Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgraderings lista


Nallebjörnen
 Share

Go to solution Solved by Alix,

Rekommendera Poster

Nallebjörnen

Hej nu har jag ruttnat på alla konstiga förklaringar hur man går tillväga för att lösa problem på mac......... jag kommer nog att slänga allt vad mac är i sjön och då menar jag allt 

sen seger jag upp alla konton som har med mac att göra .

hade jag en malmaskin så skulle ja bruka den 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Nallebjörnen säger:

Hej nu har jag ruttnat på alla konstiga förklaringar hur man går tillväga för att lösa problem på mac......... jag kommer nog att slänga allt vad mac är i sjön och då menar jag allt 

sen seger jag upp alla konton som har med mac att göra .

hade jag en malmaskin så skulle ja bruka den 

Du har inte förklarat vad problemet egentligen är och varför du måste uppgradera.

Du svarar undvikande på frågor.

Och du klagar på de svar du får.

 

Vi kan ju inte genom magi få din Mac att fungera på det sätt du vill.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nallebjörnen
37 minuter sedan, Telly82 säger:

Du har inte förklarat vad problemet egentligen är och varför du måste uppgradera.

Du svarar undvikande på frågor.

Och du klagar på de svar du får.

 

Vi kan ju inte genom magi få din Mac att fungera på det sätt du vill.

jag kan inte jobba med Protools 10 hd,9, hd 8 Le  inte kan jag ha V-control till mitt mixer bord Digidesing control 24 för det måste jag ha protools 11 hd som jag kommer att köpa snart  , nu när jag har köpt 3 st. nya kort till datorn som går till i/o 192 . köpa support får jag inte för det är för gamla data maskiner , men inte från Avid ljud det har jag redan . 

och då måste datorn vara minst på os x 14 för fungera, som det inte gör i dag . ber om ursäkt det jag skrev om mina macar tog i lite för mycket 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nallebjörnen

synd att det inte går att team weuer på mac datorer då kunde man få hjälp direkt.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Nallebjörnen säger:

jag kan inte jobba med Protools 10 hd,9, hd 8 Le  inte kan jag ha V-control till mitt mixer bord Digidesing control 24 för det måste jag ha protools 11 hd som jag kommer att köpa snart  , nu när jag har köpt 3 st. nya kort till datorn som går till i/o 192 . köpa support får jag inte för det är för gamla data maskiner , men inte från Avid ljud det har jag redan . 

och då måste datorn vara minst på os x 14 för fungera, som det inte gör i dag . ber om ursäkt det jag skrev om mina macar tog i lite för mycket 

Självklart är det apples fel att du har en för gammal dator…

Är det så du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Nallebjörnen säger:

Hej nu har jag ruttnat på alla konstiga förklaringar hur man går tillväga för att lösa problem på mac......... jag kommer nog att slänga allt vad mac är i sjön och då menar jag allt 

sen seger jag upp alla konton som har med mac att göra .

hade jag en malmaskin så skulle ja bruka den 

Det där är oförskämt mot dem som försökt hjälpa! Jag kan förstå om du är frustrerad men det har inget med oss att göra. Ber man om hjälp så får man tacka även om man inte förstår råden eller inte klarar av situationen. Vi är här frivilligt och försöker så gott vi kan. En ursäkt är verkligen på sin plats.

Axelman moderator

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nallebjörnen
2021-12-19 14:57, Axelman säger:

Det där är oförskämt mot dem som försökt hjälpa! Jag kan förstå om du är frustrerad men det har inget med oss att göra. Ber man om hjälp så får man tacka även om man inte förstår råden eller inte klarar av situationen. Vi är här frivilligt och försöker så gott vi kan. En ursäkt är verkligen på sin plats.

Axelman moderator

Det är inte till er utan om mig själv som är korkad som inte fattar hur ni gör 

ni är super bra på det ni gör . och om ni tog ila vid så ber jag om tusen ursäkter för det ,  jag har  dåligt humör ibland pga sockret typ 2 ska inte hända igen som sagt URSÄKTA MIG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nallebjörnen
2021-12-18 20:53, boevil säger:

Självklart är det apples fel att du har en för gammal dator…

Är det så du menar?

nä mitt fel , jag fattar inte bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Nallebjörnen säger:

Det är inte till er utan om mig själv som är korkad som inte fattar hur ni gör 

ni är super bra på det ni gör . och om ni tog ila vid så ber jag om tusen ursäkter för det ,  jag har  dåligt humör ibland pga sockret typ 2 ska inte hända igen som sagt URSÄKTA MIG

