätta fungera eller finns det några andra begränsningar? Tänker mig att det hade varit fint att kräma ur ytterligare några år ur denna imponerande burk. Vad säger experterna?

Min syn på saken är den att eftersom Apple genomförde kanske det största teknikskiftet där alla Macar blev ca 100% mer kraftfulla från 2010 till 2011 så skulle jag rekommendera att satsa på en lite nyare. 2010 och äldre är numer ganska långt efter. 2012 kom USB 3 på alla Macar så man kan ha snabba externa hårddiskar.

...

Normalt ökar prestandan ganska lite mellan årsmodellerna så det är sällan ide att byta bara ett år. Förutom om man har 2010.

...

MacBook Pro 13" 2012 klarar Catalina, dvs macOS 10.15.7

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, sefr säger:

Hur mycket RAM idag? har du 8 GB idag blir det nog inte så stor skillnad i dagligt arbete eftersom SSD hjälper till. Har du bara 4 GB idag så uppgradera!

 

Om du är nöjd idag med bildskärm, prestanda och kan köra alla program du vill så är den värd ett nytt batteri om du vill kunna vara utan sladd.

Ska du byta till nyare dator så kanske det drar med sig ytterligare kostnader: skanner, skrivare, extern bildskärm: fungerar de med den nya? adaptrar , drivrutiner för att utnyttja äldre grejor?

program: 32 bitars som inte fungerar i 64-miljö?

 

Om nu bank-ID skulle sluta stödjas i din aktuella utrustning, kanske du har en mobil som är nyare och banken kan skötas med mobilt bankID? Trenden är att mer och mer uppgifter går att göra i telefonen. Generellt så kräver bankID att datorns system får säkerhetsuppdateringar och att webbläsaren är modern och säker.

Och för att tjata: du har väl ett fungerande system för backup för det du vill ha kvar?

Sven

 

Sitter 2x2 = 4 GB idag så får fundera på att stopp i lite mer! Alla program funkar ju fint i nuläget och sitter med ny mobil så bankid är ju egentligen lugnt. Backup är fixat yes. Tack för bra synpunkter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Min syn på saken är den att eftersom Apple genomförde kanske det största teknikskiftet där alla Macar blev ca 100% mer kraftfulla från 2010 till 2011 så skulle jag rekommendera att satsa på en lite nyare. 2010 och äldre är numer ganska långt efter. 2012 kom USB 3 på alla Macar så man kan ha snabba externa hårddiskar.

...

Normalt ökar prestandan ganska lite mellan årsmodellerna så det är sällan ide att byta bara ett år. Förutom om man har 2010.

...

MacBook Pro 13" 2012 klarar Catalina, dvs macOS 10.15.7

Intressant att få höra detta. Gör det ju lite mer tveksamt huruvida jag ska uppgradera befintlig maskin. Så grymt imponerad av att den har funkat i 11 år utan att tappa nämnvärt i prestanda och aldrig hängt sig så känner nästan att jag vill uppgradera den bara för att se hur länge den hänger med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Guldhönan säger:

Intressant att få höra detta. Gör det ju lite mer tveksamt huruvida jag ska uppgradera befintlig maskin. Så grymt imponerad av att den har funkat i 11 år utan att tappa nämnvärt i prestanda och aldrig hängt sig så känner nästan att jag vill uppgradera den bara för att se hur länge den hänger med!

Om du är nöjd med den kan du fortsätta tycker jag.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Guldhönan säger:

I... den har funkat i 11 år utan att tappa nämnvärt i prestanda .... jag vill ...  se hur länge den hänger med!

är du nöjd? fortsätt!,  tar batteriet fort slut? 700 kr kan det vara värt att slippa ha sladd hela tiden.

Vill du bli missnöjd? titta på en nyare maskins retina-skärm....

för 5-8000 kronor kan du byta upp dig till en nyare begagnad, titta t ex på traderas avslutade auktioner så ser du vad grejor säljs för, inte Blocket-säljares önskedröm om pris.

Vill du uppleva hastighets/tekniklyft? spara till 2022 års macbook air med uppdaterad M-processor. En försmak finns i aktuella modeller med M-processor, t ex https://macworld.idg.se/2.1038/1.743473/macbook-pro-2021

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Guldhönan säger:

Intressant att få höra detta. Gör det ju lite mer tveksamt huruvida jag ska uppgradera befintlig maskin. Så grymt imponerad av att den har funkat i 11 år utan att tappa nämnvärt i prestanda och aldrig hängt sig så känner nästan att jag vill uppgradera den bara för att se hur länge den hänger med!

