Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgraderings lista


Nallebjörnen
 Share

Go to solution Solved by Alix,

Rekommendera Poster

Nallebjörnen

hej varför finns det inte någon lista skriven hur man går tillväga att uppdatera sin dator i olika stadier (inte video typ Youtube)  ?.

jag undrar om os x är samma som operativ programmet ?

hur kan man komma över os x 10.7.5 ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Nallebjörnen säger:

hej varför finns det inte någon lista skriven hur man går tillväga att uppdatera sin dator i olika stadier (inte video typ Youtube)  ?.

jag undrar om os x är samma som operativ programmet ?

hur kan man komma över os x 10.7.5 ?

Vilken mac har du då?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Nallebjörnen säger:

jag undrar om os x är samma som operativ programmet ?

Mac OS X, Mac OS, OS X är alla olika benämningar på macens operativsystem sedan 20 år tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Nallebjörnen säger:

hej varför finns det inte någon lista skriven hur man går tillväga att uppdatera sin dator i olika stadier (inte video typ Youtube)  ?.

jag undrar om os x är samma som operativ programmet ?

...

 

Varför? Apple är ett stort företag som då och då släpper produkter, program där många frågar sig "varför". Sällan som man får tydliga förklaringar. Sammantaget brukar jag tänka att det är för att de kan, för att de vill och för att vinsten gör aktieägarna nöjda.

 

Uppdatera dator? menar du maskinen med minnen, processor och hårddiskar? kan du läsa engelska eller använda google translate så finns mycket bra på ifixit.com, https://www.ifixit.com/Search?doctype=guide&query=mac

 

menar du operativsystemet så skriver Apple långa listor, sök på deras supportsidor. Det underlättar att utgå från sin modell och sitt aktuella program. Samt vad vill du uppnå?

https://support.apple.com/sv-se/HT201541

 

OS är förkortning för Operating System, på svenska säger vi operativsystem. X symboliserar 10, romerska skrivsättet för tio. Men är antagligen skrivet med en blinkning till det förflutna, då systemet har sin bas i Unix.  Det såg konstigt ut när de bytte till versioner som numreras 11.0 och uppåt, vilket amerikanskt företag vill säja en produkt som heter XI? kan förväxlas med Kinas president Xi.....då blev macOS en bättre beteckning. Samhörigheten med telefonernas program tydliggörs då de kallas iOS och iPads program som heter iPadOS

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mac_OS

Sven

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nallebjörnen
3 timmar sedan, Alix säger:

Hej det fungerar som det ska men inte länger än så , datorn kommer inte förbi 10.7.5 , nu vet jag inget mera helt toooooom i huvudet 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Vilken mac har du då?

 

24 minuter sedan, Nallebjörnen säger:

Hej det fungerar som det ska men inte länger än så , datorn kommer inte förbi 10.7.5 , nu vet jag inget mera helt toooooom i huvudet 

Vilken mac har du?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nallebjörnen
33 minuter sedan, Alix säger:

 

Vilken mac har du?

Power mac 2012 intel 2x8 cpu, 34 ram 1tb tror jag 

84A96706-4E1A-4557-96F2-D2DD2F9F5504.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Nallebjörnen säger:

Power mac 2012 intel 2x8 cpu, 34 ram 1tb tror jag 

84A96706-4E1A-4557-96F2-D2DD2F9F5504.jpeg

Du har den här Mac Pro https://everymac.com/systems/apple/mac_pro/specs/mac-pro-quad-3.0-specs.html.

 

maximalt kan du ha macOS 10.7.5., datorn är för gammal för nyare.

Citat
Pre-Installed MacOS: X 10.4.7 (8K1079) Maximum MacOS: X 10.7.5*

(Jag använde serienumret för att hitta rätt)

Redigerad av boevil
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nallebjörnen
18 minuter sedan, boevil säger:

Du har den här Mac Pro https://everymac.com/systems/apple/mac_pro/specs/mac-pro-quad-3.0-specs.html.

 

maximalt kan du ha macOS 10.7.5., datorn är för gammal för nyare.

(Jag använde serienumret för att hitta rätt)

Linux ? hur då  ? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du göra med datorn som kräver nyare version av macOS?