Jag hör dig! Vi är inte långsinta! Men som alla lär vi oss att det inte är helt enkelt att kommunicera i text. Alla tror ju att vi menar vad vi skriver. Det är själva grunden för kommunikation. Men vi är ju också vana vid att ha ansiktsuttryck och röstläge som komplement till vardags. Men den tillgången har vi ej i skrift. Så med lite feedback och ursäkter så fortsätter vi framåt tillsammans. :) OM du frågar så försöker vi svara. Det finns flera här som har stort tålamod och vänlighet så ge inte upp. Det finns inga dumma frågor. Men det finns dumma svar. :hihihi:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nallebjörnen
1 minut sedan, Axelman säger:

Jag hör dig! Vi är inte långsinta! Men som alla lär vi oss att det inte är helt enkelt att kommunicera i text. Alla tror ju att vi menar vad vi skriver. Det är själva grunden för kommunikation. Men vi är ju också vana vid att ha ansiktsuttryck och röstläge som komplement till vardags. Men den tillgången har vi ej i skrift. Så med lite feedback och ursäkter så fortsätter vi framåt tillsammans. :) OM du frågar så försöker vi svara. Det finns flera här som har stort tålamod och vänlighet så ge inte upp. Det finns inga dumma frågor. Men det finns dumma svar. :hihihi:

Hej tack för det i dag så tog jag den 3 sprutan och jag känner inte ett dugg i norrtälje, då säger jag God Jul och Gott Nytt År på alla snälla människor i detta forum 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi försöka reda ut det här och komma fram till en lösning?

 

Trådskaparen har en Mac Pro som inte kan köra nyare OSX än 10.7.5 Lion.

De nyinköpta mixerborden kräver minst Pro Tools version 11 som i sin tur kräver OSX 10.8 Mountain Lion.

Trådskaparen planerar köpa Pro Tools 11

 

Går det ens köpa Pro Tools 11 idag? Det kom 2015 och flertalet nyare versioner har kommit efter version 11. Går det köpa begagnat?

Är det ens värt att köpa det 6 år gamla version 11 när det finns nyare efterföljande versioner?

 

Jag ser ingen annan lösning än att den gamla Mac Pro:n måste bytas mot något nyare.

Har den några interna ljudkort eller andra modulkort?

Om inte, skulle en begagnad MacMini från 2012 med 4-kärning i7 processor och 16GB RAM vara tillräckligt kraftfullt? Den är ju klart snabbare än befintlig Mac Pro.

Borde inte kosta många kronor idag om det går att hitta en.

 

Eller en Mac Mini från 2018. Måste dock köra minst macOS 10.14 Mojave

 

Jag misstänker att det kanske kan finnas kompabilitetproblem med Apples nya M1 processorer och de nya macOS Big Sur eller Monterey och de gamla musikprogramvarorena. Eller vad tror ni andra?

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare finns det mycket info vad gäller att uppgradera hårdvaran i en Mac Pro via forum, Youtube etc. 
Tex byte av logicboard, Cpu-tray, Xeon Cpu. Finns det mesta av allt på eBay. 
Computersalg, Amazon säljer exempelvis nyproduktion av RAM, I/O-kort etc. 
Ett tips är att köpa en Mac Pro. 2009-2010 billigt och sedan uppgradera. Har sett dessa gå för 1000-2000kr på tex Tradera. 
Om man gillar att bygga datorer och få en hyfsat snabb Mac med enorm kapacitet med många diskar, utgångar, kortplatser, mycket RAM och kan tänka sig att inte köra de senaste Mac OS så får man en oerhört kraftfull dator som kan användas till i princip nästan allt man kan önska. 

A8551B29-F688-4C62-8B80-2F2E96198468.png

4488789E-82C1-48E9-A04E-8DD1C11F33EB.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betänk att trådskaparen är synskadad och som jag förstår inte tekniskt lagd eller ens tekniskt intresserad. Tänk ut en "out of the boxlösning."

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nallebjörnen
2021-12-21 09:28, SirKnasen säger:

Ska vi försöka reda ut det här och komma fram till en lösning?

 

Trådskaparen har en Mac Pro som inte kan köra nyare OSX än 10.7.5 Lion.

De nyinköpta mixerborden kräver minst Pro Tools version 11 som i sin tur kräver OSX 10.8 Mountain Lion.

Trådskaparen planerar köpa Pro Tools 11

 

Går det ens köpa Pro Tools 11 idag? Det kom 2015 och flertalet nyare versioner har kommit efter version 11. Går det köpa begagnat?

Är det ens värt att köpa det 6 år gamla version 11 när det finns nyare efterföljande versioner?

 

Jag ser ingen annan lösning än att den gamla Mac Pro:n måste bytas mot något nyare.