Men kör på då! :pompoms:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, sefr säger:

är du nöjd? fortsätt!,  tar batteriet fort slut? 700 kr kan det vara värt att slippa ha sladd hela tiden.

Vill du bli missnöjd? titta på en nyare maskins retina-skärm....

för 5-8000 kronor kan du byta upp dig till en nyare begagnad, titta t ex på traderas avslutade auktioner så ser du vad grejor säljs för, inte Blocket-säljares önskedröm om pris.

Vill du uppleva hastighets/tekniklyft? spara till 2022 års macbook air med uppdaterad M-processor. En försmak finns i aktuella modeller med M-processor, t ex https://macworld.idg.se/2.1038/1.743473/macbook-pro-2021

Livsfarligt att börja kolla på ny teknik! 😀  Macbook air med M-processor blir en värdig trotjänare när gamla bettan kastar in handduken för gott.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Guldhönan säger:

Livsfarligt att börja kolla på ny teknik! 😀  Macbook air med M-processor blir en värdig trotjänare när gamla bettan kastar in handduken för gott.

Då kliver du upp 10 gånger i prestanda!

 

 

Skärmavbild 2021-12-22 kl. 15.56.40.png

Skärmavbild 2021-12-22 kl. 15.57.12.png

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Guldhönan säger:

Intressant att få höra detta. Gör det ju lite mer tveksamt huruvida jag ska uppgradera befintlig maskin. Så grymt imponerad av att den har funkat i 11 år utan att tappa nämnvärt i prestanda och aldrig hängt sig så känner nästan att jag vill uppgradera den bara för att se hur länge den hänger med!

Det är programmen som man använder som får dig att fatta besluten om du behöver ny dator eller ej

kräver jobbet nyare program så måste man ha nyare hårdvara

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På våra gamla Macbookar har uppgradering från pyttelilla (i dagsläget) 4GB till 6GB gjort stor skillnad; på mina stationära har jag kört 8 och nu 16GB.

Hoppet mellan 4 och 6GB är stort, till 8GB också märkbart om man har många flikar öppna samtidigt som Word exempelvis. Men 16GB, tja, så mycket behöver jag sällan för MacOS. Däremot kör jag Windows virtuellt ofta, det är en annan sak. 

MacOS är ganska "snålt" om man bara kommer över grundkraven, vilket i dagsläget verkar vara ca 6GB enligt mina erfarenheter. 4GB är märkbart för lite. 8GB är en naturlig och ganska billig uppgradering. Ska man ändå uppgradera kan man givetvis försöka maxa med 16GB, så gamla minnen kan man ofta få ganska billigt begagnat (men kanske är kraven på att få "rätt" minnen högre om man väljer 2x8GB istället för 2x4GB, jag vet inte). 

Vår 15" 2009-modell, jämförbar med TS 13", har ett rätt ok liv med 6GB. Den går att uppgradera, men jag har inte riktigt sett behov. Vår 2008-modell klarar bara 6GB, som den fick för några år sedan, den använde DDR2-minnen som var ganska dyra i 4GB-storlek. Men även den uppgraderingen var värt pengarna då.

Vårt största problem med de äldre burkarna är att hemsidor, typ, H&M, börjar dra så mycket kräm att burkarna får flåsa en del, särskilt burken från 2008 - den har märkbart mer problem än 2009-modellen, riktigt varför vet jag inte. Eller så inbillar jag mig, men 2008-macbooken får köra fläkten på högvarv ofta. (Båda datorerna är rimligt rena). Köra mer alldagliga saker som redigera foto i iphoto, skriva i Word eller Excel, se på film, etc, det är inga problem. 

Redigerad av poi ran
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Guldhönan säger:

Är ett sånt här batteri något att ha eller behöver jag försöka få tag på ett original?

Personligen hade jag sökt någonting efter hur bra recensioner det har fått. Här finns inga recensioner alls. Då blir det grisen i säcken. Annars verkar det stämma rent tekniskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • Solution

Jag har en gammal MacBook Pro 13" mid-2012 ligger och skräpar.

Du kan få den om du vill ha den.

Är väl bara att flytta över hårddisken från den gamla och köra på?

 

Vet inte om det är något fel på den. Den startar och jag har installerat om den utan problem.

Den har blivit över på jobbet och ska annars skrotas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...