Är du säker på att det du vill köra i datorn finns som alternativ i Linux?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att köra Windows 7 på datorn. Då kan man fortfarande köra de flesta Windowsprogram, om än med sämre säkerhet än i Windows 10. Det sägs även gå att få in Windows 10 på datorn, och El Capitan, men då måste man behandla burken som en "hackintosh" tror jag, lägga in nyare firmware, gå tre varv motsols runt huset i fullmånens sken etc, akta sig för uppdateringar, osv.  

 

Så, om inte Linux tilltalar - Windows 7. Förmodligen säkrast med 32bit-versionen, vilket gör att du inte utnyttjar hela datorns minne, menmen. Vill man pilla lite och ha 64-bit Windows kan man titta på :

https://forums.macrumors.com/threads/installing-windows-7-10-x64-on-mac-pro-1-1-2-1.2037620/

Annars är det ju en väldigt stilig och rolig burk, Mac Pro 1,1, den här är ju lite extrautrustad dessutom. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, iMarc säger:

Oj! vilken fin sammanställning du hittat! Och med tydliga hänvisningar till olika källor. Senast uppdaterad 30 oktober 2021.

Jag citerar: " Running a classic Mac Pro today means using workarounds"

samt: "For users looking for a painless experience, I recommend buying a used iMac 27-inch 2014 and above as they are fast, can be found for relatively cheap, and run the latest OSes without upgrades or workarounds."

Sven

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, sefr säger:

Oj! vilken fin sammanställning du hittat! Och med tydliga hänvisningar till olika källor. Senast uppdaterad 30 oktober 2021.

Jag citerar: " Running a classic Mac Pro today means using workarounds"

samt: "For users looking for a painless experience, I recommend buying a used iMac 27-inch 2014 and above as they are fast, can be found for relatively cheap, and run the latest OSes without upgrades or workarounds."

Sven

Fast det stämmer ju inte.

Systemkravet för macOS Monterey (senaste macOS idag) är en iMac från 2015 eller nyare.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, SirKnasen säger:

Fast det stämmer ju inte.

 

Det var uppmärksamt. macOS Monterey på iMac 27 tum utan handpåläggning kräver 2015. 2014 får nöja sig med Big Sur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på App Store och hämta ner MacTracker, så får du uppgifter om allt från Apple

 

 

Skärmavbild 2021-12-16 kl. 18.16.27.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Gå in på App Store och hämta ner MacTracker, så får du uppgifter om allt från Apple

 

 

Skärmavbild 2021-12-16 kl. 18.16.27.jpg

Den stämmer inte då den inte är uppdaterad. 😜

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nallebjörnen
2021-12-14 10:28, Alix säger:

Det är riktigt @boevil, och det går inte ens att modda in nyare Mac OS på den. Med lite arbete går det att få in nyare Linux.

Hej nä det går inte med Linux kan inte uppdatera programen i den , fairfox hittar den men inte Safari och jag som köpt dyra ljudkort 3 st till den som är sli kopplade ( Digidesing kort ) jaha nu står jag vid ruta 1 igen

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macrumors forum är gigantisk. Via forumet fann jag listan. Förövrigt har jag funnit svar snabbt och även fått hjälp omgående när jag postat, och tom blivit guidad i flera steg ang en konfiguration. Rekommenderar detta forum, fullt av ”nördar” som verkar kunna akkurat allt. Sedan vad gäller uppgradering till nyare OS på äldre Mac så finns många sätt exempelvis patchers som opencore som ständigt uppdateras. Inoficiella drivrutiner, SIP disabling etc. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nallebjörnen

Hej ca 160 sidor som jag har skrivit ut dubbelsidigt 

mycket att läsa synd att det inte finns i tal form 

för synskadade. men jag tackar för info.

God Jul på er

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Nallebjörnen säger:

...

mycket att läsa synd att det inte finns i tal form 

för synskadade. men jag tackar för info.

God Jul på er

Tack för julhälsningen. Din julklapp är redan här: mac kan redan läsa högt från dokument du har på datorn!

 

öppna den app där du har dokumentet, öppna det dokument/den fil/den sida du vill höra uppläst. Du kan markera ett avsnitt du vill ha uppläst, användbart på t ex en web-sida i Safari eller om det bara är ett avsnitt av en lång text du vill höra.

I menyraden välj redigera, klicka på Tal >klicka på "börja tala"

sedan är det bara luta sig tillbaka. 

 

supportdokument här, välj din version.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mh35738/mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...