Har den några interna ljudkort eller andra modulkort?

Om inte, skulle en begagnad MacMini från 2012 med 4-kärning i7 processor och 16GB RAM vara tillräckligt kraftfullt? Den är ju klart snabbare än befintlig Mac Pro.

Borde inte kosta många kronor idag om det går att hitta en.

 

Eller en Mac Mini från 2018. Måste dock köra minst macOS 10.14 Mojave

 

Jag misstänker att det kanske kan finnas kompabilitetproblem med Apples nya M1 processorer och de nya macOS Big Sur eller Monterey och de gamla musikprogramvarorena. Eller vad tror ni andra?

 

 

 

 

Du har rätt i det, protools hd blir 12 tror jag som jag köper från Saundwere i kista de är min support i musik, det finns 3 st kort i burken som är sli länkade till i/o 192 x 3 och synk, via dante till datorn, mixer + mera utrustning och midi, jag har en mac mini men är problem med 10.6.8 tror jag, går inte att uppdatera inte för mig .....

så sitter i ........ så säja 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nallebjörnen
2021-12-21 11:29, iMarc säger:

Vidare finns det mycket info vad gäller att uppgradera hårdvaran i en Mac Pro via forum, Youtube etc. 
Tex byte av logicboard, Cpu-tray, Xeon Cpu. Finns det mesta av allt på eBay. 
Computersalg, Amazon säljer exempelvis nyproduktion av RAM, I/O-kort etc. 
Ett tips är att köpa en Mac Pro. 2009-2010 billigt och sedan uppgradera. Har sett dessa gå för 1000-2000kr på tex Tradera. 
Om man gillar att bygga datorer och få en hyfsat snabb Mac med enorm kapacitet med många diskar, utgångar, kortplatser, mycket RAM och kan tänka sig att inte köra de senaste Mac OS så får man en oerhört kraftfull dator som kan användas till i princip nästan allt man kan önska. 

A8551B29-F688-4C62-8B80-2F2E96198468.png

4488789E-82C1-48E9-A04E-8DD1C11F33EB.png

DET SKULLE PASSA MIG UTMÄRKT men är det inte svårt att montera ner Mac många special verktyg som jag inte har visst jag har en lite bärbar luft kompressor på 10 bar , jag försökt att blåsa ut den från damm det gick inte så bra behövde lång mejslar special ,  fråga på min äldre macpro 2004, 4 ram, sitter wifi anten uttag vad heter den kopplingen. + går det att ha 2 stycken  datorer en gammal och en äldre tillsammans med 4 skärmar, 2 vanliga dataskärmar och 2 videoprojektorer, fråga jag er proffs 

mvh Björn 

ps: Anki har internet inte jag Björn 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Nallebjörnen säger:

DET SKULLE PASSA MIG UTMÄRKT men är det inte svårt att montera ner Mac många special verktyg som jag inte har visst jag har en lite bärbar luft kompressor på 10 bar , jag försökt att blåsa ut den från damm det gick inte så bra behövde lång mejslar special ,  fråga på min äldre macpro 2004, 4 ram, sitter wifi anten uttag vad heter den kopplingen. + går det att ha 2 stycken  datorer en gammal och en äldre tillsammans med 4 skärmar, 2 vanliga dataskärmar och 2 videoprojektorer, fråga jag er proffs 

mvh Björn 

ps: Anki har internet inte jag Björn 

Ja, kan väl tillägga att man måste vara extremt noggrann och försiktig när man gör vissa moment, exempelvis vid byte av kylpasta/byte av CPU, likaså vid rengöring/byte av distanser på northbridge heatsink. Det är inget jag själv vågar mig på trots att jag jobbat som elektronikreparatör. Rätt verktyg vill jag påstå är ett måste. Den dagen när någon av min CPU har för hög värme och inte går att kyla manuellt med programvara, då lyfter jag båda kylarna och byter båda CPU och passar på att se över heatsink samt rengör varendra krets på kortet, man använder tops och ren isopropylalkohol och duttar försiktigt. Tar ca 6-8 timmar. Vad gäller att montera ned, så är det inte jättesvårt, men följ guiderna och använd antistat-armband. 
Lämna in på serviceverkstad för uppgradering kostar flera tusen kronor, så det enklaste är väl att som sagt köpa en lite nyare burk billigt, trycka i mycket minne, sätta i ett grafikkort med stöd för metal, tänk dock på att alltid utgå exakt efter modell samt konfiguration. All info finns på forumet macrumors. Vad gäller det övriga du undrar över så överlåter dessa till någon annan med bättre koll, behövs en del info för att svara på de frågorna också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...